DF-Fn-III.310.1.2012 - Podatnik podatku od nieruchomości w przypadku wynajmu lokalu mieszkalnego lub użytkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Urząd Miasta w Łodzi DF-Fn-III.310.1.2012 Podatnik podatku od nieruchomości w przypadku wynajmu lokalu mieszkalnego lub użytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Łodzi działając na podstawie przepisu art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości,

postanawia

uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości. Przedmiotem interpretacji jest art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.).

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 12 poz. 59, z późn. zm.) zarząd nad lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa sprawuje Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną oraz gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami. Wnioskodawca, jako jednostka organizacyjna Lasów Państwowych, na podstawie umów cywilnoprawnych wynajmuje i wydzierżawia znajdujące się w jego zarządzie nieruchomości. Umowy zawierane są pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez wnioskodawcę a zainteresowanymi.

W związku z powyższym zadano pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego.

Na którym z podmiotów określonych w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - wynajmującym czy najemcy ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości:

1. w sytuacji, gdy wyodrębniony lokal mieszkalny, stanowiący własność Skarbu Państwa, przekazany został na podstawie umowy cywilnoprawnej posiadaczowi zależnemu z przeznaczeniem na mieszkanie;

2. w sytuacji, gdy niewyodrębniony lokal użytkowy, stanowiący własność Skarbu Państwa, posadowiony na gruntach będących w trwałym zarządzie wnioskodawcy, przekazany został na podstawie umowy cywilnoprawnej posiadaczowi zależnemu, który we własnym imieniu i na własny rachunek prowadzi na niej działalność gospodarczą inną niż rolnicza lub leśna.

Stanowisko podatnika

Odnosząc się do sytuacji opisanej w pkt 1, zdaniem wnioskodawcy, jeśli w wyniku umowy cywilnoprawnej zawartej przez jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych przekazano w posiadanie zależne nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa, to obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu zależnym, gdyż w świetle stanu prawnego stroną stosunków cywilnych zawieranych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jest Skarb Państwa, zaś organy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są ustawowo umocowane do reprezentowania Skarbu Państwa.

W sytuacji opisanej w pkt 2, w przypadku gdy wnioskodawca otrzymał (na podstawie decyzji nr GGG-7224/11/JG/97 Urzędu Rejonowego w Łodzi, Oddział Geodezji i Gospodarki Gruntami w Łodzi z dnia 10 maja 1997 r.) grunty w trwały zarząd, na których posadowione są wynajmowane lokale użytkowe, podatnikiem podatku od nieruchomości jest wnioskodawca, na rzecz którego ustanowiony został zarząd nieruchomością gruntową, również i w sytuacji gdy trwały zarządca odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, gdyż kontrakt ten będzie zawarty nie z właścicielem nieruchomości, a jedynie z zarządcą znajdującym się w jej posiadaniu.

Prezydent Miasta Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 obowiązek podatkowy dotyczący przedmiotów opodatkowania wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - ciąży odpowiednio na jednostkach organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, faktycznie władających nieruchomościami lub obiektami budowlanymi.

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazują zatem, iż ciężar opodatkowania podatkiem od nieruchomości części budynków (części budynków w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych to także lokale użytkowe nie stanowiące odrębnych nieruchomości) należących do Skarbu Państwa (państwowych) oraz należących do jednostek samorządu terytorialnego (komunalnych) spoczywa na ich posiadaczach. Wyjątkiem w tym zakresie są osoby fizyczne posiadające lokale mieszkalne niestanowiące odrębnych nieruchomości.

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie definiuje pojęcia posiadacza. Definicję posiadacza, jako podmiotu wykonującego określone władztwo nad rzeczą cudzą, zawiera natomiast ustawa - Kodeks cywilny. Art. 336 Kodeksu cywilnego stanowi, że posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

Element posiadania w rozumieniu art. 336 Kodeksu cywilnego zawiera w swej konstrukcji instytucja trwałego zarządu, a trwały zarządca jest posiadaczem nieruchomości. Posiadanie wykonywane w ramach trwałego zarządu jest posiadaniem zależnym, wykonywanym w ramach uprawnień przyznanych decyzją o ustanowieniu trwałego zarządu. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Jest swego rodzaju administracyjnym instrumentem służącym do dokonywania przesunięć majątkowych w ramach złożonej struktury. W takim przypadku, oddając nieruchomość w trwały zarząd, Skarb Państwa przekazał ich posiadanie, które czyni z zarządzającego podatnika.

W świetle powyższego, odpowiadając na przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa pytanie należy stwierdzić, że

1. w sytuacji, gdy wyodrębniony lokal mieszkalny, stanowiący własność Skarbu Państwa, przekazany został na podstawie umowy cywilnoprawnej posiadaczowi zależnemu z przeznaczeniem na mieszkanie podatnikiem podatku od nieruchomości jest posiadacz zależny;

2. w sytuacji, gdy niewyodrębniony lokal użytkowy, stanowiący własność Skarbu Państwa, posadowiony na gruntach będących w trwałym zarządzie wnioskodawcy, przekazany został na podstawie umowy cywilnoprawnej posiadaczowi zależnemu, który we własnym imieniu i na własny rachunek prowadzi na niej działalność gospodarczą inną niż rolnicza lub leśna, podatnikiem podatku od nieruchomości jest wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Na niniejszą interpretację stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Łodzi, Departament Finansów Publicznych, Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź.

Opublikowano: bip.uml.lodz.pl