DD3/033/34/MCA/13/RD-4278/RD-17948/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/34/MCA/13/RD-4278/RD-17948/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 marca 2012 r. Nr ITPB2/415-1144/11/IL wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. Wnioskodawca złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł w dniu 8 listopada 2011 r. umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o finansowanie stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Zasady przyznania powyższego stypendium oraz jego rozliczanie wynikają z ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, jak również rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców. W dniu 20 października 2011 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał decyzję, w której przyznał Wnioskodawcy środki finansowe na finansowanie w latach 2011-2014 stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Stypendium ma być wypłacane przez okres 36 miesięcy i w związku z tym pomiędzy Wnioskodawcą a młodym naukowcem została zawarta umowa dotycząca przedmiotowego stypendium.

Wnioskodawca wskazał, że rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. zostało pozytywnie zaopiniowane przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z uchwałą w sprawie projektów rozporządzeń do pakietu sześciu ustaw "Budujemy na Wiedzy - Reforma Nauki dla Rozwoju Polski".

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie, czy stypendium naukowe przyznane i wypłacane młodemu naukowcowi na zasadach opisanych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu podlegają stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wnioskodawca uważa, iż przedmiotowe stypendium ma bez wątpienia walor stypendium naukowego, gdyż jego beneficjantami są wybitni młodzi naukowcy.

Zasady przyznawania tego stypendium zostały określone w rozporządzeniu z dnia 9 września 2010 r. wydanym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czyli przez właściwy organ wykonawczy, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego W przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów, przez sam organ, uprawniony do zatwierdzania tych zasad, w ocenie Wnioskodawcy mamy do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji. W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki do objęcia zwolnieniem przyznanego stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż powyższe stanowisko znajduje poparcie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 września 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 605/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.) oraz stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje, organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Odnosząc powyższe unormowania do przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.), należy zauważyć, iż na mocy art. 28 ust. 2 tej ustawy, minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Skoro zatem dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (przedmiotowa opinia została wyrażona w uchwale Nr 69/2010 z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie projektów rozporządzeń do pakietu sześciu ustaw "Budujemy na Wiedzy - Reforma Nauki dla Rozwoju Polski").

Mając powyższe na uwadze należy zgodzić się z oceną Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki do objęcia zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca przyznanego na podstawie umowy zawartej pomiędzy stypendystą a Wnioskodawcą. Powyższe oznacza, że od wypłacanych kwot tytułem stypendium na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem i pobraniem zaliczki na podatek na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 16 marca 2012 r. Nr ITPB2/415-1144/11/IL, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Odnosząc się z kolei do przywołanego we wniosku wyroku, należy zauważyć, iż w polskim systemie prawa orzeczenia sądów nie stanowią źródła prawa powszechnie obowiązującego. Niemniej jednak uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych w przedmiocie opodatkowania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (w tym wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 września 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 605/10), Minister Finansów działają na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w dniu 7 grudnia 2012 r. wydał interpretację ogólną Nr DD3/033/100/CRS/12/DD-679. Interpretacja ta została opublikowana w Dz. Urz. Min.Fin. z 2012 r. poz. 57.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl