DD3/033/40/KDJ/13/RD-5329/RR-7285

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/40/KDJ/13/RD-5329/RR-7285

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-876/12-6/SP wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 października 2012 r. uzupełnione pismami złożonymi w dniu 24 grudnia 2012 r. oraz w dniu 23 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 29 stycznia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając - na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 15 października 2012 r., uzupełniony pismami złożonymi w dniach 24 grudnia 2012 r. oraz 23 stycznia 2013 r., w którym przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Mocą uchwały Rady Miejskiej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie podjęcia działań zmierzających do polepszenia warunków życiowych rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie Gminy - Gmina podjęła działania w celu zapewnienia dostępności do dóbr sportowych i kulturalnych rodzinom wielodzietnym mieszkającym na terenie miasta i gminy. W ramach powołanej uchwały rodziny wielodzietne nabyły prawo do korzystania z:

1.

oferty Domu Kultury i Integracyjnego Centrum Dydaktyczno-Sportowego z 30% lub 50% zniżką od obowiązującej ceny biletów;

2.

pływalni w Integracyjnym Centrum Dydaktyczno-Sportowym z 30% lub 50% zniżką od ceny biletów;

3.

bezpłatnych przejazdów świadczonych przez Komunikację Miejską;

4.

zajęć dla dzieci i młodzieży organizowanych przez Dom Kultury z 30% lub 50% zniżką od obowiązujących opłat za zajęcia;

5.

przedszkoli publicznych poprzez stosowanie zniżki w opłatach administracyjnych:

a.

30% dla rodzin z Kartą rodziny 3+;

b.

50% dla rodzin z Kartą rodziny 4+.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Uchwała Rady Miejskiej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie podjęcia działań zmierzających do polepszania warunków życiowych rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie Gminy została podjęta na postawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie

Czy rodziny objęte programem uzyskują przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Wnioskodawca jest obowiązany wystawić tym rodzinom (osobom) PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, zniżki dla rodzin wielodzietnych w wysokości 30%, 50% oraz bezpłatne przejazdy Komunikacją Miejską przyznane Uchwałą Rady Miejskiej nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza co następuje:

Jak wynika z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Rada Miasta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182), podjęła w dniu 22 grudnia 2011 r. uchwałę w sprawie podjęcia działań zmierzających do polepszenia warunków życiowych rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie gminy. Uchwała zagwarantowała rodzinom wielodzietnym prawo do korzystania z:

a.

bezpłatnych przejazdów świadczonych przez Komunikację Miejską,

b.

30% lub 50% zniżek:

* od ceny biletów na ofertę Domu Kultury i Integracyjnego Centrum Dydaktyczno-Sportowego,

* od ceny biletów na pływalnię w Integracyjnym Centrum Dydaktyczno-Sportowym,

* w opłatach za zajęcia dla dzieci i młodzieży organizowanych przez Domu Kultury,

* w opłatach administracyjnych za przedszkola publiczne.

Opisane zdarzenie przyszłe wskazuje, iż przedmiotowa uchwała Rady Miejskiej jest aktem powszechnie obowiązującym na określonym terenie, o charakterze generalno-abstrakcyjnym, co oznacza, że normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki.

W konsekwencji osoby, które spełniają określone w uchwale przesłanki mogą korzystać z przyznanych na jej podstawie ulg, tj. bezpłatnych przejazdów czy zniżek w cenie/opłacie za usługi oferowane przez gminne obiekty użyteczności publicznej. Tym samym, świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) po stronie osób uprawnionych do korzystania z tych ulg.

Należy zatem podzielić stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę, iż zniżki dla rodzin wielodzietnych w wysokości 30%, 50% oraz bezpłatne przejazdy Komunikacją Miejską przyznane uchwałą Rady Miejskiej, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 29 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-876/12-6/SP, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl