DD6/8213/186/JQP/KWW/08/PK-494 - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej uzyskanego z tytułu nabycia poprzez zasiedzenie gruntu, na którym znajdują się budynki mieszkalne oraz gruntu położonego w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/186/JQP/KWW/08/PK-494 Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej uzyskanego z tytułu nabycia poprzez zasiedzenie gruntu, na którym znajdują się budynki mieszkalne oraz gruntu położonego w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 20 grudnia 2007 r., Nr IBPB 3/423-153/07/CzP, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodu uzyskanego przez Spółdzielnię z tytułu nieodpłatnego nabycia (przez zasiedzenie) gruntu związanego z budynkami mieszkaniowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 18 września 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółdzielni Mieszkaniowej zadała pytanie, czy dochód uzyskany z tytułu nieodpłatnego (przez zasiedzenie) nabycia prawa własności gruntu związanego z budynkami mieszkalnymi jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.). Na gruncie tym znajdują się budynki mieszkalne oraz towarzyszące im obiekty (urządzenia) wchodzące w skład zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Spółdzielni dochód uzyskany z tego tytułu jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 20 grudnia 2007 r. interpretację indywidualną (Nr IBPB 3/423-153/07/CzP), w której stanowisko Spółdzielni uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach do dochodu odpowiadającego wartości nieodpłatnie nabytych gruntów (w drodze zasiedzenia) nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., gdyż dochód uzyskany z tego tytułu nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że jedynie wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynsze) i pokrywane z nich koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty zarządzania nimi (administracji) stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby wartość otrzymanych nieodpłatnie na własność gruntów (w drodze zasiedzenia) na których znajdują się zasoby mieszkaniowe (np. budynki mieszkaniowe), nie stanowi przychodu związanego z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami.

Budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich lokalami mieszkalnymi, pomieszczeniami oraz urządzeniami, nierozłącznie i trwale związane są z gruntami, na których zostały one zbudowane. Oznacza to, że grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Tym samym wartość otrzymanego nieodpłatnie na własność gruntu (np. przez jego zasiedzenie, bądź w formie darowizny), na którym stoją budynki mieszkalne oraz które są z nim związane, stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., o czym była mowa wyżej, są nie tylko budynki mieszkalne, ale także inne pomieszczenia, budowle i urządzenia, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie (np. kotłownie, budynki administracji osiedlowej, chodniki, trawniki, osiedlowe place zabaw dla dzieci). Tym samym grunty na których znajdują się tego rodzaju obiekty i urządzenia, również wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Związane z tego rodzaju gruntami przychody (np. na skutek nabycia ich własności przez zasiedzenie), stanowią zatem przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki.

Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni Mieszkaniowej, że wartość otrzymanego nieodpłatnie na własność gruntu (przez zasiedzenie), na którym stoją budynki mieszkalne oraz gruntu znajdującego się w ich bezpośrednim sąsiedztwie, na którym znajdują się obiekty, pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład zasobów mieszkaniowych, ma wpływ na ustalenie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Tym samym niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nieuznające dochodu osiągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową z powyższego tytułu za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl