BPE-2-OP/31101/1497/GW/12 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości budynku i gruntu, na którym jest usytuowany budynek zajmowany przez fundację na cele oświatowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2012 r. Urząd Miasta w Warszawie BPE-2-OP/31101/1497/GW/12 Zwolnienie z podatku od nieruchomości budynku i gruntu, na którym jest usytuowany budynek zajmowany przez fundację na cele oświatowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

1.

Podstawa prawna interpretacji

Artykuł 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

2.

Rozstrzygnięcie

Po rozpatrzeniu wniosku (...) zamieszkałego w Warszawie przy ul. (...) z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu do organu - 24 lutego 2012 r.) w sprawie udzielenia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynku i gruntu, na którym jest usytuowany budynek zajmowany przez fundację na cele oświatowe, uzupełnionego w dniu 16 marca 2012 r., postanawiam uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

3.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku

Z treści przedłożonego wniosku wynika, że (...) jest właścicielem budynku usługowo - handlowego, przeznaczonego na cele oświaty, tj. szkoły społecznej - gimnazjum i liceum. Przedmiotowy budynek jest przeznaczony na cele oświaty i na te cele wykorzystywany - umowa najmu podpisana z fundacją prowadzącą szkołę; grunt wokół szkoły jest wykorzystywany na cele szkoły - boisko i teren rekreacyjny.

4.

Stanowisko wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowy budynek i grunt, na którym jest on usytuowany, podlegają zwolnieniu z podatku od nieruchomości stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 i 14 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

5.

Ocena stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm., dalej "u.p.o.l.") opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty oraz budynki lub ich części. Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych.

W art. 7 ust. 2 pkt 2 u.o.p.l. ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku, które swym zakresem obejmuje nieruchomości szkolne. Stosownie do jego treści, w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 kwietnia 2009 r., zwalnia się od podatku od nieruchomości publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. Zwolnienie to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy na jednostce organizacyjnej ciąży obowiązek podatkowy. W analizowanym przypadku fundacja prowadząca szkołę (gimnazjum i liceum) jest posiadaczem zależnym gruntu i budynku, a nie jej właścicielem, stąd nie może być uznana za podatnika podatku od nieruchomości. Posiadacz zależny nieruchomości lub jej części albo obiektu budowlanego lub jego części może być podatnikiem podatku od nieruchomości jedynie w przypadku przewidzianym w art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. tj. wówczas, gdy dysponuje nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym zwolnienie podatkowe na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.o.p.l. nie będzie miało w niniejszej sprawie stosowania.

W art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od nieruchomości dla nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Z treści tego przepisu wynika zatem, że są zwolnione od podatku nieruchomości zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty. Przesłanką stosowania powyższego zwolnienia jest to, aby działalność stowarzyszenia wśród dzieci i młodzieży we wskazanym zakresie wynikała ze statutu, tj. w statucie powinien być jednoznaczny zapis, że stowarzyszenie prowadzi działalność wśród dzieci i młodzieży w zakresie m.in. oświaty. Brak takiego zapisu powoduje, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowy, co oznacza, iż ze zwolnienia korzystają nie tylko nieruchomości lub ich części stanowiące własność stowarzyszenia, ale również te, które stowarzyszenie wydzierżawia np. od osoby fizycznej. W tej sytuacji podatnikiem jest osoba fizyczna i to ona powinna w składanej informacji na podatek od nieruchomości wykazywać nieruchomości jako zwolnione na mocy art. 7 ust. 1 pkt 45 u.o.p.l. Niemniej, we wniosku o interpretację Wnioskodawca wskazał, że podmiot, któremu wynajmuje przedmiot opodatkowania, jest fundacją. W przywołanym wyżej przepisie art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. wyraźnie mowa jest jedynie o stowarzyszeniach, które prowadzą wśród dzieci i młodzieży statutową działalność w zakresie oświaty. Niewątpliwie prowadzenie szkoły społecznej - gimnazjum i liceum jest prowadzeniem działalności w zakresie oświaty. Natomiast ustawodawca w przywołanym wyżej przepisie mówi wprost o stowarzyszeniach. Podczas dokonywania wykładni prawa należy zakładać, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej, systemowej czy też celowościowej. Przyznanie zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l., fundacji stanowiłoby niedopuszczalne rozszerzenie zakresu zwolnienia.

Zwolnienie z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. ma charakter przedmiotowo-podmiotowy; zwolnione od podatku są nieruchomości lub ich części, jeśli są zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Przedmiotowe zwolnienie obejmuje zatem także nieruchomości niebędące własnością organizacji pożytku publicznego, a jedynie przez nią zajmowane (dzierżawione, wynajmowane). Ze zwolnienia mogą korzystać jedynie nieruchomości zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Przez "zajęcie" należy rozumieć faktyczne wykorzystywanie nieruchomości (gruntu, budynku, lokalu) do wykonywania czynności składających się na tę działalność. Ustawodawca wymaga także, aby podmiot korzystający ze zwolnienia był organizacją pożytku publicznego. Z treści wniosku o interpretację nie wynika, aby fundacja miała status organizacji pożytku publicznego a ponadto, aby miała wykonywać działalność nieodpłatnie, stąd nie będzie miało zastosowania zwolnienie z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe. Grunty i budynki wynajmowane fundacji, o której mowa we wniosku, nie będą podlegały zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. oraz na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l.

6.

Pouczenie

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działalnie lub bezczynność są przedmiotem skargi.

Opublikowano: bip.warszawa.pl