DD4/033/047b/JQP/10/PK-274

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2016 r. Ministerstwo Finansów DD4/033/047b/JQP/10/PK-274

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Rozwoju i Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2009 r. Nr ILPB2/415-501/09-5/AJ, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r., uzupełnionym pismami z dnia 12 lipca 2009 r. i z dnia 3 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania renty wypłacanej do dnia 31 grudnia 2004 r. z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych - jest nieprawidłowe;

* opodatkowania renty i specjalnego odszkodowania rentowego wypłacanych od dnia 1 stycznia 2005 r. z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 5 sierpnia 2009 r., z upoważnienia Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty i specjalnego odszkodowania rentowego otrzymywanego z Niemiec. Interpretacja wydana została na wniosek Pana z dnia 12 maja 2009 r.

W dniu 15 września 1996 r. Wnioskodawca uległ ciężkiemu wypadkowi przy pracy w Niemczech. Od dnia 1 marca 1998 r. Wnioskodawca otrzymywał rentę wypadkową z "A". Ww. renta pochodziła z ustawowego ubezpieczenia od wypadków. Jak wynika z decyzji "A" z dnia 25 czerwca 1998 r., której tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego zostało załączone do wniosku, renta została przyznana na podstawie § 56 i § 62 Księgi siódmej kodeksu socjalnego (SGB VII). Wypłacano ją Wnioskodawcy co miesiąc do 1 lutego 2008 r. Na wniosek Podatnika decyzją z dnia 15 stycznia 2008 r. "B", od dnia 1 lutego 2008 r. dokonał zamiany renty wypadkowej na specjalne odszkodowanie rentowe, które zostało wypłacone w marcu 2008 r. Wnioskodawca wskazał, że w 2008 r. oprócz renty zagranicznej osiągnął w Polsce dochody z innych źródeł.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy otrzymana renta i specjalne odszkodowanie rentowe z tytułu wypadku przy pracy z ustawowego ubezpieczenia od wypadków w Niemczech wypłacone przez "B" podlegają opodatkowaniu w Polsce?

2. Jeśli nie podlegają opodatkowaniu, to czy dochód z odszkodowania wlicza się do określenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce za 2008 rok?

W zakresie pytania nr 1 zdaniem Wnioskodawcy, renta i odszkodowanie rentowe wypłacone zostały z niemieckiego ustawowego systemu ubezpieczenia społecznego, w skład którego wchodzi ubezpieczenie od wypadków przy pracy. Zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu podlegają one opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.

W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z tytułu specjalnego odszkodowania rentowego nie wlicza się do określenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce za 2008 rok.

Wydając z upoważnienia Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 5 sierpnia 2009 r., Nr ILPB2/415-501/09-5/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej renty wypłacanej do 31 grudnia 2004 r.,

* prawidłowe - w części dotyczącej renty i specjalnego odszkodowania rentowego wypłacanych po 1 stycznia 2005 r.,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej ustalenia obowiązku podatkowego w 2008 r.

W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej, w części dotyczącej kwalifikacji dochodu na gruncie polsko - niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że renta wypłacana zainteresowanemu od dnia 1 marca 1998 r. do dnia 31 grudnia 2004 r., a więc w okresie obowiązywania umowy z dnia 18 grudnia 1972 r. zawartej między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163 z późn. zm.), zwanej dalej "umową z 1972 r.", podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, zgodnie z art. 19 umowy z 1972 r.

Renta wypłacana Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2005 r. oraz specjalne odszkodowanie rentowe stanowią, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90 z późn. zm.), zwanej dalej "umową z 2003 r.", świadczenia z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia socjalnego, a zatem podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał ponadto, że ze względu na fakt uzyskania w 2008 r. przez Podatnika również dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany ze świadczeń wypłaconych z Niemiec powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Rozwoju i Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 4a ustawy).

Z uwagi na fakt, że umowa z 1972 r. nie zawierała odrębnej regulacji dotyczącej emerytur, rent oraz podobnych świadczeń, do dochodów z tego tytułu należało stosować postanowienia art. 19 umowy z 1972 r., na podstawie którego dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce mogą być opodatkowane tylko w państwie miejsca zamieszkania.

Zatem renta wypłacana Podatnikowi do dnia 31 grudnia 2004 r. podlegała opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wobec powyższego za nieprawidłowe Minister Rozwoju i Finansów uznaje stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie umowy z 1972 r., renta wypłacona z niemieckiego ustawowego systemu ubezpieczenia społecznego podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z 2003 r., obowiązującej od dnia 1 stycznia 2005 r., emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Stosownie natomiast do art. 18 ust. 2 umowy z 2003 r., bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, na podstawie umowy z 2003 r., renta i specjalne odszkodowanie rentowe wypłacone z niemieckiego ustawowego systemu ubezpieczenia społecznego podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.

Minister Rozwoju i Finansów uznaje również za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód z tytułu specjalnego odszkodowania rentowego nie wlicza się do określenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce za 2008 rok.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, jak i obowiązujące uregulowania prawne należy bowiem wskazać, że świadczenie emerytalne wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy z 2003 r. tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, na mocy art. 24 ust. 2 lit. a umowy z 2003 r., jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Należy w tym miejscu wskazać, że sposób sformułowania przytoczonego przepisu wyklucza możliwość uwzględnienia, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy, dochodów określonych w art. 18 ust. 2 umowy z 2003 r., gdyż art. 24 ust. 2 lit. a zd. 2 umowy z 2003 r. nie znajduje zastosowania w odniesieniu do dochodów podlegających opodatkowaniu tylko w Niemczech.

W konsekwencji należało z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Rozwoju i Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Rozwoju i Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego wskazanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Rozwoju i Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Rozwoju i Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Rozwoju i Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl