DD4/033/0780/KOI/07/AP-4501 - Opodatkowanie w Polsce dochodu uzyskanego na Ukrainie z tytułu wykonywania wolnego zawodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4/033/0780/KOI/07/AP-4501 Opodatkowanie w Polsce dochodu uzyskanego na Ukrainie z tytułu wykonywania wolnego zawodu.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994 r., Nr 63, poz. 269),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego na Ukrainie z tytułu wykonywania wolnego zawodu.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku, w 2006 r. Pani XX pozostając zatrudniona na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, została oddelegowana przez pracodawcę do wykonania zadania o charakterze doradczym na rzecz Międzynarodowej Organizacji ds. M. Misja na Ukrainie. Zakres zadań, czas pracy oraz wysokość wynagrodzenia określa sporządzona umowa (ang. Consultantʼs contract) zawarta pomiędzy Panią X a Organizacją....Misja na Ukrainie.

Realizacja umowy wiązała się z cyklem kilkudniowych wizyt roboczych na Ukrainie. Honorarium za wykonywaną sukcesywnie pracę Podatniczka otrzymywała w kolejnych transzach przelewem na prywatny rachunek bankowy w Polsce. Od otrzymanych kwot, Podatniczka uiszczała zaliczkę na podatek dochodowy do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przelew miał miejsce. Do samodzielnego zapłacenia podatku zobowiązywała Podatniczkę zawarta umowa.

Rozliczenia podatku dochodowego od dochodów osiągniętych w 2006 r. Podatniczka dokonała wspólnie z mężem na druku PIT-36. W stosunku do przychodów otrzymanych z zagranicy, zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów z tytułu działalności wykonywanej na Ukrainie, zastosowana została metoda wyłączenia z progresją. Na jej podstawie ustalono nową stopę podatku obliczoną dla całego dochodu osiągniętego w 2006 r. (tj. dochodu osiągniętego w Polsce i w drugim państwie) i zapłacono wyliczony tą metodą podatek.

W związku z powyższym, Podatniczka zwraca się z zapytaniem, czy zastosowana przez nią metoda wyłączenia z progresją wobec dochodów uzyskanych za granicą była właściwą metodą obliczenia podatku.

Zdaniem Pani XX, druga z metod - odliczenia podatku zapłaconego za granicą - nie mogła mieć zastosowania ze względu na brak takich czynności na rzecz Ukrainy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).Jednocześnie art. 4a ww. ustawy stanowi, iż przepis art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 konwencji, dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochody mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim mogą być przypisane tej stałej placówce. Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

Przedstawiony stan faktyczny nie wskazuje na istnienie stałej placówki na Ukrainie, poprzez którą Pani XX wykonywała swoją działalność, a zatem osiągnięte dochody z tytułu usług doradczych świadczonych na Ukrainie podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Odnosząc się do stanowiska Podatniczki w zakresie zastosowania jednej z przewidzianych w konwencji metod unikania podwójnego opodatkowania, stwierdzić należy, że jest ono nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 i 3 konwencji, z zastrzeżeniem przepisów ustawodawstwa Polski (które nie będą sprzeczne z zasadami tego ustępu), dotyczących zwolnienia od podatku zapłaconego poza granicami Polski, podatek ukraiński będzie zaliczany na poczet podatku polskiego w sposób następujący:

a)

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Ukrainie, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami lit. b i ustępów 3 i 4,

b)

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 niniejszej konwencji mogą być opodatkowane w Ukrainie, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Ukrainie.

Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku od dochodu lub majątku obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu lub majątku podlegającego opodatkowaniu w tym drugim Państwie.

Uregulowanie tego przepisu dotyczy sytuacji, gdy przepisy konwencji przewidują możliwość opodatkowania tego samego dochodu w dwóch państwach, tj. w Polsce - miejscu zamieszkania, oraz na Ukrainie - źródło dochodu. W celu eliminacji podwójnego opodatkowania, przepis ten przewiduje dwie metody eliminacji podwójnego opodatkowania, tj. metodę wyłączenia - zwolnienie oraz metodę odliczenia proporcjonalnego.

Z kolei, zgodnie z art. 24 ust. 4 konwencji, jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej konwencji uzyskany dochód lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie będzie zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, to Państwo może tym niemniej przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek. Przepis ten pozwala, by państwo miejsca zamieszkania podatnika uwzględniło dochód zwolniony z opodatkowania w tym państwie (zwolnienie na podstawie art. 24 konwencji, bądź innego przepisu konwencji) przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby.

W przedmiotowej sprawie żaden z powyższych przepisów nie ma zastosowania. Dochód osiągnięty przez Podatniczkę, zgodnie z przepisami konwencji, opodatkowany jest wyłącznie w miejscu zamieszkania, tj. w Polsce. Nie wystąpiła zatem sytuacja podwójnego opodatkowania tego dochodu, ani też zwolnienia z opodatkowania tego dochodu w Polsce.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl