BR-1253/752g/48/99 - Nadpłata wynikła z błędu banku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 1999 r. Ministerstwo Finansów BR-1253/752g/48/99 Nadpłata wynikła z błędu banku.

Izba Skarbowa w Warszawie uprzejmie informuje, że z przyporządkowanych Izbie urzędów skarbowych napływają sygnały o pomyłkach występujących przy przesyłaniu przez banki za pośrednictwem elektronicznego systemu rozliczeń "Elixir", należności budżetowych zlecanych do przekazania bankom przez podatników.

Jak wynika z nadesłanych przez Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście dokumentów (w załączeniu Izba przekazuje kserokopię pisma Urzędu z 28 października 1999 r. Nr US6-KR/752/42/99 oraz kserokopie pism z PKO BP i PBK SA) mają miejsce przypadki np. dwukrotnego obciążenia rachunku podatnika lub obciążenia rachunku niewłaściwego podatnika co powoduje, że u podatników bez ich dyspozycji powstaje nadpłata, w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Nie jest to jednak nadpłata faktyczna, ale nadpłata wynikła z błędu banku, a zatem kwota nadpłaconego podatku figurująca na koncie podatnika, winna być zwrócona bankowi, który błędnie przekazał ją na rachunek podatnika, o co banki występują.

W związku z powyższym, oraz z uwagi na fakt, że obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidziały sytuacji, w której nadpłata u podatnika powstaje w wyniku błędu banku - Izba Skarbowa zwraca się z uprzejmą prośbą o wskazanie sposobu likwidacji tego rodzaju nadpłat oraz określenie prawidłowego trybu dokonywania bankom zwrotów błędnie przekazywanych kwot, a także podanie jaki dokument winien stanowić podstawę dla dokonania przedmiotowego zwrotu.

Opublikowano: LEX nr 6796