DD4/033-0673/JG/07/MB7-7263 - Opodatkowanie dochodów uzyskanych na terytorium Polski przez artystów pochodzących z Ukrainy i Białorusi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4/033-0673/JG/07/MB7-7263 Opodatkowanie dochodów uzyskanych na terytorium Polski przez artystów pochodzących z Ukrainy i Białorusi.

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U, z 2005 r. Nr 8, póz, 60, z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, póz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:

*

umowy z dnia 18 listopada 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534), oraz

*

konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269),

Minister Finansów uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych przez artystów mających miejsce zamieszkania na Ukrainie oraz za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych przez artystów mających miejsce zamieszkania na Białorusi w zakresie zastosowania postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych z Ukrainą i Białorusią.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gminny Ośrodek Kultury w X (dalej: Ośrodek) jest gminną instytucją kultury realizującą projekt pod nazwą "Z". Projekt jest dofinansowany ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG IIIA/Tacis CBC 2004-2006 Wsparcie Mikroprojektów. Projekt ma na celu rozwój współpracy między narodami, wymianę doświadczeń i wspólną prezentacje kulturalną kilku narodów Europy w celu likwidacji nietolerancji i stereotypów.

Na podstawie umowny o dofinansowanie zawartej między Ośrodkiem a Euroregionem Puszcza Białowieska, koszty poniesione na realizację projektu są refundowane w następującej wysokości: 75% środki EFRR, 15% partner krajowy, 10% budżet państwa. Beneficjent środków najpierw samodzielnie pokrywa wszelkie wydatki a następnie po zakończeniu realizacji projektu i złożeniu rozliczenia końcowego następuje refundacja poniesionych kosztów. Środki są wypłacane przez Podlaski Urząd Wojewódzki na wniosek Stowarzyszenia Samorządów Euroregionu Puszcza Białowieska.

Realizacja projektu "Z" nastąpiła w dniach 3 - 10 czerwca 2007 r. W projekcie wzięli udział artyści mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski, Ukrainy i Białorusi. Artyści z Ukrainy i Białorusi nie prowadzą działalności artystycznej w sposób stały na terytorium Polski. Ich występy miały charakter jednorazowy i były związane z realizacją projektu (w zależności od przypadku występy trwały od l dnia do 3 dni). Ośrodek zawarł z artystami umowy o dzieło i umowy zlecenia. Wszystkie prezentacje, pokazy i warsztaty, w których brali udział zagraniczni artyści prowadzone były w Ośrodku.

W świetle powyższego, Ośrodek jako płatnik zwraca się z pytaniem czy dochody uzyskane na terytorium Polski przez artystów pochodzących z Ukrainy i Białorusi podlegają opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym czy spoczywa na Ośrodku obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Ośrodka, dochody artystów ukraińskich i białoruskich podlegają opodatkowaniu w Polsce, w związku z tym od dokonywanych wypłat należy potrącić podatek dochodowy na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nic maja na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bezwzględu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2)

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3)

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4)

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a ustawy, przepisy art. 3 ust. 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W stosunku do dochodów osiąganych przez artystów mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, zastosowanie znajdują postanowienia konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Stosownie do art. 17 ust. 1 konwencji, bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 konwencji, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego. radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowana w tym drugim Państwie.

Artykuł 17 ust. 3 konwencji stanowi, iż dochód, o którym mowa w tym artykule, będzie zwolniony od opodatkowania w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność artysty lub sportowca jest wykonywana, jeżeli ta działalność jest finansowana w istotnym stopniu z funduszów publicznych tego Państwa albo Państwa drugiego lub jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie zawartej między Umawiającymi się Państwami umowy o współpracy kulturalnej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na Ukrainie z tytułu działalności artystycznej na terytorium Polski, może być opodatkowany w Polsce (art. 17 ust. 1 konwencji). Jednakże, dochód ten będzie w Polsce zwolniony od opodatkowania jeżeli działalność artysty jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych jednego z państw lub działalność wykonywana jest na podstawie zawartej między państwami umowy o współpracy kulturalnej.

Natomiast, w stosunku do dochodów osiąganych przez artystów mających miejsce zamieszkania na terytorium Białorusi, zastosowanie znajdują postanowienia umowy z dnia 18 listopada 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak również muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na Białorusi z tytułu działalności artystycznej wykonywanej w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż nieprawidłowo Płatnik uznaje, iż dochód osiągnięty przez artystów mających miejsce zamieszkania na Ukrainie podlega opodatkowaniu w Polsce. Art 17 ust. 3 polsko-ukraińskiej konwencji przewiduje bowiem zwolnienie od opodatkowania tego dochodu w Polsce, o ile działalność artysty jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych jednego z państw. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstaw innego we wniosku, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Płatnikiem a Euroregionem Puszcza Białowieska działalność artystów zostanie sfinansowana w następującej wysokości: 75% środki EFRR, 15% partner krajowy i 10% budżet państwa. Należy zatem uznać, iż warunek zawarty w art. 17 ust. 3 konwencji został spełniony i dochody artystów ukraińskich nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast, Płatnik prawidłowo stwierdza, iż w Polsce będą podlegały opodatkowaniu dochody artystów mających miejsce zamieszkania na Białorusi, gdyż art. 17 ust. 1 polsko - białoruskiej umowy nie przewiduje zwolnienia od opodatkowania w Polsce w tym zakresie. Opodatkowanie dochodu artystów białoruskich następuje na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl