DD2/0602/8/MWJ/2011/BMI9-2898 - Skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Ministerstwo Finansów DD2/0602/8/MWJ/2011/BMI9-2898 Skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Odpowiadając na wystąpienie Wicemarszałka Sejmu Pana (...) z dnia 3 marca 2011 r., nr (...) przy którym załączono interpelację Pana Posła (...) w sprawie opodatkowania należności z tytułu wygaśnięcia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, uprzejmie informuję:

Zasady wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wypłaty należności z tego tytułu określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j.: Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Stosownie do art. 11 ust. 21-24 tej ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Zwartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal, oraz kwoty zaległych opłat, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu umowy oraz koszty sądowe w postępowaniu wieczystoksięgowym obciążają członka spółdzielni, na rzecz którego spółdzielnia dokonuje przeniesienia własności lokalu. Warunkiem wypłaty jest opróżnienie lokalu.

Zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis ten nie zawiera definicji przychodów, lecz jedynie ich przykładowy katalog, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, niezaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte tym przepisem, czyli przychody z innych źródeł.

Nie zmienia to jednak faktu, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

W związku z powyższym kwota zwróconego wkładu mieszkaniowego, do wysokości wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej, jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Zasady opodatkowania zwrotu wkładu mieszkaniowego nie budzą wątpliwości interpretacyjnych. Brak jest sygnałów ze strony zarówno organów podatkowych, jak i podatników dotyczących rozbieżnego orzecznictwa w sprawie opodatkowania zwrotu wkładu mieszkaniowego. Nie ma zatem uzasadnienia do postulowanego w interpelacji wydania jednolitej dyrektywy interpretacyjnej w przedmiotowym zakresie.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2011/2/14