Czy grunt leśny wynajęty na utrzymanie Ośrodka Wypoczynkowego podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2004 r. Urząd Gminy w Tworogu Czy grunt leśny wynajęty na utrzymanie Ośrodka Wypoczynkowego podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Nadleśnictwo - wystąpiło do Wójta Gminy z pisemnym zapytaniem czy grunt leśny wynajęty na utrzymanie Ośrodka Wypoczynkowego podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Podatnicy informują, że została zawarta umowa dzierżawy pomiędzy nadleśnictwem, jako wydzierżawiającym, a zarządem powiatu, jako dzierżawcą, na mocy której został wydzierżawiony ośrodek wypoczynkowy z przeznaczeniem na dalsze utrzymanie, bez prawa do jego rozbudowy i modernizacji. Zarząd powiatu z kolei umową użyczenia przekazał ośrodek Zespołowi Szkół Ogólnokształcących i Ekologicznych. Zespół Szkół poinformował urząd, że ośrodek został przekształcony w Ośrodek Edukacji Ekologicznej, który jest wykorzystywany jako miejsce zajęć praktycznych dla młodzieży różnych szkół i studentów.

Prowadzone są w nim zajęcia i warsztaty w ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju dzieci i młodzieży z całego województwa. Z ośrodka korzystają dzieci przebywające na obozach sportowych. Przez całe wakacje są prowadzone warsztaty ekologiczno - praktyczne, prelekcje i projekcje filmów dla dzieci i młodzieży. Podczas wakacji basen jest wykorzystywany do nauki pływania dzieci i młodzieży. Koszty pokrywane są ze środków finansowych przekazywanych szkole z budżetu powiatu. Wolne miejsca noclegowe w ośrodku udostępniane są osobom indywidualnym za odpłatnością poniżej kosztów własnych. Odpłatność za korzystanie z basenu zawiera tylko koszty zakupu wody i utrzymania warunków sanitarnych basenu. Całość pozostałych kosztów pokrywa budżet szkoły. Działalność ośrodka ze względu na brak ogrzewania jest ograniczona do miesięcy letnich.

Wyjaśnia się jak prawidłowo opodatkować nieruchomości ośrodka.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84, z późn. zm.) podatnikami podatku od nieruchomości są posiadacze nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości.

Wobec tego, że Zarząd Powiatu zawarł umowę dzierżawy z nadleśnictwem, to powiat stał się podatnikiem podatku od nieruchomości w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania (budynków, gruntów, budowli) będących w posiadaniu zależnym.

Umowę zawartą z nadleśnictwem należy traktować jako zawartą z właścicielem, którym jest Skarb Państwa. Nadleśnictwo to jednostka organizacyjna Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, na której ciąży obowiązek płacenia podatku od nieruchomości nieznajdujących się we władaniu innych podmiotów (art. 3 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Powyższe prowadzi do wniosku, że w rezultacie zawartej przez zarząd powiatu z nadleśnictwem umowy cywilnoprawnej, na powiat przeszedł obowiązek podatkowy od dzierżawionego ośrodka wczasowego.

Powiat nie jest właścicielem obiektów ośrodka wczasowego - jest jedynie ich posiadaczem zależnym. To powiat ma umowę zawartą z właścicielem, którym jest Skarb Państwa. Dalsze więc umowy zawarte przez powiat nie powodują przejścia obowiązku podatkowego.

Wobec tego nie będzie podatnikiem Ośrodek Edukacji Ekologicznej, który zajmuje przekazane mu przez Zespół Szkół obiekty.

Wiedząc kto jest faktycznym podatnikiem należy rozważyć jakie stawki będą właściwe dla opodatkowania gruntów, oraz budynków i budowli ośrodka wczasowego.

Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekologicznych jest jednostką budżetową i jest finansowany z budżetu powiatu. Ośrodek Edukacji funkcjonuje jako gospodarstwo pomocnicze i jest także finansowany z budżetu powiatu, a ponadto osiąga przychody własne z tytułu udostępnienia miejsc noclegowych, opłat za korzystanie z basenu. W ten sposób bez wątpienia ośrodek wykonuje na własny rachunek działalność usługową i pobiera z tego tytułu pieniądze. Nie ma znaczenia to, że odpłatność za noclegi czy korzystanie z basenu wystarcza jedynie na pokrycie kosztów własnych. Pobieranie tego rodzaju opłat świadczy o zarobkowym charakterze prowadzonej działalności.

Z powyższego wynika, że grunty, budynki i budowle użytkowane przez Ośrodek Edukacji Ekologicznej powinny być opodatkowane w/g stawek związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ze względu jednakże na brak ogrzewania ośrodka, jego działalność jest ograniczona do miesięcy letnich, może to mieć wpływ na jego opodatkowanie. Art. 1 a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że grunty, budynki i budowle, z pewnymi wyjątkami będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, należy traktować jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jednym z przewidzianych w tym przepisie wyjątków jest sytuacja, w której przedmioty opodatkowania nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Można uznać, że skoro basen w ośrodku znajduje się na otwartym terenie i nie jest podgrzewany, a poza sezonem letnim ze względów technicznych nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, to powinien być opodatkowany jako budowla tylko za okres letni.

Znajdujące się na terenie ośrodka budynki nieposiadające ogrzewania, z oczywistych względów także poza sezonem letnim nie będą mogły być wykorzystywane. Jeśli rzeczywiście nikt z nich nie korzysta, to należy je opodatkować za okres letni w/g stawek jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a za pozostałe miesiące w/g stawek właściwych dla budynków tzw. pozostałych.

Jeżeli chodzi o grunty to należy wskazać na zwolnienie o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten stwierdza, że zwolnione z podatku od nieruchomości są m in. grunty zajęte na trwale, na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży. Ustawodawca nie wprowadził przy tym zwolnieniu żadnych ograniczeń, co oznacza, że fakt trwałego służenia danych gruntów na potrzeby baz wypoczynkowych organizowanych dla dzieci i młodzieży powoduje nieopodatkowanie tych gruntów podatkiem od nieruchomości. Warunek trwałego wykorzystywania oznacza, że grunty te nie mogą być wykorzystywane na inne cele. Jeżeli zatem grunty wchodzące w skład ośrodka wczasowego służą jedynie celom Ośrodka Edukacji Ekologicznej, to powinny korzystać ze zwolnienia także wtedy, gdy są to Lz - ty na użytkach rolnych lub lasy.

Opublikowano: www.isnet.katowice.pl