DD3/033/93/ILG/11/PK-991

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/93/ILG/11/PK-991

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r. Nr ILPB1/415-48/11-3/TW, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 12 stycznia 2011 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje założenie portalu internetowego z grami logicznymi i zręcznościowymi. Użytkownikami ww. portalu będą osoby fizyczne, które będą miały możliwość wziąć udział w grze rozgrywanej w tym portalu internetowym. Każda pojedyncza gra będzie dawać możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest twierdzenie, że w przypadku, gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych i zręcznościowych rozgrywanych w portalu internetowym, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, otrzyma wygrane pieniężne, których łączna wartość przekroczy 760 zł, to taka osoba będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych w odniesieniu do każdej wygranej pieniężnej, tym samym całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych zwolniona będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a podatnik - jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od sum uzyskanych przez użytkownika portalu.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych zręcznościowych rozgrywanych w portalu internetowym, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, otrzyma wygrane pieniężne, których łączna wartość przekroczy 760 zł, to taka osoba będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych w odniesieniu do każdej wygranej pieniężnej a także całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, a podatnik - jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od sumy uzyskanych przez użytkownika portalu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Tym samym ww. przepis konstytuuje dwa warunki zastosowania zwolnienia:

1.

organizowanie i ogłaszanie gier w masowych środkach przekazu,

2.

jednorazowa wartość wygranych nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

W odniesieniu do pierwszego warunku należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy gry będą organizowane i rozgrywane w portalu internetowym i w tym samym portalu będą reklamowane, bez wątpienia dojdzie do zorganizowania i ogłaszania gier w środkach masowego przekazu.

Internet w oczywisty sposób stanowi środek masowego przekazu, i to jeden z najpowszechniejszych w dzisiejszym społeczeństwie. Wymienione w nawiasie "prasa", "radio" i "telewizja" stanowią jedynie przykłady, a nie zamknięty katalog środków masowego przekazu, o których mówi ustawodawca. Gdyby było inaczej, racjonalny ustawodawca wymieniłby w przepisie wprost trzy wspomniane media nie odwołując się do pojemniejszego pojęcia środków masowego przekazu.

Należy także podkreślić w tym miejscu, że w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji pojęcia środków masowego przekazu, w konsekwencji zatem dokonując interpretacji przepisów podatkowych należy nadać temu pojęciu takie znaczenie jakie ma ono w języku polskim. Sięgnąć należy zatem do słownikowych definicji wymienionego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Prawidłowość powyższego rozumienia pojęcia "środki masowego przekazu" znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 15 stycznia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1189/09).

Spełnienie przez gry organizowane przez podatnika pierwszego warunku nie może więc budzić wątpliwości.

Odnosząc się do drugiego warunku należy wskazać, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost mówi o jednorazowej wartości wygranych lub nagród. Powołany przepis jest przy tym tak skonstruowany, że nie wskazuje on żadnego okresu, w jakim wartość uzyskiwanych wygranych miałaby podlegać kumulacji na potrzeby oceny, czy zwolnienie znajduje zastosowanie.

Portal internetowy będzie skonstruowany w taki sposób, że każda gra będzie stanowić odrębną, zamkniętą rozgrywkę, która prowadzona będzie przez dwóch graczy i która będzie kończyć się jednorazowym wynikiem, zaś z jej wygraniem będzie wiązać się uzyskanie wygranej pieniężnej w kwocie niższej niż 760 zł. Jednocześnie użytkownik będzie mógł brać udział w dowolnej ilości gier i w konsekwencji zyskiwać nieokreśloną ilość wygranych. W żadnej z pojedynczych gier użytkownik nie będzie mógł uzyskać wygranej wyższej niż 760 zł.

W rezultacie, w ocenie podatnika, każda z gier, w których będzie uczestniczyć użytkownik portalu, z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w cytowanym przepisie, winna być rozpatrywana osobno i tym samym korzystać ze zwolnienia. Tym samym ilość i łączna wartość wygranych uzyskanych w okresie np. miesiąca lub roku nie będzie mieć żadnego znaczenia z punktu widzenia zastosowania omawianego zwolnienia.

Reasumując, skoro w żadnej z gier organizowanych na portalu internetowym użytkownik portalu nie będzie mógł uzyskać jednorazowej wygranej wyższej niż 760 zł, wszystkie uzyskane przez użytkownika wygrane będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym podatnik nie będzie zobowiązany do poboru w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od sumy takich wygranych (bez względu na jej wysokość).

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r. Nr ILPB1/415-48/11-3/TW uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Powyższe rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 11, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W interpretacji stwierdzono m.in., iż użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie "w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

Zatem nagrody wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę na stronach portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) - art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

* organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

* podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

* jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, jednakże w przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z tego rodzaju konkursem.

Zatem w przypadku gier organizowanych przez Wnioskodawcę należy rozpatrywać wyłącznie spełnienie przesłanek dla pierwszego rodzaju konkursów i gier wymienionych w zwolnieniu przedmiotowym.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje sam fakt organizowania i ogłaszania gier w masowych środkach przekazu, na co wskazuje Wnioskodawca.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wskazuje bowiem, iż zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do konkursów i gier organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, co oznacza, że wygrana w konkursie i grze będzie zwolniona od podatku, jeżeli łącznie zostaną spełnione te dwie przesłanki, czyli konkurs/gra będzie nie tylko emitowana (ogłaszana) przez środki masowego przekazu, ale także przez nie organizowana.

Zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu lub gry były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca planuje założenie portalu internetowego z grami logicznymi i zręcznościowymi, co oznacza iż nie jest on instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.

Powyższe stanowisko Ministra Finansów znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1189/09, w którym Sąd stwierdził, iż "dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.".

W konsekwencji do wygranych uzyskanych w grach internetowych nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości).

Zatem wygrana uzyskana w grze stanowi przychód podatnika z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będą na nim ciążyły obowiązki płatnika określone w art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

1.

obowiązek poboru zryczałtowanego 10% podatku dochodowego,

2.

przekazania podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek,

3.

sporządzenia i przesłania w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym właściwemu urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby rocznej deklaracji (PIT-8AR).

Mając powyższe na uwadze należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 kwietnia 2011 r. Nr ILPB1/415-48/11-3/TW, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl