DD6/033/85/MNX/10/RD-80838

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Ministerstwo Finansów DD6/033/85/MNX/10/RD-80838

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm., dalej: Ordynacja podatkowa) Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną w dniu 21 marca 2008 r. Nr IP-PB3-423-71/08-2/GJ przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczące opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład wspólnoty gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2007 r. Wnioskodawca (dalej: Spółka) złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład wspólnoty gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka utworzona decyzją administracyjną w 1964 r. w celu wspólnego użytkowania rolniczego posiadanych gruntów w grudniu 2007 r. dokonała sprzedaży aktem notarialnym na rzecz Skarbu Państwa działek o łącznym obszarze 7,3908 ha za łączną kwotę ponad 2,5 mln zł oraz działkę za kwotę ponad 63 tys. zł pod warunkiem, że organ administracji państwowej nie wykona prawa pierwokupu. Ceny sprzedaży zapłacono na konto Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1. Czy transakcja zbycia przez Spółkę na rzecz Skarbu Państwa wyżej wymienionych Działek podlega podatkowi dochodowemu.

2. Czy w przypadku zbycia działek gruntu przez Spółkę innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa, transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W ocenie Spółki, zarówno transakcja zbycia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, jak i zbycie w przyszłości działek gruntu innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa nie podlega podatkowi dochodowemu. Zgodnie ze stanowiskiem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odmawiającej Spółce wpisu do ewidencji producentów i nadania numeru identyfikacyjnego "Spółki wspólnot gruntowych (zarządy) nie posiadają gospodarstw rolnych oraz nie użytkują gruntów wspólnotowych". Mimo, że wspólnoty gruntowe z mocy obowiązujących przepisów prawa są osobami prawnymi to zgodnie z ich statutem nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, uprawnione do pobierania pożytków są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, które w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty. Wspólnota gruntowa w polskim prawie cywilnym to nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności o pewnych szczególnych cechach. Jej istotą jest uprawnienie do korzystania ze wspólnego gruntu. Spółki dla zagospodarowania wspólnot gruntowych powstały w wyniku decyzji administracyjnych, aby zarządzać tymi niepodzielnymi nieruchomościami.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), wydał w dniu 21 marca 2008 r. interpretację indywidualną (Nr IP-PB3-423-71/08-2/GJ), w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowiska wyrażonego w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 21 marca 2008 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Nr IP-PB3-423-71/08-2/GJ), w części dotyczącej zastosowanego zwolnienia, nie można uznać za prawidłowe.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Mając na względzie brzmienie tego przepisu oraz okoliczności stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego opisane we wniosku, należy stwierdzić, że wskazany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.), spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu. Powoływana jest ona do sprawowania zarządu nad wspólnotą gruntową i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.

W związku z tym spółki, o których mowa w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i wystąpienie każdorazowego dochodu wyłącznie własnego po stronie spółki, będzie prowadziło do jego opodatkowania na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W sytuacji sprzedaży części gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, dochód z tej sprzedaży nie będzie stanowił jednakże dochodu spółki powołanej do sprawowania zarządu nad wspólnotą gruntową i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Zważyć bowiem należy, że posiadająca osobowość prawną spółka, o której mowa w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, przy sprzedaży gruntu stanowiącego część wspólnoty gruntowej wyłącznie reprezentuje ową wspólnotę nie osiągając przy tym ze sprzedaży żadnych dochodów. Dochody te bowiem stanowią wyłączną własność członków, którzy mają udziały we wspólnym majątku wspólnoty (zgodnie z art. 6 i art. 9 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych). Jak już wyżej wspomniano, celem powołania spółki jest tylko sprawowanie zarządu nad wspólnotą gruntową i właściwe zagospodarowanie gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Spółka w momencie jej powołania nie staje się natomiast właścicielem gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, ale wyłącznie pełni funkcję zarządcy tych gruntów, które to grunty nadal pozostają przedmiotem współwłasności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że spółka zbywając grunty wchodzące w skład wspólnoty gruntowej, nie działa na własny rachunek (nie zbywa bowiem gruntów własnych), ale w imieniu i na rachunek swoich członków, występując jako ich reprezentant z mocy ustawy.

Skoro zatem, odpłatnemu zbyciu podlegał będzie grunt stanowiący własność osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej to przychód z tego tytułu należy przypisać nie spółce lecz poszczególnym członkom wspólnoty, będącym właścicielami sprzedawanych gruntów.

Taki pogląd został wyrażony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 lipca 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 501/09).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie podlegają opodatkowaniu dochody ze zbycia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa, należy uznać za nieprawidłowe.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl