DI/100000/43/1002/2018 - Preferencyjna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1002/2018 Preferencyjna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku (...) prowadzącej działalność gospodarczą w (...) złożonym w dniu 21 sierpnia 2018 r. dotyczące prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Dnia 21 sierpnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) prowadzącą działalność gospodarczą w (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem doręczonym dnia 2 października 2018 r.

Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, że od 1 marca 2014 r. miała umowę o pracę z firmą (...) Sp. z o.o. początkowo jako szef sekcji, następnie jako kierownik Sali sprzedaży. Do zakresu obowiązków wnioskodawczyni należało:

- odpowiedzialność za otwarcie i zamknięcie Salonu,

- analiza wyników sprzedażowych i uzupełnianie tablicy wyników,

- udostępnianie pracownikom wyników sprzedaży i wyznaczanie celów sprzedaży,

- kontrola gotowości do pracy pracowników,

- kontrola przygotowania sali sprzedaży,

- zadania w sferze koordynowania pracy wszelkich działów na sali sprzedaży,

- kontrola rutyn oraz harmonogramów prac wszystkich działów, - dynamiczne reagowanie na szybsze zakończenie prac przewidzianych w rutynach i harmonogramach,

- kontrolowanie pracowników na sali sprzedaży,

- aktywne wpływanie na realizacją celów sprzedażowych,

- zarządzanie kasjerami mobilnymi,

- zarządzanie przerwami pracowników,

- natychmiastowe reakcje na kryzysowe i nagłe sytuacje pojawiające się na sali sprzedaży,

- dbałość o porządek na sali sprzedaży,

- rozliczanie kasjerów,

- kontrola poprawności procesów przyjmowania i zwrotów towaru,

- ekspozycja towarów,

- obserwowanie nowości rynkowych i kontrola cen u konkurencji,

- nadzór i przeprowadzanie inwentaryzacji,

- planowanie i organizowanie pracy zespołu,

- zastępstwo Menadżera salonu,

- obsługa klienta,

a następnie jako menadżer salonu od 1 lipca 2016 r. do zakresu obowiązków wnioskodawczym należało;

- odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie salonu, wykonanie założonych planów dziennych, miesięcznych, rocznych, a tym samym za wynik ekonomiczny salonu,

- odpowiedzialność za prawidłowy przepływ informacji oraz terminowe wykonywanie zadań

- odpowiedzialność za terminowe dostarczanie do biura spółki wymaganych dokumentów, sprawozdań raportów i informacji,

- odpowiedzialność za terminowe przekazywanie utargów na konto bankowe Spółki

- odpowiedzialność za należyte zabezpieczanie pomieszczeń i lokali zajmowanych przez Salon,

- realizowanie określonej przez Zarząd polityki handlowej i marketingowej,

- wdrażanie i kontrola obowiązujących standardów obsługi Klienta,

- przestrzeganie i egzekwowanie procedur operacyjnych w salonie,

- rekrutowanie i zatrudnianie pracowników zgodnie ze standardami rekrutacyjnymi (za zgodą Zarządu,

- terminowe przygotowywanie i przesyłanie dokumentacji kadrowej oraz kontrolowanie jej obiegu,

- kontrola i nadzór nad kosztami pracowniczymi, w tym kontrola stanu i ewidencji urlopów Pracowników salonu,

- motywowanie, szkolenie i rozwój pracowników salonu, przeprowadzanie oceny Pracowniczej,

- wnioskowanie do zarządu w sprawach struktury zatrudnienia oraz wysokości wynagrodzeń i premii pracowników,

- zapewnienie prawidłowej ekspozycji towarów zgodnie z obowiązującymi zasadami,

- zawieranie umów i dokonywanie zakupów lokalnych w ramach określonych przez politykę handlową spółki,

- przygotowanie wspólnie z (...) projektów programów rozwoju salonu obejmujące plany inwestycyjne i modernizacyjne,

- analiza strat finansowych i podejmowanie działań zapobiegających ich powstawaniu,

- minimalizowanie kosztów działalności Salonu poprzez racjonalizację zużycia wykorzystywanych przez Salon materiałów i środków,

- natychmiastowe i terminowe zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości,

- występowanie z nowymi inicjatywami służącymi dalszemu rozwojowi Salonu,

- nadzór i kontrola pracy firm zewnętrznych.

Wnioskodawczyni dalej dodaje, że od dnia 1 października 2Ol7 r., rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza obejmuje następujące kody PKD:

- 46.19. Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

- 46.18 Z Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,

- 47.19. Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,

- 81.29. Z Pozostałe sprzątanie.

Wykonywana działalność polega na prowadzeniu (...) w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy. Wnioskodawczyni na zasadach określonych w Umowie zobowiązuje się prowadzić (...), w którym stale i odpłatnie pośredniczy w zawieraniu w imieniu i na rzecz (...) umów dotyczących sprzedaży oraz świadczenia usług dotyczących Produktów, a także dokonywać w imieniu i na rzecz (...) innych czynności związanych z obsługą Klientów, zleconych na mocy Umowy przez (...).

Wobec powyższego wnioskodawczyni kieruje pytanie czy otwierając działalność gospodarczą mogła opłacać składki na ubezpieczenia społeczne na zasadach preferencyjnych przez pierwsze 24 miesiące stanowiących 30% minimalnego wynagrodzenia.

Zdaniem wnioskodawczyni tak, ponieważ spełnia ona następujące warunki, które pozwalają na preferencyjne płacenie składek ZUS na ubezpieczenia społeczne:

- w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziła pozarolniczej działalności,

- wykonuje działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym nie wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres wykonywanej działalności gospodarczej,

- nie jest wspólnikiem spółek jawnych, komandytowych lub partnerskich oraz jednoosobowej spółki z o.o.,

- nie jest twórcą lub artystą.

Uzupełniając wniosek pismem złożonym w dniu 2 października 2018 r. wnioskodawczyni wskazała, że w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej nie prowadziła działalności pozarolniczej zgodnie z art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawczyni jako przedsiębiorca współpracowała ze swoim poprzednim pracodawcą i w ramach tej współpracy wykonuje część czynności, które wykonywała poprzednio u pracodawcy, u którego była zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawczyni wskazuje, że prowadzenie działalności wymaga dużo większego zaangażowania czasowego, oraz organizacyjnego niż podczas pracy na etacie. Została zwiększona również odpowiedzialność za wyniki salonu. Teraz do obowiązków wnioskodawczyni należy między innymi zatrudnienie pracowników i ich rozwój, ustalanie warunków zatrudnienia, dbanie o prawidłowe funkcjonowanie salonu. W ramach działalności wnioskodawczyni wykonuje wiele czynności, które nie byty w zakresie obowiązków u poprzedniego pracodawcy, a w tej chwili są przodującymi.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej uznać należy za nieprawidłowe.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla jednocześnie, że w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej organ rentowy nie posiada kompetencji do rozstrzygania czy czynności wchodzące w zakres wykonywanej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami, jakie ww. wykonuje na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy. Zgodnie z uzupełnieniem dokonanym przez wnioskodawcę pismem doręczonym dnia 2 października 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje zawarte w nim oświadczenie za element opisu stanu faktycznego i nie dokonuje jego oceny.

Stosownie do treści art. 18a ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia przysługuje osobom, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy, tj. osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych. Z kolei dyspozycja treści art. 18a ust. 2 powołanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, iż powyższy przepis nie ma zastosowania do osób, które:

- prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność;

- wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Należy zaznaczyć, że wystarczy, aby zakres wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy tylko w części pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach łączącego ją uprzednio z tym pracodawcą stosunku pracy, żeby osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej nie miała prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia. Dopiero, gdy wykonywana praca w ramach prowadzonej działalności ma zupełnie inny charakter, niż zakres czynności wykonywanych w okresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę - osoba prowadząca działalność może skorzystać z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Bez znaczenia pozostaje okoliczność braku samodzielności podczas wypełniania obowiązków. Należy pamiętać, że warunek nie wykonywania działalności na rzecz byłego pracodawcy dotyczy nie tylko pierwszego dnia prowadzenia działalności, ale całego 24-miesięcznego okresu. Oznacza to, że od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności na rzecz byłego pracodawcy (także wtedy, gdy moment ten wystąpi np. po upływie kilku miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia działalności) następuje utrata prawa do deklarowania do podstawy wymiaru kwoty niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Argumentacja zawarta we wniosku i jego uzupełnieniu - oświadczenie wnioskodawczyni, że w ramach współpracy wykonuje część czynności, które wykonywała poprzednio u pracodawcy, u którego była zatrudniona na podstawie umowy o pracę, przemawiają za uznaniem stanowiska za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy podkreślić iż podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie wypadkowe oraz ubezpieczenie chorobowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z tym jednak zastrzeżeniem, że ubezpieczenie chorobowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą jest dobrowolne.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, iż w przypadku, gdy przedstawione przez wnioskodawczynię w treści wniosku okoliczności nie są prawdziwe, wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do (...) Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od d«fia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl