DD7-033-200/TK/06-MB7-1774 - Obowiązek potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułu należności licencyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2006 r. Ministerstwo Finansów DD7-033-200/TK/06-MB7-1774 Obowiązek potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułu należności licencyjnych.

Pytanie podatnika

Czy opłaty licencyjne ponoszone przez Spółkę na rzecz rezydenta amerykańskiego stanowią należności licencyjne czy należy je uznać za zyski przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 8 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej: Op), udzielając interpretacji w zakresie postanowień art. 12 Konwencji z dnia 23 września 1992 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602 z późn. zm.; dalej: konwencja polsko-węgierska),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Spółki X w sprawie dotyczącej wypłacania należności z tytułu przekazania informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know - how).

Uzasadnienie

Wniosek wymagał uzupełnienia stanu faktycznego o dodatkowe informacje, dotyczące przedmiotu planowanej umowy ze spółką mającą siedzibę na Węgrzech. W związku z tym, Minister Finansów, pismem nr (...), wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku. Wniosek, zgodnie z wezwaniem, został uzupełniony. W uzupełnieniu wniosku Spółka pismem z dnia, przeciwnie do stanowiska zajętego we wniosku, wyraziła opinię, iż w rozpatrywanej sprawie będącej przedmiotem wniosku nie następuje zakup know-how.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu, Spółka ma zamiar podpisać umowę ze spółką mającą siedzibę na Węgrzech umowę na sporządzenie Kart Charakterystyki oraz projektu etykiet. Karty Charakterystyki mają spełniać wymogi treściowe i formalne międzynarodowych oraz polskich przepisów prawnych w zakresie bezpieczeństwa chemicznego i substancji niebezpiecznych, natomiast etykiety na oznaczenie i pisanie niebezpiecznych materiałów i produktów, sporządzane będą na podstawie Kart Charakterystyki. Karty opracowywane są przez zespół ekspertów w dziedzinie chemii, toksykologii, biologii i prawa. Ponadto zgodnie z umową jakiekolwiek fakty, okoliczności lub dane, związane z realizacją umowy stanowią tajemnicę handlową której żadna ze stron nie ma prawa przekazywać osobom trzecim lub bezprawnie ich wykorzystywać.

Wątpliwości Spółki budzi treść art. 12 konwencji polsko-węgierskiej. Spółka zwróciła się zatem z pytaniem, czy w świetle tego przepisu jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułu należności licencyjnych.

W ocenie Spółki wykonanie umowy związane będzie z przekazaniem wiedzy związanej ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know - how), a zatem mieszczą się w definicji należności licencyjnych i będą podlegały 10%-emu zryczałtowanemu podatkowi.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Minister Finansów zważył, co następuje.

Stosownie do art. 21 ust. 1 updop podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, niemających w Polsce siedziby ani zarządu przychodów: z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) wynosi 20% przychodów.

Przepis art. 21 ust. 2 updop nakazuje stosowanie art. 21 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do postanowień art. 12 konwencji polsko-węgierskiej, należności licencyjne powstające w Polsce, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na Węgrzech mogą być opodatkowane na Węgrzech. Mogą być jednakże opodatkowane także w Polsce, zgodnie z polskim prawem, lecz gdy odbiorca tych należności lub opłat jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto należności licencyjnych.

Konwencja definiuje pojęcie "należności licencyjne" jako wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia lub telewizji, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, jak również za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, lub za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej i naukowej.

W analizowanym stanie faktycznym, z przedstawionego opisu projektu transakcji wynika, iż zleceniobiorca udostępni Spółce informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej i naukowej.

Biorąc pod uwagę charakter i przedmiot planowanej transakcji oraz szerokie rozumienie pojęcia know - how, jakim posługuje się Konwencja polsko-węgierska, a także ustawa, należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym spółka polska uzyska określoną specjalistyczną wiedzę, mieszczącą się w pojęciu know- how.

Podobne rozumienie ma odzwierciedlenie w orzecznictwie (wyrok NSA w Poznaniu z dnia 21.08.2001 r. sygn. akt I SA/Po 1264/00 dotyczący należności licencyjnych w umowie polsko-węgierskiej): Definicja "know-how" nie jest zawarta w przepisach podatkowych. W doktrynie polskiej przyjmuje się, że "know how" to informacje o sposobie produkcji nieobjęte patentami, umowami licencyjnymi, gdyż nie mają charakteru wynalazczego. Pojecie to określa ponadto wiedzę techniczną i specjalne właściwości odkryte przez producenta w rezultacie prowadzonych przez siebie badań, a nieznane konkurencji. (...) "Know-how" stanowi wszelkie nieujawnione informacje techniczne konieczne do przemysłowego odtworzenia produktu lub procesu w sposób bezpośredni i w tych samych warunkach, niezależnie od tego czy informacja ta może podlegać ochronie patentowej czy tez nie; w zakresie w jakim know-how jest wynikiem doświadczenia, przedstawia ono to czego wytwórca nie jest w stanie się dowiedzieć jedynie na podstawie zbadania samego produktu lub jedynie części znajomości postępu technicznego (definicja sformułowana przez Stowarzyszenie Biur Ochrony Własności Przemysłowej -ANBPPI).

Należy podkreślić, iż decydujące znaczenie dla oceny charakteru umowy ma faktyczne jej wykonanie. Spółka w złożonym wniosku stwierdziła, iż na podstawie planowanej transakcji zostanie jej przekazana wiedza związana ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej i naukowej (know - how), a przekazywane informacje stanowią efekt prac i doświadczeń spółki węgierskiej, wymagających specjalistycznej wiedzy z kilku dziedzin.

Zatem, jeśli planowana transakcja będzie realizowana w sposób przedstawiony we wniosku, to należy w Polsce pobrać zryczałtowany podatek od dokonanych wypłat, z uwzględnieniem stawki podatku wynikającej z Konwencji, tj. 10% kwoty należności brutto.

Zastosowanie stawki 10%, wynikającej z umowy polsko-węgierskiej, jest możliwe wyłącznie w sytuacji udokumentowania miejsca siedziby odbiorcy należności aktualnym certyfikatem rezydencji, stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla płatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl