DD4/PB6/033-0545-SM6-3321/06/WP - Ustalenie obowiązku podatkowego w Polsce w związku z wyjazdem do Federacji Rosyjskiej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2006 r. Ministerstwo Finansów DD4/PB6/033-0545-SM6-3321/06/WP Ustalenie obowiązku podatkowego w Polsce w związku z wyjazdem do Federacji Rosyjskiej

Pytanie podatnika

Czy Podatnik podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce?

Odpowiedź

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce w związku z wyjazdem do Federacji Rosyjskiej.

Uzasadnienie

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, Podatnik jest obywatelem polskim. Posiada polski paszport oraz prawo jazdy i dowód osobisty.

W Rosji razem z Podatnikiem przebywa jego żona, która również wykonuje pracę w tym kraju. Żona Podatnika posiada podwójne, polskie i amerykańskie obywatelstwo.

W styczniu 2003 r. wyjechał na stałe z Polski do Rosji, gdzie podjął zatrudnienie na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z rosyjską spółką W i przebywa tam do chwili obecnej.

W związku z pracą wykonywaną na terytorium Federacji Rosyjskiej, Podatnik dokonuje rozliczeń podatkowych i składa rosyjskie deklaracje podatkowe. Ponadto, Podatnik posiada w Rosji status rezydenta podatkowego i od 2003 r. corocznie otrzymuje certyfikat rezydencji wystawiany przez rosyjskie władze skarbowe.

Również w Rosji Podatnik podlega obligatoryjnemu ubezpieczeniu społecznemu i jest tam objęty dodatkową opieką medyczną.

Podatnik jest właścicielem położonego w Polsce mieszkania, z którego z uwagi na swój stały pobyt w Rosji, nie korzysta. W mieszkaniu tym obecnie mieszka brat Podatnika. Ponadto, wraz z żoną posiadają w Polsce działkę budowlaną dla celów inwestycyjnych.

Podatnik mieszka w Rosji w wynajętym mieszkaniu. Z mieszkaniem tym związane są wszystkie opłaty okresowe, które Podatnik regularnie ponosi. W Polsce nie posiada zameldowania, jak również stałego miejsca zamieszkania, co formalnie potwierdził w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-3 złożonym w polskim urzędzie skarbowym.

Podatnik nie posiada prywatnego samochodu, w Rosji korzysta z samochodu służbowego, dostarczonego przez rosyjskiego pracodawcę.

Podatnika posiada silniejsze powiązania zawodowe i osobiste z Rosją (np. praca, znajomi).

Od momentu wyjazdu z Polski w 2003 r., Podatnik przebywa w Rosji w zasadzie cały rok (średnio 350 dni w roku). W Polsce obecność Podatnika ograniczona jest do sporadycznych wizyt (około dwa tygodnie w skali roku). W chwili obecnej plany życiowe Podatnika dotyczące kwestii zamieszkania oraz życia osobistego związane są z Federacją Rosyjską. Podatnik nie planuje obecnie powrotu do Polski.

Zdaniem Podatnika fakt, iż od 2003 r. nie posiada stałego miejsca zamieszkania w Polsce oznacza, iż w Polsce od 2003 r. posiada jedynie ograniczony obowiązek podatkowy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów zauważa, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 polsko-rosyjskiej umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Definicja ta odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W przepisach polskiego prawa podatkowego pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do czynnika wolutywnego (zamiaru) osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawioną powyżej interpretację przepisów Minister Finansów zauważa, że:

Podatnik posiada od stycznia 2003 r., tj. od daty wyjazdu do Federacji Rosyjskiej, miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Faktycznie przebywa wraz z żoną na terytorium Federacji Rosyjskiej, posiada umowę o pracę na czas nieokreślony z rosyjskim pracodawcą, jest objęty rosyjskim systemem ubezpieczeń społecznych i opieką medyczną, tam koncentruje się jego życie towarzyskie. Podatnik nie posiada zameldowania ani stałego miejsca zamieszkania w Polsce. W związku z powyższym, należy uznać, iż Podatnik, posiadający ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze z Federacją Rosyjską, wykazuje zamiar stałego tam pobytu, o którym mowa w art. 25 KC. W związku z tym Podatnik podlega, od chwili wyjazdu do Federacji Rosyjskiej, ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów osiąganych ze źródeł przychodów położonych w Polsce.

Biorąc powyższe pod uwagę, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl