DFP-Fn-XII.310.2.2013 - Obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Urząd Miasta w Łodzi DFP-Fn-XII.310.2.2013 Obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Łodzi, działając na podstawie art. 14j § 1 i 3 w zw. z art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 2 ust. 3, art. 6c oraz art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.),

po rozpatrzeniu

wniosku złożonego przez adwokata, pełnomocnika członka zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. w Łodzi w dniu 4 lipca 2013 r., w sprawie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie zdarzenia przyszłego

dotyczącego art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 2 ust. 3, art. 6c oraz art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391),

postanawia

uznać, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2013 r. do Wydziału Finansowego w Departamencie Finansów Publicznych Urzędu Miasta Łodzi wpłynął wniosek złożony przez adwokata pełnomocnika członka zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. (...) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczący odpowiedzialności i obowiązków członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wspólnota mieszkaniowa nieruchomości położonej w Łodzi przy ul. (...) jest wspólnotą, w skład której wchodzi samodzielnych lokali mieszkalnych, w tym stanowiących odrębne nieruchomości lokalowe będące własnością osób fizycznych, zaś stanowiących własność tzw "dotychczasowego właściciela" tj. Gminy Miejskiej Łódź, zajmowanych na podstawie umów najmu.

(...) jest członkiem zarządu opisanej wyżej Wspólnoty Mieszkaniowej i funkcję tę sprawuje wraz z dwiema innymi osobami. Wszyscy członkowie zarządu - jako właściciele indywidualnych lokali mieszkalnych - są jednocześnie członkami opisanej wyżej Wspólnoty. Zarząd ten powołany został uchwałą właścicieli lokali mieszkalnych nr podjętą na podstawie art. 20 w związku z art. 18 ust. 3 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), dalej jako uwl, jest zatem tzw. zarządem właścicielskim.

Do dnia 30 czerwca 2013 r. wywóz nieczystości stałych z terenu posesji odbywał się na podstawie umowy zawartej przez Wspólnotę Mieszkaniową ze stosownym przedsiębiorstwem i to Wspólnota odpowiadała za zobowiązania finansowe z tej umowy wynikające. Począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. obowiązek wywozu odpadów komunalnych przejmie Gmina Miejska Łódź, zaś po stronie właściciela nieruchomości powstanie obowiązek comiesięcznego rozliczania się z opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi, która to opłata ma charakter należności publicznoprawnej. Obowiązki właściciela nieruchomości - zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy-obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, do których - w tym przypadku - zalicza się także (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obowiązek uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - w przypadku niewykonania go przez właścicieli poszczególnych nieruchomości lokalowych - obciąża członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej wybranych na podstawie art. 20 w zw. z art. 18 ust. 3 ustawy o własności lokali - zatem w wypadku posesji przy mojego mandanta i pozostałych dwóch członków zarządu, a w konsekwencji czy zaniechanie odprowadzenia tej opłaty przez właścicieli poszczególnych lokali spowoduje wdrożenie procedury o której mowa w art. 6p ustawy tj. wydania decyzji ustalającej zaległość z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi egzekwowanej w trybie wskazanym w art. 6qa ustawy wyłącznie w stosunku do członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej?

Stanowisko wnioskodawcy

W ocenie wnioskodawcy na tak postawione pytania należy odpowiedzieć przecząco. Przemawia za tym zarówno wykładnia przepisów cytowanej ustawy jak i norm prawnych wyższej rangi.

Nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 1 lipca 2011 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 897) wprowadzono nowy rodzaj daniny publicznej tj. opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem, obowiązek zapłaty tej daniny spoczął na właścicielach nieruchomości wymienionych w art. 6c ustawy, tj. takich nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Pojęcie właściciela nieruchomości w rozumieniu ustawy zostało zdefiniowane w jej rozdziale 1 zatytułowanym "przepisy ogólne", który w art. 2 zawiera słowniczek określający znaczenia poszczególnych pojęć prawnych użytych ustawie. Fakt zamieszczenia w art. 2 tego słowniczka ma o tyle istotne znaczenie, iż sformułowane w nim definicje odbiegają od definicji tożsamych pojęć prawnych, użytych w przepisach innych ustaw, w tym między innymi kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 przez właściciela nieruchomości - dla potrzeb wskazanej wyżej ustawy-rozumie się także współwłaściciela, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, co oznaczałoby, że na terenie nieruchomości składającej się z kilku lub kilkudziesięciu lokali mieszkalnych, stanowiących odrębne nieruchomości lokalowe, odpowiedzialność finansową za uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszą właściciele poszczególnych lokali i to oni uiszczają bezpośrednio do Gminy stosowne opłaty. Modyfikacje w tym zakresie wprowadza jednak art. 2 ust. 3 ustawy, który ma szczególne znaczenie dla sytuacji prawnej członków zarządu wspólnot mieszkaniowych, bowiem wynika z niego, że" Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany". Podkreślić należy, że ustawodawca wskazując wyraźnie na "osoby sprawujące zarząd", lub - w jego braku - "właścicieli lokali" wyłączył z grona podmiotów odpowiedzialnych same wspólnoty mieszkaniowe, mimo iż zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali podmioty te mogą nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Podmiotowość prawna wspólnoty mieszkaniowej determinowana jest zakresem przysługujących jej praw i obowiązków i ogranicza się ona do sfery nieruchomości wspólnej. Tak zakreślona podmiotowość prawna samej wspólnoty determinuje z kolei zakres uprawnień i obowiązków członków organu wspólnoty, jakim jest jej zarząd. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o własności lokali zarząd wspólnoty kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach pomiędzy wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali, nie może zaś działać w imieniu i na rzecz właścicieli poszczególnych jej członków.

Przez "sprawy wspólnoty mieszkaniowej" należy rozumieć - zgodnie z art. 17 uwl - sprawy dotyczące nieruchomości wspólnej, a nieruchomość tą - zgodnie z kolei z definicją zawartą w art. 3 ust. 2 uwl - stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, takie jak klatki schodowe piwnice, strychy, wspólne korytarze, dach, fundamenty etc.

Ograniczenie uprawnień wspólnoty mieszkaniowej, a w konsekwencji także i uprawnień zarządu wspólnoty do spraw związanych z nieruchomością wspólną, wyklucza możliwość ingerencji w sprawy związane z własnością indywidualnych lokali mieszkalnych. Sfera uprawnień wspólnoty i poszczególnych właścicieli lokali jest wyraźnie rozgraniczona. Rozszerzanie kompetencji Wspólnoty naruszałoby prawo własności właścicieli poszczególnych lokali. Na gruncie dotychczas obowiązujących zasad wprost przyjmowano, że w zakresie wydatków związanych z utrzymaniem indywidualnych lokali, nawet gdy Wspólnota pośredniczy w przekazywaniu środków, nie ma ona żadnych kompetencji do dysponowania nimi, ani do zaliczania ich wbrew woli właściciela. Jak wyjaśnił Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2001 r. (I ACa 1309/00): "Wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzje tylko w sprawach dotyczących zarządu nieruchomością wspólną w granicach zakreślonych prawem. Tym samym w zakresie dysponowania środkami pieniężnymi właścicieli, przekazanymi jej do rozliczenia się, nie ma żadnych uprawnień. To nadal są pieniądze właścicieli lokali, a nie wspólnoty i nie może ona, nawet gdy chce tego większość właścicieli, zmieniać ich przeznaczenia, także wtedy, gdy okaże się, że wydatki, na poczet których byty uiszczane, były niższe niż przewidywano. Nadpłata stanowi własność właściciela i tylko on może zadecydować co z tymi środkami zrobić. Może je przeznaczyć na fundusz remontowy, ale nie musi. Wspólnota nie ma uprawnień do podejmowania za niego decyzji w tym zakresie". Ten tok rozumowania jest jednolity orzecznictwie i stanowi podstawę wielu rozstrzygnięć. Bez wątpienia wysokość opłat za opady komunalne generowana jest przez właścicieli lokali i jest powiązana ściśle z własnością lokalu. Skoro więc istota Wspólnoty Mieszkaniowej sprowadza się do zarządzania nieruchomością wspólną i nie ma ona żadnych władczych uprawnień wobec właścicieli lokali to obciążanie jej opłatami komunalnymi (a tym bardziej członków zarządu Wspólnoty) jest sprzeczne z jej charakterem i funkcją jaką nadał jej ustawodawca.

Tezę powyższą wspiera okoliczność, że obowiązki finansowe właścicieli indywidualnych lokali mieszkalnych - na gruncie ustawy o własności lokali - zostały wyczerpująco określone w art. 12 i 13 ustawy o własności lokali, zgodnie z którymi właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia wydatków związanych z utrzymaniem jego lokalu jak i uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Wśród kosztów zarządu nieruchomością wspólną, wymienionych w art. 14 pkt 4 uwl - ustawodawca wskazał m., in. "wydatki na utrzymanie porządku i czystości", nie wskazał jednak opłat publicznoprawnych za wywóz odpadów komunalnych.

W tym stanie rzeczy opłata za wywóz odpadów komunalnych może stanowić koszt zarządu nieruchomością wspólną, ale jedynie wówczas, gdy to nieruchomość wspólna generuje te odpady (np. odpady z ogrodu zlokalizowanego na wspólnej nieruchomości, odpady powstałe w wyniku prac remontowych lub modernizacyjnych na częściach wspólnych budynku). W pozostałych przypadkach odpady komunalne produkowane będą przez właścicieli i najemców poszczególnych lokali mieszkalnych, w związku z zamieszkiwaniem przez nich w tych lokalach. Opłaty takie stanowić powinny zatem wydatki związane z utrzymaniem poszczególnych lokali, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali i ponoszone powinny być indywidualnie przez właścicieli poszczególnych lokali, podobnie jak należności publicznoprawne związane z podatkiem od nieruchomości czy opłatą z tytułu użytkowania wieczystego.

Należy przy tym podnieść, iż nawet gdyby hipotetycznie przyjąć, iż łączna suma opłat za wywóz odpadów komunalnych z danej nieruchomości stanowi wydatek zaliczany do kosztów zarządu nieruchomością wspólna na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy o własności lokali, to obowiązek jej zapłaty spoczywałby na wspólnocie mieszkaniowej a nie na jej zarządzie, bowiem ustawa o własności lokali w ogóle nie przewiduje bezpośredniej finansowej odpowiedzialności członków zarządu wspólnoty za zobowiązania wspólnoty.

Członkowie zarządu nie mają - w obowiązującym stanie prawnym - żadnej formalnej możliwości wyegzekwowania od właścicieli lokali obowiązku rozliczenia z "podatku śmieciowego" jak również nic mają podstaw prawnych, by żądać zwrotu zapłaconych za mieszkańców kwot. W przypadku Wspólnot, w których liczba lokali jest znaczna, nałożenie na członków zarządu takich obowiązków finansowych może wiązać się z odpowiedzialnością finansową obejmującą znaczne kwoty pieniężne.

Niezależnie od tego żaden z obowiązujących przepisów nie wskazuje, którzy członkowie zarządu - w przypadku zmian w jego składzie osobowym - ponosić będą odpowiedzialność finansową, a w grę mogą wchodzić tutaj:

1.

członkowie zarządu z daty powstania zaległości w opłacie;

2.

członkowie zarządu z daty wydania decyzji stwierdzającej zaległość;

3.

członkowie zarządu z daty wszczęcia postępowania egzekucyjnego, o którym mowa w art. 6 aq ustawy o własności lokali;

Żaden z obowiązujących obecnie przepisów nie odpowiada na powyższe pytania, co dodatkowo potwierdza prawidłowość stanowiska wnioskodawcy prezentowanego w niniejszym wniosku. Z powyższych względów przyjęcie odpowiedzialności członków zarządu wspólnoty na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach kłóci się z zasadą demokratycznego państwa prawa wskazaną w art. 2 Konstytucji oraz z zasadą sprawiedliwości podatkowej.

Należy nadto nadmienić, że Gmina Łódź przyjęła jako sposób obliczania opłat, stawkę za osobę zamieszkującą dany lokal. Wymaga to od właścicieli nieruchomości składania deklaracji, w których ujęta jest liczba osób zamieszkujących nieruchomość. Tymczasem ustawodawca nie wyposażył członków zarządu w żadne narzędzia kontroli liczby osób zamieszkujących na nieruchomości. W szczególności nie mogą oni żądać takiej informacji od poszczególnych właścicieli ani korygować błędnie wskazanych danych. W istocie zatem zobowiązując członków zarządu do przekazania takich danych, ustawodawca nałożyłby ma nich obowiązek niewykonalny.

W świetle powyższego uznać należy, że sformułowanie: "obowiązki właściciela nieruchomości" użyte w art. 2 ustęp 4 ustawy, odnieść należy wyłącznie do obowiązków właścicieli nieruchomości, które wymienione są w tytule rozdziału 3 ustawy, nie zaś obowiązków wskazanych w art. 3a ustawy. Przemawia za tym systematyka ustawy. Jej przyjęcie oznaczać będzie, że członków zarządu obciążać będą obowiązki związane z zapewnieniem czystości i porządku na nieruchomości. Natomiast właścicielem zobowiązanym do zapłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pozostałaby osoba, która przymiot ten posiada, a więc właściciel odrębnego lokalu we Wspólnocie Mieszkaniowej oraz "dotychczasowy właściciel", który jest dysponentem lokali niewyodrębnionych.

Nie ulega wątpliwości, że wskazane przez wnioskodawcę zagadnienie ma zdecydowanie szerszy aspekt społeczny i ekonomiczny dla członków wszystkich wspólnot mieszkaniowych, także i tych, w których zarząd sprawowany jest jako tzw. zarząd powierzony, tj. na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali przez podmioty zewnętrzne trudniące się zawodowo świadczeniem usług w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Prezydent Miasta Łodzi uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy

Obowiązki związane z uiszczaniem opłat za gospodarowanie odpadami oraz składaniem deklaracji do odpowiedniego organu gminy sformułowane zostały w rozdziale 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.). W art. 2 ust. 1 pkt 4 tejże ustawy ustawodawca reguluje pojęcie właściciela nieruchomości. Pojęcie właściciela nieruchomości zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wykracza poza treść przypisywaną pojęciu własności przez Kodeks cywilny. Przez właścicieli nieruchomości, o których mówi ustawa należy rozumieć właścicieli w sensie cywilistycznym, jak również współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W pewnych sytuacjach obowiązki obciążające właścicieli nieruchomości ustawa nakłada na inne podmioty. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 3 ustawy, jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, lub właścicieli, jeżeli zarząd nie został wybrany. Nie ulega wątpliwości, że przepis ten znajduje wprost zastosowanie do wspólnot mieszkaniowych funkcjonujących na podstawie przepisów o własności lokali.

Nieruchomością wspólną jest stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o własności lokali, grunt oraz część budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali. Wymieniony przepis art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwanej dalej u.c.p.g.) odwołuje się do zasad zarządu nieruchomością wspólną określonych w art. 18-20 ustawy o własności lokali (zwanej dalej u.w.l.).

Zasady te są następujące:

1)

jeżeli w danym budynku wyodrębniono 7 lub mniej lokali, stosuje się ogólne zasady kodeksu cywilnego dotyczące zarządu nieruchomością wspólną (art. 19 u.w.l.),

2)

jeżeli wyodrębniono więcej niż 7 lokali, zarządzanie nieruchomością może być wykonywane przez:

a)

zarząd składający się z osób fizycznych będących lub niebędących właścicielami lokali (art. 20 u.w.l.),

b)

zarządcę (osobę fizyczną lub prawną) wybraną w drodze umowy lub uchwały sporządzonej w formie aktu notarialnego (art. 18 u.w.l.).

Ustawa o własności lokali posługuje się pojęciami "zarząd", "zarządca", "zarządzanie nieruchomością", natomiast w u.c.p.g. używa się pojęcia "osoby sprawujące zarząd" oraz "zarząd". Pomimo tych rozbieżności, należy przyjąć, iż przepis art. 2 ust. 3 u.c.p.g. ma zastosowanie zarówno do zarządu, o którym mowa w art. 20 u.w.l., jak i zarządcy z art. 18 tejże ustawy. Natomiast w sytuacji, gdy liczba wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali nie jest większą niż 7 a właściciele nie powierzyli zarządu osobie fizycznej lub prawnej (na zasadzie art. 18 u.w.l.), obowiązki właścicielskie w zakresie składania deklaracji i uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami obciążają właścicieli lokali. Przyjmując zasadę racjonalnego ustawodawcy, należy uznać, iż ratio legis przywołanego przepisu art. 2 ust. 3 u.c.p.g. było nałożenie na osoby zarządzające nieruchomością wspólną formalnych obowiązków obciążających właścicieli nieruchomości i umożliwienie identyfikacji osób osoby, które z tytułu naruszenia takiego obowiązku mogą ponosić odpowiedzialność prawną (por. Kancelaria Domański, Zakrzewski, Palinka, Komentarz do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach DGP 28 listopada 2012 nr 231 gazetaprawna.pl).

Zdaniem organu podatkowego, przepis art. 2 ust. 3 u.c.p.g. znajduje zastosowanie do wspólnot mieszkaniowych, w których wybrano zarząd lub zarządcę. Jeżeli zarząd nie został wybrany, obowiązki wykonują samodzielnie właściciele lokali. Pomimo wątpliwości wynikających z wykładni systemowej przepisów u.c.p.g. - obowiązki właścicieli nieruchomości które przejmuje zarząd to tytuł rozdziału trzeciego ustawy, natomiast obowiązek ponoszenia opłat za odpady komunalne jest uregulowany w odrębnym rozdziale 3a - zdaniem organu podatkowego nie ulega wątpliwości, iż obowiązkiem ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tym przypadku ustawodawca obciążył osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną.

Ze złożonego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia wynika, iż w skład wspólnoty mieszkaniowej, której dotyczy pytanie, wchodzi samodzielnych lokali mieszkalnych, z czego stanowi odrębne nieruchomości lokalowe. Ponadto, na podstawie art. 20 w związku z art. 18 ust. 3 u.w.l., uchwałą właścicieli lokali mieszkalnych powołany został zarząd. W świetle okoliczności zaprezentowanych we wniosku i obowiązujących w dniu wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego spełnione są zatem przesłanki zastosowania art. 2 ust. 3 u.c.p.g. wobec zarządu wspólnoty, o której mowa we wniosku. Stosownie do literalnej wykładni art. 2 ust. 3 u.c.p.g. obowiązki w zakresie składania deklaracji i uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi obciążają wszystkich członków zarządu.

Przepisy u.c.p.g. nie regulują zasad odpowiedzialności członków zarządu w razie nie złożenia deklaracji lub nie uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Również ustawa o własności lokali nie rozstrzyga tych kwestii. Zgodnie z art. 6q u.c.p.g w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się wprost przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Odpowiedzialność członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej w opisanej we wniosku sytuacji należy rozpatrywać w oparciu o przepisy art. 21 § 1 pkt 1, § 2, § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego w świetle obowiązującego w momencie jej wydania stanu prawnego.

Na niniejszą interpretację stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji. Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dnia od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a w przypadku nie udzielenia odpowiedzi na wezwanie przez organ, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Urzędu Miasta Łodzi, Departament Finansów Publicznych, Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź.

Opublikowano: bip.uml.lodz.pl