DD3/033/106/KDJ/13/RD-64134/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/106/KDJ/13/RD-64134/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2012 r. Nr IPPB4/415-463/12-2/MP wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 31 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników Wnioskodawcy, jest:

* nieprawidłowe w zakresie interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników Wnioskodawcy finansowanych ze środków pochodzących z budżetu państwa,

* prawidłowe w zakresie interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników Wnioskodawcy realizujących zadania związane z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną stopnia realizacji programów operacyjnych współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

Dnia 10 sierpnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając - na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 31 maja 2012 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, która powstała na mocy ustawy.

Głównym celem Wnioskodawcy jest wspieranie inwestycji w rolnictwie, rybołówstwie, przetwórstwie produktów rolnych oraz przetwórstwie ryb. Wnioskodawca zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków krajowych. Nadzór nad Wnioskodawcą sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a w zakresie gospodarki finansowej i gospodarowania środkami publicznymi Minister Finansów.

W okresie od czerwca 2009 r. do grudnia 2011 r. pracownicy Wnioskodawcy w ramach umowy o pracę wykonywali, zgodnie z zakresem obowiązków, zadania w ramach programu operacyjnego "...". Program Operacyjny "..." został stworzony, aby realizować cele polskiej polityki rybackiej, którymi są: racjonalna gospodarka żywymi zasobami wód i poprawa efektywności sektora rybackiego, podniesienie konkurencyjności polskiego rybołówstwa morskiego, rybactwa śródlądowego i przetwórstwa ryb, poprawa jakości życia na obszarach zależnych od rybactwa. Program zakłada realizację celów strategicznych poprzez środki określone w 5 osiach priorytetowych: Oś Priorytetowa 1: Środki na rzecz dostosowania floty rybackiej, Oś Priorytetowa 2: Akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwórstwo i obrót produktami rybołówstwa i akwakultury, Oś Priorytetowa 3: Środki służące wspólnemu interesowi, Oś Priorytetowa 4: Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, Oś Priorytetowa 5: Pomoc techniczna. Podstawy prawne: rozporządzenie Rady (WE) Nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.Urz.UE.L 223 z 15 sierpnia 2006 r., str. 1), rozporządzenie Komisji (WE) Nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.Urz.UE.L120 z 10 maja 2007 r., str. 1), Program Operacyjny "..." z dnia 16 października 2008 r., ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), ustawa z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619, z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu, trybu i terminów przekazywania sprawozdań oraz trybu i zakresu rozliczeń w ramach programu operacyjnego "..." (Dz. U. Nr 142, poz. 1163 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 września 2009 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania przez instytucję zarządzającą kontroli w odniesieniu do instytucji pośredniczących oraz operacji realizowanych w ramach programu operacyjnego "..." (Dz. U. Nr 147, poz. 1191, z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie podziału środków finansowych na realizację programu operacyjnego "..." na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 147, poz. 1192, z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "..." (Dz. U. Nr 177, poz. 1372, z późn. zm.).

Zadania w zakresu osi 1, 2 i 3 programu operacyjnego "..." Wnioskodawca realizował: w 2010 r. na mocy umowy z dnia 23 czerwca 2010 r. zawartej między Wnioskodawcą a Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przyznającej Wnioskodawcy dotację celową na realizację zadania pn. "Wykonywanie zadań instytucji zarządzającej w zakresie wdrażania osi priorytetowej 1, 2 i 3 programu operacyjnego "..."; w 201I roku na mocy umowy z dnia 14 października 2011 r. zawartej między Wnioskodawcą a Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przyznającej Wnioskodawcy dotację celową na realizację zadania pn. "Wykonywanie zadań instytucji zarządzającej w zakresie wdrażania osi priorytetowej 1, 2 i 3 programu operacyjnego "...".

W ramach umowy finansowane są, między innymi, wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, wykonujących w ramach umowy o pracę (zgodnie z zakresem obowiązków) zadania związane z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną stopnia realizacji programu operacyjnego "...".

Główne cele osi: Oś Priorytetowa 1 - dostosowanie floty rybackiej do dostępnych żywych zasobów oraz poprawa rentowności rybołówstwa morskiego. Ponadto ważnym celem jest zapewnienie osłon społeczno-ekonomicznych, w związku z realizacją wymogów Wspólnej Polityki Rybackiej.

Oś priorytetowa 2 - główne działania koncentruje się w zakresie modernizacji istniejących gospodarstw chowu i hodowli ryb. W ramach tej osi pomoc finansowa przyznawana jest na inwestycje w przetwórstwo i obrót ryb, związane z jego modernizacją (nowe technologie, sprzęt, innowacyjne metody produkcji), a także z zakresu higieny i bezpieczeństwa pracy oraz dostosowanie do wymogów ochrony środowiska bądź utrzymanie zatrudnienia w tym sektorze i przeszkolenia kadr.

Oś Priorytetowa 3 - wspierane jest polepszenie organizacji sektora rybackiego, np. poprzez ustanawianie oraz restrukturyzację uznanych organizacji producenckich. Wspierane są także działania innowacyjne, projekty pilotażowe i wymiana doświadczeń, jak również realizacja szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych o spożyciu ryb i sektorze rybactwa w celu zwiększenia średniego spożycia w przeliczeniu na mieszkańca.

Projekt "..." finansowany jest w proporcjach: 75% z Europejskiego Funduszu Rybackiego, 25% krajowy wkład publiczny. Dla osi priorytetowych 1, 2, 3 Instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wnioskodawca wykonuje zadania instytucji pośredniczącej.

Poza realizacją zadań w zakresie wdrażania osi priorytetowej 1, 2 i 3 wykonywanych na podstawie ww. umów, w roku 2009, 2010 oraz 2011 pracownicy Wnioskodawcy w ramach obowiązków służbowych, wykonywali zadania w zakresie wdrażania osi priorytetowej 5 programu operacyjnego "...". Głównymi celami Osi priorytetowej 5. Pomoc Techniczna są: Efektywne zarządzanie Programem Operacyjnym, wraz z jego przygotowaniem, wdrażaniem wszystkich przewidzianych działań, jak również wykonywanie niezbędnych funkcji związanych z kontrolą, monitorowaniem i oceną, wsparcie administracyjne instytucji zaangażowanych we wdrażanie i realizację Programu Operacyjnego, jak również organów odpowiedzialnych za egzekwowanie zasad Wspólnej Polityki Rybackiej. Kwota pomocy publicznej w ramach tego środka wynosi 100% kosztów kwalifikowanych (75% Europejski Fundusz Rybacki EFR i 25% krajowy wkład publiczny). Pomoc techniczną przyznaje się w formie zwrotu 100% kosztów kwalifikowanych, poniesionych:

* od dnia 1 stycznia 2007 r. - w przypadku MRiRW i MF,

* od dnia wejścia w życie Ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, tj. 29 maja 2009 r. - w przypadku takich podmiotów jak Wnioskodawca, samorządy województwa, okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego.

Beneficjentami pomocy technicznej są organy i instytucje zaangażowane we wdrażanie Programu Operacyjnego "..." realizujące główne cele osi priorytetowej 5.: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), Ministerstwo Finansów (MF), Wnioskodawca, samorządy województw, okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Finansowaniu w ramach pomocy technicznej podlegają, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w Programie Operacyjnym "..." z dnia 16 października 2009 r. (Dz. U. Nr 177, poz. 1372, z późn. zm.), między innymi:

1.

koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie, zarządzanie, monitorowanie, ocenę, promocję, kontrolę i audyt programu operacyjnego: wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne oraz składkami na FP i FGŚP, a także odpisami na ZFŚS oraz nagrody regulaminowe; podnoszenia kwalifikacji pracowników; organizacji staży i wyjazdów studyjnych; delegacji służbowych - w tym przejazdów, diet i zakwaterowania.

2.

koszty osobowe pracowników instytucji przeprowadzających kontrole Wspólnej Polityki Rybackiej w związku z wdrażaniem Planu Dostosowania Nakładu Połowowego: wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne oraz składkami na FP i FGŚP, a także odpisami na ZFŚS oraz nagrody regulaminowe; związane ze szkoleniami tematycznymi. Instytucja Zarządzająca - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi - podejmuje decyzję o naborze wniosków o dofinansowanie i ustala termin opublikowania ogłoszenia o naborze. Instytucja Wdrażająca - rozpatruje wnioski o dofinansowanie. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie podpisywana jest umowa o dofinansowanie, zawierająca terminy i warunki składania wniosku o płatność. Zadania w zakresie wdrażania osi priorytetowej 5 programu operacyjnego "..." pracownicy Wnioskodawcy wykonywali w ramach obowiązków służbowych w roku 2009, 2010 oraz 2011 i w tym okresie Wnioskodawca wypłacał pracownikom wynagrodzenia. Od wypłaconych pracownikom wynagrodzeń Wnioskodawca naliczał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Za okres od czerwca 2009 r. do lutego 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie. Po akceptacji ww. wniosku w dniu 30 listopada 2011 r. pomiędzy Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA a Wnioskodawcą "beneficjentem", została podpisana umowa o dofinansowanie operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego, w ramach środka 5.1 Pomoc techniczna Program Operacyjny "...". Na podstawie złożonego wniosku o płatność w grudniu 2011 r. na konto Wnioskodawcy wpłynęły środki pieniężne.

Za okres od stycznia 2010 r. do lutego 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie. Po akceptacji ww. wniosku w dniu 21 listopada 2011 r. pomiędzy Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA a Wnioskodawcą "beneficjentem", została podpisana umowa o dofinansowanie operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego w ramach środka 5.1 Pomoc techniczna Program Operacyjny "...". Na podstawie złożonego wniosku o płatność w grudniu 2011 r. na konto Wnioskodawcy wpłynęły środki pieniężne.

Za okres od stycznia 2011 r. do lutego 2012 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie. Po akceptacji ww. wniosku w dniu 30 listopada 2011 r. pomiędzy Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA a Wnioskodawcą "beneficjentem", została podpisana umowa o dofinansowanie operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego w ramach środka 5.1 Pomoc techniczna Program Operacyjny "...". Na podstawie złożonego wniosku o płatność w grudniu 2011 r. na konto Wnioskodawcy wpłynęła część środków pieniężnych. Na podstawie ww. umów Fundacja FAPA przyznała Wnioskodawcy, pełniącemu funkcję beneficjenta, na realizację operacji pt. Wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy zaangażowanych w realizację zadań związanych z obsługą Programu Operacyjnego "...", dofinansowanie w formie zwrotu kosztów kwalifikowanych operacji w wysokości do 100% tych kosztów. Współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowi kwotę do 75% kosztów kwalifikowanych, 25% tych kosztów współfinansowane jest z budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wynagrodzenia osiągnięte przez pracowników Wnioskodawcy, wykonujących w ramach umowy o pracę zadania związane z realizacją osi priorytetowych 1, 2, 3 projektu "...", w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego (75%), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym.

2. Czy wynagrodzenia wypłacone przez Wnioskodawcę pracownikom, wykonującym w ramach umowy o pracę zadania związane z realizacją osi priorytetowych 1, 2, 3 projektu "...", w części finansowanej ze środków budżetu państwa (25%), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym.

3. Czy wynagrodzenia osiągnięte przez pracowników Wnioskodawcy, wykonujących w ramach umowy o pracę zadania związane z realizacją projektu osi 5 - Pomoc techniczna "...", w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego (75%), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym.

4. Czy wynagrodzenia wypłacone przez Wnioskodawcę pracownikom, wykonującym w ramach umowy o pracę zadania związane z realizacją osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna projektu "...", w części finansowanej ze środków budżetu państwa (25%), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia wypłacone pracownikom wykonującym zadania związane z realizacją osi priorytetowych 1, 2, 3 oraz osi priorytetowej 5 Pomoc techniczna projektu "...", (w części finansowanej z Unii Europejskiej) nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Artykuł 21 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wg punktu 46, dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie została spełniona przesłanka określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b. Osoby wykonywały zadania powierzone w ramach obowiązków służbowych, a więc nie realizowały bezpośrednio celu programu. Cel realizował Wnioskodawca.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, część dochodów wypłaconych pracownikom wykonującym zadania związane z realizacją osi priorytetowych 1, 2, 3 oraz osi priorytetowej 5 Pomoc techniczna ww. projektu, w części finansowanej z budżetu państwa (25%) jest wolna od podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 punktu 47c ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Wnioskodawca środki na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników otrzymał z dotacji na realizację celu określonego w projekcie "...".

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 31 maja 2012 r., zadaniem ARiMR jest wspieranie:

1.

inwestycji w rolnictwie, rybołówstwie, przetwórstwie produktów rolnych oraz przetwórstwie ryb, skorupiaków i mięczaków;

2.

przedsięwzięć związanych ze wznowieniem produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich;

3.

poprawy struktury agrarnej, w tym zwłaszcza tworzenia i powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego;

4.

powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków;

5.

rozwoju rolnictwa ekologicznego i edukacji w zakresie ekologii;

6.

kształcenia mieszkańców wsi uprawnionych do otrzymania pożyczek i kredytów na zasadach określonych w przepisach o pożyczkach i kredytach studenckich;

7.

zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;

8.

realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej lub w zakresie objętym działem administracji rządowej - rybołówstwo.

Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez:

1.

dopłatę do odsetek od kredytów bankowych;

2.

częściową spłatę kapitału kredytu bankowego;

3.

udzielanie gwarancji i poręczeń kredytowych, określonych w planie finansowym;

4.

udzielanie poręczeń spłaty kredytów studenckich zaciąganych na podstawie przepisów o pożyczkach i kredytach studenckich - w przypadku zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;

5.

finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Stosownie do postanowień art. 6 ww. ustawy, ARiMR realizuje również zadania:

1.

określone w odrębnych przepisach, w szczególności dotyczące płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, regulacji rynków rolnych, rozwoju obszarów wiejskich oraz prowadzenia rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt, a także wykonywania innych czynności związanych z oznakowaniem bydła, owiec, kóz i świń;

2.

powierzone jej zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności na podstawie umów lub porozumień z instytucją zarządzającą w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.), w tym związane z realizacją sektorowego programu operacyjnego, zwłaszcza w zakresie dokonywania płatności na rzecz beneficjenta oraz dochodzenia należności z tytułu wypłaconych środków.

Organem nadzorującym ARiMR jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi, a w zakresie gospodarki finansowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych (art. 3 ww. ustawy).

A zatem zadaniem ARiMR jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie inwestycji w rolnictwie, rybołówstwie, przetwórstwie produktów rolnych oraz przetwórstwie ryb.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 ww. ustawy, AMiRM prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przychodami ARiMR są:

1.

środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych;

2.

odsetki od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych;

3.

inne przychody.

Koszty działalności AMiRM, w tym wynagrodzenia jej pracowników, są pokrywane z przychodów Agencji (art. 21 ust. 5 ww. ustawy).

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Skorzystanie z powyższego zwolnienia podatkowego jest uwarunkowane łącznym spełnieniem określonych w tym przepisie przesłanek.

Minister Finansów w pełni podziela stanowisko Wnioskodawcy w zakresie interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o braku możliwości objęcia tym zwolnieniem przedmiotowym wynagrodzeń pracowników.

Odnośnie natomiast regulacji art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, należy zauważyć, iż na jego podstawie wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Oczywiste jest, iż podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Stosowanie reguł wykładni, innych niż językowa jest możliwe tylko wtedy, gdy zaktualizują się tzw. reguły odstępstwa od sensu językowego przepisu, tj.:

1.

w przypadku, gdy sens językowy jest ewidentnie sprzeczny z fundamentalnymi wartościami konstytucyjnymi, a z istotnych powodów uchylenie przepisu byłoby w danym momencie niemożliwe lub niecelowe,

2.

w przypadku, gdy wykładnia językowa prowadzi do rozstrzygnięcia, które w świetle powszechnie akceptowanych wartości musi być uznane za rażąco niesłuszne, niesprawiedliwe, nieracjonalne lub niweczące ratio legis interpretowanego przepisu,

3.

w sytuacji, gdy wykładnia językowa prowadzi ad absurdum,

4.

w sytuacji oczywistego błędu legislacyjnego (por. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010 r. s. 87).

Należy także mieć na uwadze, iż katalog zwolnień zawartych w ustawie ma charakter przedmiotowy. Ustawodawca chcąc, aby dane świadczenie było zwolnione z opodatkowania określa rodzaj świadczenia (jak również w niektórych przypadkach uzależnia zwolnienie, lub jego zakres, od źródła finansowania).

Dyspozycję zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy należy zatem ustalić analizując akt prawny, który wprowadził omawiane zwolnienie, tj. materiały źródłowe dotyczące ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 1182).

Z uzasadnienia tej nowelizacji jednoznacznie wynika, iż dodanie tego przepisu wynika z pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość", a jego treść poświęcona zmianom w omawianym zakresie brzmi: "w zwolnieniach przedmiotowych skreślono w art. 21 w ust. 1 pkt 47 dotyczący dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie kosztów zadań w zakresie postępu biologicznego w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Jednocześnie dodano pkt 47b, który zwalnia od podatku dochodowego dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (w przepisie tym zawierać się będzie również dotychczasowy pkt 47) oraz pkt 47c, który zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymane od agencji rządowych na określone cele, jeżeli kwoty te pochodzą ze środków budżetu państwa. Tym samym ujednolicono zasady opodatkowania pomocy publicznej w obu ustawach podatkowych. Zmiana ta jest niewątpliwie korzystna dla wszystkich przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych.".

Analiza omawianego zwolnienia z uwzględnieniem materiałów źródłowych prowadzi zatem do wniosku, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie świadczenia otrzymywane przez przedsiębiorców od agencji rządowej w celu wspierania rozwoju przedsiębiorczości. Przeczy to przyjętemu przez Wnioskodawcę tokowi rozumowania, opartemu wyłącznie o wykładnię językową przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, że zwolnienie to obejmuje również wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy. Pracownicy Wnioskodawcy - w przeciwieństwie do przedsiębiorców - nie byli adresatem pomocy świadczonej przez Wnioskodawcę, otrzymywali jedynie od tego Wnioskodawcy wynagrodzenie będące zapłatą za wykonywaną pracę.

W konsekwencji, dochód pracowników Wnioskodawcy wykonujących w ramach umowy o pracę zadania związane z realizacją osi priorytetowych 1, 2 i 3 projektu "...", a także wykonującym zadania związane z realizacją osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna projektu "...", w części finansowanej z budżetu państwa, nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy. Zastosowanie w tym przypadku językowej wykładni przepisu byłoby niesprawiedliwe i wypaczałoby cel jakim kierował się ustawodawca uchwalając tę regulację.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 31 maja 2012 r., w zakresie dotyczącym interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 10 sierpnia 2012 r. Nr IPPB4/415-463/12-2/MP, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl