DB.VI.3111/19/08/VS - Obowiązek podatkowy z tytułu podatku rolnego i podatku leśnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2008 r. Urząd Miejski w Bielsku-Białej DB.VI.3111/19/08/VS Obowiązek podatkowy z tytułu podatku rolnego i podatku leśnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Działając na podstawie art. 14b § 1, art. 14c w związku z art. 14j, art. 143 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), pełnomocnictwa Prezydenta Miasta ON.II-0113/35/08/PT, stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym, w zakresie istnienia obowiązku podatkowego w podatku rolnym i podatku leśnym jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art. 14j ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.

W dniu 27 maja 2008 r., zgodnie z właściwością, wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek (...), skierowany do Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych Ministerstwa Finansów o rozstrzygnięcie, czy na (...) ciąży obowiązek podatkowy z tytułu podatku rolnego i podatku leśnego.

Prezes (...) uważa, że na (...) nie ciąży obowiązek opłacania podatku rolnego i leśnego. Stanowisko oparto na następującym stanie faktycznym:

(...) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej.

(...) nie prowadzi działalności gospodarczej a jedynie działalność statutową na rzecz swoich członków, na zasadzie "non profit".

(...) jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej, której część stanowią tereny sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne, pastwiska i tereny leśne.

Na terenach tych (...) nie prowadzi działalności rolniczej ani gospodarki leśnej.

Działalność prowadzona przez (...) na tych terenach nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Stanowisko (...) nie znajduje uzasadnienia w obowiązującym stanie prawnym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) podstawą wymiaru podatków i świadczeń są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami gruntów - art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym.

Artykuł 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.) stanowi, że opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.

Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami lasów - art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku leśnym.

Z zapisów powołanych ustaw o podatku rolnym oraz o podatku leśnym wynika wprost, że grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne/lasy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym/leśnym tylko wówczas, gdy są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza/leśna, tzn. grunty, na których w rzeczywistości wykonywane są czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem, jeżeli przedmiotowe grunty nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, to podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym/leśnym.

Uznanie jakiegokolwiek podmiotu za podatnika podatku rolnego czy leśnego i opodatkowanie gruntów stanowiących jego własność, nie zależy od tego, czy prowadzona jest na tych gruntach działalność rolnicza lub leśna, czy też nie.

Ustawodawca uzależnił obowiązek opodatkowania gruntów podatkiem rolnym/leśnym od ich rodzaju, zgodnie z zapisami ewidencji gruntów i budynków, za wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (innej niż działalność rolnicza lub leśna), które podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

W świetle stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz obowiązującego stanu prawnego, grunty stanowiące własność (...), sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne i pastwiska objęte są przepisami ustawy o podatku rolnym, natomiast grunty sklasyfikowane jako lasy podlegają opodatkowaniu podatkiem leśnym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu wydającego interpretację do usunięcia naruszenia prawa, w terminie 14 dni od dnia doręczenia interpretacji.

Skargę wnosi się w 2 egzemplarzach, za pośrednictwem organu wydającego interpretację, w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47, art. 52 § 3, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Opublikowano: bip.um.bielsko.pl