BPE-2-OP/31100/45/MG/10 - Obowiązek złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2010 r. Urząd Miasta w Warszawie BPE-2-OP/31100/45/MG/10 Obowiązek złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14b i 14c § 1 w związku z art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

w związku

z ponownym rozpatrywaniem wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego,

postanawiam

uznać, iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, stanowisko (...) jest właściwe w obowiązującym w 2009 r. stanie prawnym.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu) radca prawny (...), pełnomocnik (...) wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Wniosek dotyczył regulacji prawnych w zakresie podatku od nieruchomości, w szczególności dotyczących obowiązku składania korekt deklaracji na podatek od nieruchomości.

W ww. wniosku pełnomocnik (...) przedstawił istniejący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Wnioskujący oświadczył w szczególności: "(...) złożyła, deklarację na podatek od nieruchomości na rok podatkowy 2008. sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru. W trakcie roku podatkowego, w wyniku dokonanego sprawdzenia prawidłowości wyliczenia powierzchni budynków oraz ich ponownej kwalifikacji okazało się, iż podatek wynikający z deklaracji na rok 2008 został wykazany w kwocie o 739 zł wyższej, aniżeli należna. Jednocześnie (...) odwołując się do treści art. 6 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - stanęła na stanowisku. iż "(...) tylko zmiana w zakresie któregoś z ww. elementów rzutujących na wysokość podatku obliguje do złożenia skorygowanej deklaracji. A contr ario, inne okoliczności, nie mające wpływu na wysokość opodatkowania - podstawy złożenia skorygowanej deklaracji nie stanowią".

Po rozpatrzeniu ww. wniosku organ podatkowy, postanowieniem z dnia 16 marca 2009 r., nr BPE-2-OP/31100/85/MG/09, uznał, iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, stanowisko (...) nie jest właściwe w obowiązującym stanie prawnym w roku 2009.

Na ww. postanowienie pełnomocnik (...) złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Sąd, po rozpoznaniu sprawy z ww. skargi, wyrokiem z dnia 25 września 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1128/09, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną oraz stwierdził, iż uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości. Wzmiankowany wyżej wyrok stał się prawomocnym od dnia 24 listopada 2009 r.

Rozpatrując ponownie wniosek (...) z dnia 23 grudnia 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, organ podatkowy zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiany sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.

Przywołany wyżej przepis ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jednoznacznie wskazuje, iż tylko w przypadkach w tym przepisie przewidzianych podatnik jest obowiązany do złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. W przypadku zaistnienia innych zdarzeń obowiązek taki nie powstanie.

Zważywszy, iż zaistniały stan faktyczny przedstawiony we wniosku (...) nie wypełnia przesłanek przewidzianego w art. 6 ust. 9 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązkowego złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości, uznać należy, iż podatnik nie miał obowiązku złożenia korekt deklaracji.

Niemniej jednak zwrócić uwagę należy na fakt, iż w myśl art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Artykuł 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa statuuje przywilej podatników w postaci możliwości złożenia korekt deklaracji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, tj. nie mówią wprost, iż podatnicy nie mogą takich korekt złożyć (np. v. art. 81b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

W konsekwencji stwierdzić należy, iż co prawda podatnik w przedstawionym przez siebie stanie faktycznym nie miał obowiązku złożenia korekt deklaracji na Dodatek od nieruchomości na podstawie przepisów art. 6 ust. 9 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, lecz może to uczynić (ma przywilej złożenia stosownych korekt) na podstawie art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14c § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa strona ma prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Zgodnie z art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeśli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. W myśl art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.warszawa.pl