DB-III.3120.49.2014.BK - Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Urząd Miejski w Bielsku-Białej DB-III.3120.49.2014.BK Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta działając na podstawie: 13 § 1 pkt 1, art. 14c, art. 14j, art. 143 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.),

stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego - art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) w zakresie zwolnienia od podatku od nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art. 14j ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.

W dniu 16 grudnia 2013 r. zgodnie z właściwością, wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej w następującej sprawie:

- Czy Zarząd Oświaty korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie zwolnienia przedmiotowego budynku?

Podatnik przestawił stan faktyczny oraz własną ocenę prawną tego stanu. Organ podatkowy nie podziela tego poglądu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 tej ustawy: Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

W)

związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Zarząd Oświaty jest posiadaczem nieruchomości będącej własnością Miasta na Prawach Powiatu, jest więc podatnikiem podatku od nieruchomości w świetle powyższych przepisów.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się od podatku od nieruchomości publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.

Przytoczone zwolnienie znajduje zastosowanie wyłącznie w wypadku łącznego spełnienia poniższych warunków:

- podmiotowego - ponieważ podmiotem zwolnionym jest publiczna lub niepubliczna jednostka organizacyjna objęta systemem oświaty lub prowadzący ja organ, oraz

- przedmiotowego - ponieważ zwolnieniu podlega wyłącznie nieruchomość zajęta na działalność oświatową.

Zarząd Oświaty jest jednostką budżetową, której przedmiotem działalności jest organizacja, zapewnienie warunków działania i nadzór nad funkcjonowaniem szkół, przedszkoli i placówek oświatowych wymienionych w załączniku do statutu oraz obsługa ekonomiczno-administracyjna szkół, przedszkoli i placówek oświatowych prowadzonych przez samorząd i nie mieści się w zakresie wymaganych przytoczoną normą warunków podmiotowych, bowiem taka jednostka nie została ujawniona w treści art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z którym system oświaty obejmuje:

1)

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2)

szkoły:

a)

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b)

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c)

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d)

artystyczne;

3)

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a)

placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b)

placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4)

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5)

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

7)

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9)

zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

10)

biblioteki pedagogiczne;

11)

kolegia pracowników służb społecznych.

Ponadto nie można uznać Zarządu Oświaty za organ prowadzący jednostkę organizacyjną objętą systemem oświaty, ponieważ takim, zgodnie z treścią art. 3 pkt 5 ustawy o systemie oświaty jest minister lub jednostka samorządu terytorialnego, bądź inna osoba fizyczna lub prawna.

Jednoczenie brak jest przesłanek pozwalających na dochowanie wymaganych warunków przedmiotowych, ponieważ zwolnieniem objęte są wyłącznie nieruchomości zajęte na działalność oświatową, której Zarząd Oświaty nie prowadzi.

W związku z powyższym zwolnienie zawarte w art. 7 ust. 2 pkt 2 nie ma zastosowania w przedstawionej pytaniem sytuacji, zarówno dla nieruchomości zajętych przez Zarząd Oświaty jak i warsztaty szkolne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu wydającego interpretację do usunięcia naruszenia prawa, w terminie 14 dni od dnia doręczenia interpretacji.

Skargę wnosi się w 2 egzemplarzach, za pośrednictwem organu wydającego interpretację, w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47, art. 52 § 3, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.)

Opublikowano: bip.um.bielsko.pl