DD6.8221.28.2016.MZO - Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy gwiazdkowej dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2016 r. Ministerstwo Finansów DD6.8221.28.2016.MZO Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy gwiazdkowej dla dzieci.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 24 grudnia 2009 r. Nr ILPB3/423-888/09-2/AO w ten sposób, iż uznaje stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu: 5 października 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy gwiazdkowej dla dzieci - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

1.

Wnioskiem z dnia 30 września 2009 r. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników.

Wnioskodawca organizuje raz do roku imprezę gwiazdkową dla dzieci pracowników Spółki. W imprezie uczestniczą dzieci pracowników Spółki i nie biorą w niej udziału osoby z zewnątrz np. kontrahenci Spółki czy też ich dzieci.

W trakcie imprezy dzieci pracowników Spółki biorą udział w zabawach i grach, dostają poczęstunek składający się z napojów i słodyczy oraz otrzymują drobne upominki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zorganizowanie imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników Spółki można, w świetle przepisu art. 15 ust. 1 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.), zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, na podstawie tego przepisu można określić następujące czynniki warunkujące możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

* musi być definitywny (rzeczywisty),

* musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,

* poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów, lub zachowania przychodów, albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany.

Wydatki na organizację imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników podatnika nie zostały wymienione w przepisie art. 16 u.p.d.o.p.

Spółka podniosła, że w świetle aktualnego stanowiska organów skarbowych oraz sądów administracyjnych wydatki ponoszone przez podatników na organizację imprez okolicznościowych, których celem jest integracja i motywacja pracowników oraz współpracowników zarówno między sobą, jak i z pracodawcą, uznaje się za poniesione w celu uzyskania przychodów (zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów).

Zespół, który jest zintegrowany wewnętrznie, jest bowiem zespołem pracującym efektywnie i sprawnie, co w konsekwencji przekłada się na uzyskiwanie przychodów przez pracodawcę. Podobnie na uzyskiwanie przychodów wpływ ma fakt, że pracownicy i współpracownicy czują się z nią związani - a ten efekt pracodawca także uzyskuje ponosząc wydatki na organizację imprezy integracyjnej. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała interpretacje organów podatkowych.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione przez Spółkę w celu zorganizowania gwiazdki dla dzieci, której celem jest zapewnienie dobrych relacji Spółki z pracownikami i ich rodzinami oraz umocnienie więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami, należy uznać za spełniające warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Spółka podkreśliła, że w organizowanej przez Spółkę imprezie biorą udział wyłączenie dzieci pracowników Spółki. W imprezie gwiazdkowej nie biorą udziału uczestnicy niezwiązani ze Spółką np. kontrahenci Spółki. W związku z powyższym wydatki na organizację imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników Spółki, to jest osób związanych ze Spółką, nie kwalifikują się, zdaniem Spółki, do wydatków na cele reprezentacji.

Organizacja przez Spółkę imprezy gwiazdkowej dla dzieci bez wątpienia ma wpływ na zintegrowanie się zespołu pracowników zatrudnionych w Spółce oraz na kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki u jej pracowników i członków ich rodzin.

Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii Spółki, ponoszone przez nią wydatki na organizację imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników Spółki, mogą być zaliczone do jej kosztów uzyskania przychodów.

2.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 24 grudnia 2009 r. interpretację indywidualną Nr ILPB3/423-888/09-2/AO, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej uznał, ze wydatki te nie mają związku z przychodami Wnioskodawcy tj. nie spełniają przesłanek z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

3.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonego w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 24 grudnia 2009 r. Nr ILPB3/423-888/09-2/AO, nie można uznać za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem za koszty uzyskania przychodu, uważa się takie wydatki, których poniesienie przez podatnika jest spowodowane racjonalnym dążeniem i obiektywną możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła i które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Mając powyższe na uwadze, koszty ponoszone przez Spółkę należy oceniać przede wszystkim pod kątem celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub na jego zachowanie oraz zabezpieczenie.

Aktualnie w orzecznictwie sądów administracyjnych zaaprobowany został pogląd uznający, że wykazują związek z przychodami podatnika wydatki poniesione na organizację spotkań mających na celu wzmocnienie więzi pracowników i ich dobrych relacji. Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej taki jest też cel opisanej w nim imprezy gwiazdkowej dla dzieci pracowników Wnioskodawcy. Mając to na uwadze należy uznać, że wydatki te spełniają przesłanki określone w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i jako takie nie powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, przy czym zaznaczenia wymaga, że omawianych wydatków nie można zakwalifikować jako wydatków na reprezentację (wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.).

W wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11, NSA dokonał wykładni pojęcia reprezentacji i stwierdził, że "reprezentacja" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Taka sytuacja w niniejszej sprawie nie ma miejsca. Opis stanu faktycznego sprawy wskazuje, iż celem spotkania nie jest wykreowanie swojego wizerunku, czy inny cel, która mógłby, iż działanie to ma cechy reprezentacji Jak wskazano we wniosku w imprezie gwiazdkowej uczestniczą tylko dzieci pracowników Spółki i nie biorą w niej udziału osoby z zewnątrz np. kontrahenci Spółki czy też ich dzieci.

Niniejsza zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl