DAI_WFK/070/4/2/2015 - Koszty nadzoru nad rynkiem finansowym sprawowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Pismo z dnia 15 sierpnia 2015 r. Komisja Nadzoru Finansowego DAI_WFK/070/4/2/2015 Koszty nadzoru nad rynkiem finansowym sprawowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W odpowiedzi na pismo Sekretarza Stanu Szefa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów Pana (...) przekazuję odpowiedź na interpelację nr 33490 Posła (...) w sprawie kosztów nadzoru nad rynkiem finansowym, sprawowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
1. Ile w latach 2010 -2014 wynosiła maksymalna wysokość składki podmiotów nadzorowanych na koszty nadzoru nad rynkiem finansowym? Proszę o podanie danych z podziałem na poszczególne lata.
2. Jaka część środków przeznaczonych na finansowanie kosztów nadzoru nad rynkiem finansowym została wykorzystana w latach 2010 - 2014, a jaka została zwrócona instytucjom finansowym łub w jakim zakresie nie pobrano zaliczki na koszty nadzoru? Proszę o wskazanie danych procentowych z podziałem na poszczególne lata.
Ad 1 i 2.
W odpowiedzi na pytanie 1 i 2 przekazuję tabelaryczne zestawienie wpłaconych zaliczek przez podmioty nadzorowane, poniesionych kosztów i dokonanych zwrotów nadpłat w latach 2010 - 2014 wraz z procentowym udziałem wykorzystanych wpłat na nadzór i dokonanych zwrotów.
w zł
Lp. | Nazwa pozycji | Rok | ||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | ||
1. | Wpłacone zaliczki na koszty nadzoru | 232 628 112,00 | 263 066 082,00 | 284 724 135,14 | 236 050 496,62 | 251 210 919,40 |
2. | Poniesione koszty nadzoru | 178 184 765,00 | 166 786252,00 | 173 079 806,85 | 187 398 427,92 | 208 211 897,61 |
3. | % wykorzystania środków wpłaconych na koszty nadzoru | 76,60% | 63,40% | 60,79% | 79,39% | 82,88% |
4. | Zwrot nadpłaty | 54 443 347,00 | 96 279 830,00 | 111 644 328,29 | 48 652 068,70 | 42 999 021,79 |
5. | % udział zwrotów w całkowitych zaliczkach | 23,40% | 36,60% | 39,21% | 20,61% | 17,12% |
3. Ile w latach 2010 - 2014 wynosiło przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto osób zajmujących stanowiska kierownicze w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego oraz pozostałych pracowników tego urzędu? Proszę o podanie danych z podziałem na poszczególne łata.
Ad 3.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto osób zajmujących stanowiska kierownicze 1 oraz pozostałych pracowników zgodnie ze sprawozdaniem RB-70 wynosiło odpowiednio ** :
* 2010 r. - 1 149 045 zł, 6 742 464 zł,
* 2011 r. - 1 145 666 zł, 6 866 007 zł,
* 2012 r. - 1 166 980 zł, 6 884 997 zł,
* 2013 r. - 1 130 919 zł, 7 181 036 zł,
* 2014 r. - 1 135 115 zł, 7 522 865 zł.
4. Jaka kwota została w łatach 2010 - 2014 przeznaczona na szkolenia dla pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego? Proszę o podanie danych z podziałem na poszczególne łata, odrębnie dla osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników.
Ad 4.
Kwoty przeznaczone na szkolenia pracowników Urzędu w latach 2010-2014 z wyszczególnieniem kwot przeznaczonych na szkolenia osób zajmujących stanowiska kierownicze:
* 2010 r. - 2 630 174 zł * ,
* 2011 r. - 2 382 012 zł * ,
* 2012 r. - 2 782 348 zł, w tym kadra kierownicza 270 912 zł,
* 2013 r. - 2 579 451 zł, w tym kadra kierownicza 192 682 zł,
* 2014 r. - 2 808 174 zł, w tym kadra kierownicza 181 702 zł.
5. Działalność Komisji Nadzoru Finansowego to również funkcjonowanie w strukturach międzynarodowych, wpływające na kształt regulacji i zakres działań podejmowanych na rynku krajowym. W związku z powyższym, proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaki procent pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego posługuje się co najmniej jednym językiem obcym, w tym jaki procent pracowników posługuje się językiem angielskim?
Ad 5.
Ponad 50% procent pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego posługuje się co najmniej jednym językiem obcym, 49% posługuje się językiem angielskim. Przy czym należy podkreślić, że ten wskaźnik może być wyższy, bowiem bardzo często znajomość języka obcego nie jest przez pracowników dokumentowana w postaci certyfikatów lub zaświadczeń, podobnie jest w przypadku kandydatów do pracy. Biegłość w posługiwaniu się językiem obcym najczęściej jest weryfikowana poprzez realizowane zadania. W przypadku kandydatów do pracy bardzo często jednym z elementów procesu rekrutacji jest weryfikacja znajomości języka angielskiego w zakresie przyszłych obowiązków. UKNF umożliwia pracownikom doskonalenie znajomości języka angielskiego organizując okresowo kursy w ramach szkoleń grupowych.
6. W nawiązaniu do działalności pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w strukturach międzynarodowych, proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaka kwota w latach 2010 - 2014 została przeznaczona na szkolenia dla pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z zakresu działalności na forach międzynarodowych? Proszę o podanie z podziałem na poszczególne łata, odrębnie dla osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników.
Ad 6.
Kwoty przeznaczone na szkolenia pracowników Urzędu zaangażowanych w działalność na forach międzynarodowych w latach 2010-2014 z wyszczególnieniem kwot przeznaczonych na szkolenia osób zajmujących stanowiska kierownicze:
* 2010 r. - 500 130 zł * ,
* 2011 r.- 600 864 zł * ,
* 2012 r. - 614 360 zł, w tym kadra kierownicza 46 908 zł,
* 2013 r. - 585 075 zł, w tym kadra kierownicza 125 842 zł,
* 2014 r. - 695 141 zł, w tym kadra kierownicza 110 786 zł.
7. W nawiązaniu do działalności pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w strukturach międzynarodowych, proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaka kwota w latach 2010 - 2014 została przeznaczona na szkolenia dla pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z zakresu znajomości języków obcych? Proszę o podanie danych z podziałem na poszczególne lata, odrębnie dla osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników.
Ad 7.
Kwoty przeznaczone na szkolenia językowe pracowników Urzędu w latach 2010-2014 z wyszczególnieniem kwot przeznaczonych na szkolenia osób zajmujących stanowiska kierownicze:
* 2010 r. - 13 653 zł * ,
* 2011 r.- 219 372 zł * ,
* 2012 r. - 20 075 zł, w tym kadra kierownicza 20 075 zł,
* 2013 r. - 78 948 zł, w tym kadra kierownicza 75 868 zł,
* 2014 r. - 88 466 zł, w tym kadra kierownicza 77 598 zł.
8. Potrzeba zapewnienia odpowiedniego poziomu kompetencji osób funkcjonujących w strukturach nadzoru finansowego to również potrzeba utrzymania odpowiednio wyszkolonych pracowników i powstrzymania tych osób przed zmianą zatrudnienia, w tym przejściem do pracy w podmiotach nadzorowanych. W związku z powyższym proszę o wskazanie, jakiego rodzaju działania podejmuje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w tym zakresie. W szczególności, proszę o wskazanie liczby awansów zawodowych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego w latach 2010 - 2014. Proszę o podanie danych z podziałem na poszczególne lata, odrębnie dla osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników.
Ad 8.
Ze względu na rodzaj działalności i realizowane zadania Urząd Komisji Nadzoru Finansowego jest postrzegany jako prestiżowy i atrakcyjny pracodawca, co wielokrotnie podkreślają kandydaci w trakcie rozmów rekrutacyjnych, przede wszystkim w zakresie możliwości zdobywania nowych umiejętności i podnoszenia kwalifikacji. Intensywność szkoleń realizowanych w UKNF obrazuje liczba godzin szkoleniowych przypadających na jednego pracownika - w latach 2010 - 2014 liczba ta wynosiła odpowiednio: 26, 37, 43, 39 i 43 godziny. I właśnie wysokie kompetencje specjalistów zatrudnionych w UKNF stanowią cel poszukiwań rekrutacyjnych rynku komercyjnego, z którymi Urząd jako jednostka budżetowa nie zawsze jest w stanie konkurować na poziomie wynagrodzeń, ale niewątpliwie ma do zaoferowania dużo możliwości związanych z rozwojem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji. Pomimo niezmienionej od roku 2009 wysokości budżetu przeznaczonego na wynagrodzenia i pomimo, że jednym z najczęściej wymienianych powodów odejść pracowników jest korzystniejsza oferta finansowa, wskaźnik fluktuacji utrzymuje się na poziomie poniżej 10%, co jest wielkością normalną na rynku pracy i świadczy o stabilizacji zatrudnienia. Ponadto pracownicy Urzędu mają możliwość aktywnego uczestniczenia w działaniach o charakterze międzynarodowym, w licznych grupach roboczych, inicjatywach pomocowych oraz wizytach studyjnych w zagranicznych instytucjach nadzorczych, gdzie podstawowym kryterium udziału jest przygotowanie merytoryczne. Możliwość uczestniczenia w tego rodzaju przedsięwzięciach jest przez pracowników bardzo wysoko oceniana, z kolei bardzo pozytywnie jest postrzegane przygotowanie merytoryczne i aktywność pracowników reprezentujących polski nadzór na forach międzynarodowych. UKNF doceniając zaangażowanie pracowników w rozwój kompetencji, oraz pozyskiwanie dodatkowych kwalifikacji i uprawnień a także ich gotowość do podejmowania coraz bardziej złożonych zadań, stara się inwestować w rozwój zawodowy pracowników partycypując w kosztach studiów podyplomowych, aplikacji, szkoleń indywidualnych, umożliwiając udział w seminariach i szkoleniach zagranicznych z udziałem najlepszych specjalistów. Pomimo zamrożenia płac od 6 lat, podejmowane są starania umożliwiające pracownikom awanse dostosowujące ich kwalifikacje, umiejętności oraz stopień złożoności realizowanych przez nich zadań do zajmowanego stanowiska pracy, w szczególności na wstępnym etapie ich kariery zawodowej. W analizowanym okresie około 40% awansów dotyczyło pracowników zatrudnionych na stanowiskach referent, starszy referent.
Liczba awansów osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników przedstawia się odpowiednio:
* 2010 r. - 10; 109 - co stanowi ok. 13% przeciętnej liczby wszystkich zatrudnionych,
* 2011 r. - 5; 127 - co stanowi ok. 14% przeciętnej liczby wszystkich zatrudnionych,
* 2012 r. - 3; 106 - co stanowi ok. 13% przeciętnej liczby wszystkich zatrudnionych,
* 2013 r. - 3; 115 - co stanowi ok. 12% przeciętnej liczby wszystkich zatrudnionych,
* 2014 r. - 2; 101 - co stanowi ok. 11% przeciętnej liczby wszystkich zatrudnionych.
9. W nawiązaniu do poprzedniego, pytania proszę o wskazanie średniej wysokości podwyżki wynagrodzenia w związku z awansem zawodowym pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, z podziałem na poszczególne lata, odrębnie dla osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników.
Ad 9.
Od roku 2009 UKNF nie otrzymał żadnych środków na podwyżkę wynagrodzeń. Zmiany wynagrodzenia związane z awansami były realizowane w ramach posiadanego budżetu. Środki były pozyskiwane z oszczędności powstałych w wyniku normalnej fluktuacji. Aktualnie wyczerpują się możliwości dalszego działania w zakresie awansowania pracowników w oparciu o dotychczasowy budżet. Średnia wysokość zmiany wynagrodzenia związanego z awansem osób zajmujących stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników przedstawia się odpowiednio:
* 2010 r. - 1 156 zł, 633 zł,
* 2011 r. - 1 564 zł, 626 zł'
* 2012 r. - 2 293 zł, 669 zł,
* 2013 r. - 2 470 zł, 698 zł,
* 2014 r. - 2 390 zł, 652 zł.
Kierownikami komórek organizacyjnych są osoby kierujące komórkami organizacyjnymi wymienionymi w statucie Urzędu oraz ich zastępcy, a także zgodnie z regulaminem organizacyjnym UKNF status dyrektora komórki organizacyjnej mają Koordynator ds. kontroli wewnętrznej oraz Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
Należy również dodać, że w 2012 r. miało miejsce wdrożenie nowej struktury organizacyjnej, polegającej na wyeliminowaniu pośredniego szczebla zarządzania, w wyniku czego został uproszczony proces zarządzania i rozdziału zadań pomiędzy komórki organizacyjne.
Podane wielkości zawierają nie tylko wynagrodzenia wynikające z umowy o pracę, ale m.in. dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody jubileuszowe i odprawy pieniężne związane z przejściem na zaopatrzenie emerytalne lub z reorganizacją. Należy również wspomnieć o sposobie finansowania nadzoru, a mianowicie zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, wydatki stanowiące koszty działalności Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, w tym wynagrodzenia, są pokrywane z obowiązkowych wpłat wnoszonych przez podmioty nadzorowane na pokrycie kosztów nadzoru w ich rzeczywistej wysokości. Oznacza to, że w przypadku zmiany limitu wydatków Komisji Nadzoru Finansowego określonego w ustawie budżetowej, zmianie ulegają wpływy od nadzorowanych instytucji finansowych, nie ma możliwości przeznaczenia tych środków na inne cele. Dodać należy również, iż zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 czerwca 2011 r. (wyrok TK z dnia 15 czerwca 2011 r., sygn. K 2/09 OTK DU Nr 134, poz. 788) w świetle regulacji ustawowych Komisja Nadzoru Finansowego jest szczególnym organem administracji państwowej o dużym stopniu niezależności, usytuowanym poza strukturą administracji rządowej.
W wyniku wdrożenia systemu kadrowego umożliwiającego prowadzenie odpowiednich statystyk, od roku 2012 jest możliwa prezentacja danych zgodnie z prośbą zawartą w pytaniu. W poprzednich latach statystki nie były prowadzone w takim ujęciu.
W wyniku wdrożenia systemu kadrowego umożliwiającego prowadzenie odpowiednich statystyk, od roku 2012 jest możliwa prezentacja danych zgodnie z prośbą zawartą w pytaniu. W poprzednich latach statystki nie były prowadzone w takim ujęciu.
w tym zakresie aktualność zachowują wyjaśnienia przedstawione powyżej w zakresie pkt 4.
w tym zakresie aktualność zachowują wyjaśnienia przedstawione powyżej w zakresie pkt 4.
w tym zakresie aktualność zachowują wyjaśnienia przedstawione powyżej w zakresie pkt 4.
w tym zakresie aktualność zachowują wyjaśnienia przedstawione powyżej w zakresie pkt 4.