DD6/033/141/KWW/09/PK-1273

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Ministerstwo Finansów DD6/033/141/KWW/09/PK-1273

Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 10 lipca 2009 r., Nr ITPB3/423-207/09/DK, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r., uzupełnionym pismami z dnia 1 czerwca 2009 r. oraz z dnia 2 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego, w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez Spółkę (grupę producentów rolnych) wydatkowanego na zakup środków do produkcji rolnej przekazanych członkom grupy - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Jak wynika z wniosku, Spółka będąca grupą producentów rolnych, wykazała w zeznaniu rocznym (CIT 8) dochód. Pochodził on ze sprzedaży produktów rolnych, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków. Dochód ten Spółka planowała wydatkować na zakup środków do produkcji rolnej (nawozów i środków ochrony roślin), które następnie zostaną przekazane członkom (udziałowcom) grupy (Spółki).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka zadała pytania:

1.

Czy zwolnienie od podatku osiągniętego dochodu przez grupę uzależnione jest od źródła sfinansowania zakupionych i przekazanych członkom grupy środków do produkcji (z zysku czy też ze środków obrotowych grupy).

2.

Czy zakupione środki do produkcji grupa powinna przekazać nieodpłatnie członkom w ramach wykonania uchwały podziału zysku, czy też powinna je odsprzedać członkom grupy.

3.

Czy nieodpłatne przekazanie członkom grupy środków do produkcji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

4.

Czy podział zysku pomiędzy członków grupy poprzez zakup środków do produkcji i rozdysponowanie ich poszczególnym członkom grupy stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, czy też jest to dochód z działalności rolniczej niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 i 2. Wniosek Spółki w zakresie pytań Nr 3-5 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Spółki dochód osiągnięty przez grupę (ze sprzedaży produktów rolnych członków grupy) wydatkowany na zakup środków do produkcji rolnej (nawozów i środków ochrony roślin), przekazanych członkom (udziałowcom) grupy (Spółki), wolny jest od podatku dochodowego (art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 i ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - u.p.d.o.p.).

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 10 lipca 2009 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-207/09/DK), w której stanowisko Spółki uznał za prawidłowe.

Dyrektor Izby podzielił pogląd Spółki, że ze zwolnienia podatkowego korzystać będą dochody grupy pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na zakup środków do produkcji rolnej (nawozów i środków ochrony roślin), przekazanych członkom (udziałowcom) grupy (Spółki). W uzasadnieniu do wydanej interpretacji Dyrektor Izby stwierdził ponadto, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 u.p.d.o.p. "dotyczy dochodów wydatkowanych wyłącznie na szkolenie członków grupy producentów rolnych lub zakup środków produkcji - środków obrotowych (kwalifikowanego materiału siewnego, nawozów mineralnych, pestycydów, itp.) zużywanych lub przetwarzanych w czasie produkcji".

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko zarówno Spółki jak i Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego we wniosku, jest prawidłowe. W przypadku bowiem wydatkowania ww.ym. dochodu osiągniętego przez Spółkę (grupę) na zakup środków do produkcji rolnej (nawozów i środków ochrony roślin), dochód ten podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego. Niewłaściwa jest natomiast zaprezentowana przez Dyrektora Izby w uzasadnieniu interpretacja art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 u.p.d.o.p., zgodnie z którą zwolnienie od podatku dochodowego odnosi się tylko do dochodu wydatkowanego na zakup środków produkcji rozumianych jako środki obrotowe (np. materiał siewny, nawozy). Oznaczałoby to, że nie ma on zastosowania do dochodu wydatkowanego na zakup środków trwałych (maszyn, urządzeń wykorzystywanych w działalności rolniczej).

Zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 i ust. 10 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Grupa producentów rolnych, aby mogła skorzystać ze zwolnienia, musi osiągnięty dochód wydatkować na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy lub na szkolenie członków grupy.

Zdaniem Ministra Finansów, zarówno z ww.ym. przepisów ustawy podatkowej jak i przepisów ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, nie wynika, że użyte w tych ustawach pojecie "środki produkcji" odnosi się wyłącznie do środków obrotowych. Mając na uwadze, iż dla celów ww.ym. ustaw nie określono definicji tego pojęcia, to zasadne jest posługiwanie się słownikowym rozumieniem tego pojęcia. Zgodnie z nim "środki produkcji", to ogół środków pracy (maszyny, urządzenia, narzędzia, itp.) oraz przedmiotów pracy (surowce, materiały, półprodukty) stwarzających warunki niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa.

Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "środki produkcji" uzasadnione jest stwierdzenie, że przez środki produkcji użyte w wyżej wymienionych ustawach należy rozumieć zarówno środki obrotowe jak i środki trwałe zaangażowane w proces produkcyjny (działalność rolniczą) u członków grupy producentów rolnych.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl