DD3/0602/35/IMD/11/BMI9-7931 - Opodatkowanie zajęć dodatkowych przeznaczonych dla studentów niepełnosprawnych, realizowanych lub zlecanych do realizacji przez szkoły wyższe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2011 r. Ministerstwo Finansów DD3/0602/35/IMD/11/BMI9-7931 Opodatkowanie zajęć dodatkowych przeznaczonych dla studentów niepełnosprawnych, realizowanych lub zlecanych do realizacji przez szkoły wyższe.

Zgodnie z art. 94 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) uczelnie publiczne otrzymują od 2007 r. dotacje na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych.

Ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym w art. 96 pkt 2 zobowiązała ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego do określenia, w drodze rozporządzenia, zasad podziału dotacji dla uczelni, w tym również wspomnianej dotacji, co znalazło wyraz w:

1)

załączniku nr 12 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 kwietnia 2007 r. w sprawie zasad podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (Dz.U. Nr 79, poz. 534), a następnie

2)

załączniku nr 13 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2008 r. w sprawie zasad podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (Dz.U. Nr 89, poz. 544).

Zasady określone w tych załącznikach uzależniają wysokość otrzymywanej przez poszczególne uczelnie publiczne dotacji od liczby studentów niepełnosprawnych studiujących na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, przeliczonej według wag dotyczących określonych grup niepełnosprawności. Wyróżniono 3 grupy niepełnosprawności:

* niesłyszący i słabosłyszący, z wagą 3,6;

* niewidomi, słabowidzący lub z dysfunkcją narządów ruchu, z wagą 2,9;

* pozostałe rodzaje niesprawności, z wagą 1,4.

Dotacja ta, zgodnie z postanowieniami § 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz.U. Nr 246, poz. 1796), została zakwalifikowana do przychodów z działalności dydaktycznej uczelni.

Pragnę również zaznaczyć, że w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym nie zawarto upoważnień dla Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do określenia listy wydatków, które mogą być finansowane ze środków dotacji na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych.

Uczelnie publiczne samodzielnie decydują o wykorzystaniu dotacji na realizację zadań związanych z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych, z uwagi zarówno na jej charakter (dotacja podmiotowa), jak i przedstawione uwarunkowania systemowe umożliwiające uczelni efektywne wydatkowanie tej dotacji zgodnie z potrzebami studentów niepełnosprawnych danej uczelni, realizowanymi zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Wymienione w zapytaniu Pana Posła działania podejmowane przez Politechnikę (...) na rzecz osób niepełnosprawnych, polegające m.in. na realizacji:

* specjalnych, dodatkowych kursów językowych,

* zadań związanych z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych, tj. obozów szkoleniowo-rehabilitacyjnych,

* tłumaczeń książek i innych materiałów dydaktycznych na alfabet Braille'a,

- mają na celu umożliwienie kształcenia na poziomie wyższym osobom niepełnosprawnym.

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych, uprzejmie informuję, iż w myśl postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) - "ustawa PIT" - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis ten normuje zasadę powszechności opodatkowania, która ma swoje umocowanie w art. 84 i 217 Konstytucji RP.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

W świetle powyższego świadczenia otrzymywane przez niepełnosprawnych studentów, których celem jest umożliwienie kształcenia na poziomie wyższym osobom niepełnosprawnym, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie pragnę poinformować, iż wobec stanowiska kwestury podatnik może wystąpić do organów podatkowych z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w trybie przewidzianym w Rozdziale 1a w Dziale II ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).

Zainteresowani, którzy mają wątpliwości dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, mogą wystąpić do organów podatkowych z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, w trybie przewidzianym w Rozdziale 1a w Dziale II ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, za wydawanie wiążących, indywidualnych, interpretacji podatkowych odpowiedzialny jest Minister Finansów. Z tym że w celu usprawnienia obsługi wnioskodawców Minister Finansów - w drodze rozporządzenia z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - określił pięć organów właściwych do wydawania w jego imieniu pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach.

Składając wniosek, zainteresowany jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Wniosek może dotyczyć zaistniałych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych. Termin wydania interpretacji wynosi 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku z możliwością przedłużenia o okresy zwłoki niezależne od organu. W przypadku niedotrzymania terminu do wydania interpretacji organ podatkowy jest związany stanowiskiem podatnika. Jest to tzw. milcząca interpretacja prawa.

Opłata za wydanie interpretacji wynosi 40 zł od każdego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Opłatę od wniosku uiszcza się gotówką w kasie organu właściwego do wydania interpretacji indywidualnej lub na jego rachunek.

Wniosek o wydanie wiążącej interpretacji należy składać według wzoru określonego przez Ministra Finansów rozporządzeniem z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (Dz.U. Nr 112, poz. 771, z późn. zm.); wzór tego wniosku dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mofnet.gov.pl/Administracja Podatkowa/Krajowa Informacja Podatkowa/Formularz ORD-IN.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2011/4/20-21