DD3/033/36/KDJ/13/RD-82796/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/36/KDJ/13/RD-82796/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2012 r. Nr ITPB2/415-213/12/BK wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego - jest:

* prawidłowe w zakresie zakwalifikowania stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy,

* nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. Wnioskodawca złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej MNiSzW) umowę o finansowanie stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Przedmiotem umowy jest stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca, który jest zatrudniony przez Wnioskodawcę i prowadzi działalność naukową. Stypendium naukowe zostało ustanowione i jest finansowane przez MNiSzW na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. 2010.96.615 z późn. zm.) oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe i naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. 2010.179.1204).

Na realizację umowy z Wnioskodawcą Minister przyznał w drodze decyzji środki finansowe na pokrycie stypendium w wysokości 3.830 zł miesięcznie na okres 36 miesięcy i tym samym zobowiązał Wnioskodawcę do przekazywania do 10-go dnia każdego miesiąca stypendyście kwoty 3.830 zł na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Stypendystą. Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej ze Stypendystą przekazuje na jego rachunek bankowy miesięczną ratę stypendium. Stypendium naukowe ustanowione i finansowane przez MNiSzW a wypłacane przez Wnioskodawcę stanowi dla stypendysty przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. 2010.51.307 z późn. zm.) zwanej w dalszej treści wniosku "p.d.o.f." i stosownie do art. 35 ust. 1 tejże ustawy Wnioskodawca pobiera z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców opisane w rubryce 68 nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz art. 12 ust. 1 ustawy p.d.o.f. lecz jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 tejże ustawy oraz że od wypłaconego stypendium Wnioskodawca ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 20 ust. 1 oraz art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podof.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium opisane w rubryce 68 nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy p.d.o.f., gdyż nie ma ono pierwotnego źródła w łączącym stypendystę z Wnioskodawcą stosunku pracy ustanowionym na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1356 z późn. zm.) oraz Rozp. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. 2011.243.1447), a jest jedynie uhonorowaniem wybitnego rozwoju intelektualnego młodego pracownika naukowego wynikającego z jego cech indywidualnych.

W ocenie Wnioskodawcy stypendium nie ma charakteru wynagrodzenia za pracę i nie stanowi przychodu ze stosunku pracy również dlatego, że to Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na mocy art. 5 pkt 11 oraz art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U. 2010.96.615) oraz § 3 i 4 rozporządzenia MNiSzW z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe i naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. 2010.179.1204), a nie Wnioskodawca przyznaje i finansuje stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, a Wnioskodawca jest jedynie instytucją pośredniczącą w przekazaniu stypendium osobie, której to stypendium przyznano.

W ocenie Wnioskodawcy stypendia naukowe ustanowione przez MNiSzW, wypłacone przez Wnioskodawcę stanowią dla stypendysty, który jest równocześnie jej pracownikiem przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podof, zatem Wnioskodawca jako płatnik stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 podof ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego stypendium.

Powyższe stanowisko zostało Wnioskodawcy potwierdzone w wyjaśnieniu eksperta Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Stypendiów w Departamencie Instrumentów Polityki Naukowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2009-01-29.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania interpretacji indywidualnej, jest stanowisko Wnioskodawcy, iż stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do dyspozycji art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami (...), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.) oraz stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje, organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Odnosząc powyższe unormowania do przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.), należy zauważyć, iż na mocy art. 28 ust. 2 tej ustawy, minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Skoro zatem dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Mając powyższe na uwadze należy zgodzić się z oceną Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym stypendium dla wybitnych młodych naukowców, przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki i rozporządzenia wykonawczego, nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, lecz należy je kwalifikować do przychodów z innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy.

Nieprawidłowe jednak jest twierdzenie Wnioskodawcy, że jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od przedmiotowego stypendium stosownie do postanowień art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ze względu bowiem na fakt, iż przedmiotowe stypendium wypełnia kryteria wskazane w zwolnieniu przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem i pobraniem zaliczki na podatek dochodowy na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 31 maja 2012 r. Nr ITPB2/415-213/12/BK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl