DD3/033/18/MCA/11/PK-152

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/18/MCA/11/PK-152

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2010 r. Nr ILPB2/415-1209/09-4/JK wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu przedmiotową interpretację uznając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród do wartości 760 zł, jest nieprawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. Wnioskodawca złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród do wartości 760 zł,

* podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród uczestnikom konkursu.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 8 lutego 2010 r. Nr ILPP1/443-1537/09-2/AT, ILPB2/415-1209/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 lutego 2010 r., odpowiednio odpowiedź otrzymano w dniu 15 lutego 2010 r.).

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa finansowego i podpisał umowy z bankami na pośrednictwo w otwieraniu kont bankowych. Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie za każde założone konto bankowe. W związku z tym Wnioskodawca zorganizował internetowy konkurs z nagrodami. Konkurs jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników Internetu. Ideą podstawową konkursu jest polecanie przez uczestników konkursu, kont bankowych znajomym. Za skuteczne polecenie (tzn. takie, które zakończy się otwarciem i aktywacją konta) uczestnik otrzymuje punkty. Zgodnie z regulaminem konkursu, po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów i zakończeniu edycji konkursu, uczestnik dokonuje wyboru nagrody z przysługującego mu progu punktowego. Nagroda taka, zakupiona przez Wnioskodawcę, jest mu następnie wysyłana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy występuje obowiązek podatkowy w podatku od towarów usług od przekazanych nagród uczestnikom konkursu.

2.

Czy przekazanie nagród o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy poinformował, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 w dniu 5 marca 2010 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna Nr ILPP1/443-1537/09-4/AT.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 2 - nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł, wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konkurs organizowany przez Wnioskodawcę jest emitowany na ogólnodostępnej stronie internetowej, czyli takiej do której swobodny dostęp ma każda osoba i każda z nich może wziąć w nim udział.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, słownikową definicję "środków masowego przekazu" oraz definicję prasy w rozumieniu ustawy - Prawo prasowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą".

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd, w przypadku konkursów innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie na ogólnodostępnej stronie internetowej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zwolnienie od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie może nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do wyemitowania informacji o konkursie na ogólnodostępnej stronie internetowej, docierając tym samym do jak najszerszego kręgu potencjalnych uczestników konkursu.

W konsekwencji, tego rodzaju konkursów nie można zaliczyć do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Nie są one organizowane (współorganizowane) przez środek masowego przekazu, jak również z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby były konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2010 r. Nr ILPB2/415-1209/09-4/JK.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl