BPE-2-OP/31100/339/AGu/08 - Opłata targowa czy podatek od nieruchomości?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Urząd Miasta w Warszawie BPE-2-OP/31100/339/AGu/08 Opłata targowa czy podatek od nieruchomości?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14j w związku z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu

wniosku z dnia ... w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełnionego pismem z dnia ... .

postanawiam

uznać, iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, stanowisko dotyczące sposobu interpretacji przepisów prawa podatkowego jest właściwe w obowiązującym stanie prawnym w roku 2008.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia ... (data wpływu: ... ) ... wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w części dotyczącej sposobu zastosowania przepisów dotyczących opłaty targowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, natomiast przedmiotowy wniosek nie spełniał ww. wymogów. W związku z powyższym pismem z dnia 14 października 2008 r., nr ... Prezydent m.st. Warszawy wezwał stronę do usunięcia braków poprzez udzielenie informacji dotyczącej tego jaki charakter będzie miał obiekt budowlany, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza, czy będzie to budynek czy też budowla w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Pismem z dnia 24 października 2008 r. podatnik udzielił odpowiedzi na wezwanie Prezydenta m.st. Warszawy.

Rozpatrując wniosek, organ podatkowy zważył, co następuje:

Z przedstawionych dokumentów wynika, iż ..., będzie prowadziła działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu sklepu z artykułami ogrodniczymi na terenie m.st. Warszawy. Działalność ta będzie prowadzona w pawilonie handlowym będącym jej własnością, który zostanie posadowiony na gruncie będącym własnością osoby fizycznej. W piśmie z dnia 24 października 2008 r. strona poinformowała, iż przedmiotowy pawilon w świetle przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest budowlą.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiskiem na podstawie ust. 2 ww. ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel, z zastrzeżeniem ust. 2a, który stanowi, iż opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków, z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw. Natomiast zgodnie z art. 16 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się od opłaty targowej osoby i jednostki wymienione w art. 15 ust. 1, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Z treści art. 16 ustawy o podatkach i opłatach wynika, iż od opłaty targowej zwolnione są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach. Zwolnienie to ma charakter podmiotowy bowiem jest ono związane z osobami (jednostkami), które od przedmiotów opodatkowania położonych na targowisku opłacają podatek od nieruchomości. Jeżeli więc podmioty dokonujące sprzedaży na targowisku są jednocześnie podatnikami podatku od nieruchomości od przedmiotów opodatkowania, takich jak hale targowe, aukcyjne i wystawowe, a także kioski, boksy itp. - znajdujących się na targowisku, to nie pobiera się od nich opłaty targowej od dokonywanej tam sprzedaży. Należy zwrócić uwagę na to, iż sam fakt, że przedmioty opodatkowania położone na targowisku objęte są podatkiem od nieruchomości, nie oznacza automatycznie zwolnienia z opłaty targowej. Bowiem warunkiem zwolnienia z obowiązku uiszczania tej należności jest sytuacja kiedy podmiot dokonujący sprzedaży jest tożsamy z podatnikiem podatku od nieruchomości.

Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, iż sprzedaż dokonywana przez podatnika będzie prowadzona w pawilonie handlowym będącym jego własnością z tytułu posiadania, którego będzie ciążył na nim obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. W związku z powyższym w świetle art. 16 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie będzie on zobowiązany do uiszczania opłaty targowej za dokonywanie sprzedaży. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 18 marca 2003 r., Nr LK-681/LP/03/AP stwierdzając, ze "jeśli osoby prowadzące handel w obiektach budowlanych (w tym również tymczasowych), stanowiących zgodnie z powołanymi definicjami budynki bądź budowle, nie są podatnikami podatku od nieruchomości od tych przedmiotów opodatkowania, będą podlegały opłacie targowej od dokonywanej sprzedaży".

Ponadto fakt, iz artykuły będące przedmiotem sprzedaży będą również znajdowały się na zewnątrz pawilonu nie będzie powodował obowiązku uiszczania opłaty targowej. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 Uchwały Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 15 stycznia 2004 r. Nr XXIV/436/2004 w sprawie opłaty targowej zwalnia się z opłaty targowej sprzedaż dokonywaną przed sklepami, jeżeli ma ona charakter promocyjno-handlowy, w zakresie zgodnym z asortymentem oferowanym przez te sklepy. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie na nie będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu opłaty targowej, będzie ona natomiast zobowiązana do uiszczania podatku od nieruchomości z tytułu posiadania budowli w postaci pawilonu handlowego.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione przez podatnika w złożonym wniosku dotyczącym sposobu interpretacji przepisów prawa podatkowego należy uznać za właściwe w obowiązującym stanie prawnym w roku 2008.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14c § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa strona ma prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Zgodnie z art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeśli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. W myśl art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Dot: postanowienia Nr BPE-2-OP/31100/285/AGu/08 w sprawie opłaty targowej.

Odpowiadając na Państwa wezwanie z dnia 14 października 2008 r. informuję, że pawilon odnośnie którego wystąpiłam o interpretację jest w świetle prawa podatkowego budowlą.

Na marginesie wyjaśniam, iż planuję przenieść do Warszawy już istniejący obiekt i posadowić go na innym miejscu - dokładnie w taki sam sposób jak to ma miejsce obecnie. W Szczecinie Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Szczecina naliczył od tego pawilonu podatek od wartości amortyzacyjnej budowli.

Dot: postanowienia Nr BPE-2-OP/31100/24l/AGu/08 w sprawie opłaty targowej.

Niniejszym zwracam się ponownie do Biura działalności Gospodarczej i Zezwoleń o interpretację dotyczącą zasady naliczania opłaty targowej w określonej sytuacji prawnej. Dostępne na stronach miasta Uchwały Rady Miasta w kwestii zasad pobierania przez inkasentów opłaty targowej nie są, niestety, jednoznaczne i zgodnie z telefonicznie uzyskaną informacją od pracownika Biura DGiZ, w niektórych przypadkach podlegają interpretacji samych inkasentów. Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej na terenie miasta Warszawa, w której dość istotnym elementem finansowym związanym z kosztami jej prowadzenia może być opłata targowa. Dlatego też, w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości na przyszłość zwracam się do Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń o pisemną informację - czy i w jakiej wysokości opłatę targową będę musiała zapłacić.

I tak - zamierzam otworzyć sklep ogrodniczy w pobliżu targowiska przy ulicy Gierdziejowskiego w Ursusie bądź okolicy targowiska Wolumen na Bielanach.

Działalność oparta będzie na:

-

wynajętym od osoby prywatnej (opłacającej do miasta podatek od gruntu) terenu około 1.400 m2. Oprócz kosztów czynszu, umowa dzierżawy zobowiązywać mnie będzie do uiszczania opłat dodatkowych z tytułu wieczystego użytkowania gruntu, bądź podatku od gruntu,

-

na placu tym przez moją spółkę postawiony zostanie pawilon handlowy około 150 m2, od którego już moja spółka (prowadząca sklep) - na podstawie decyzji - opłacać będzie do miasta podatek od nieruchomości,

-

w sklepie sprzedawane będą wszelkiego rodzaju artykuły ogrodnicze,

-

sprzedaż oparta będzie, zgodnie z Ustawą o VAT oraz Ustawą o Podatku od towarów i usług, na kasie fiskalnej ustawionej w pawilonie. Wszelkie oferowane w sklepie towary będą posiadały kody kreskowe i ich sprzedaż oparta będzie na sczytywaniu kodów czytnikiem,

-

na pozostałym placu naokoło pawilonu wystawione zostaną artykuły ogrodnicze takie jak: rośliny ozdobne, drewniane elementy do ogrodów, kamienie itd. czyli wszelkiego rodzaju artykuły ogrodnicze, na które nie ma miejsca w pawilonie. Towary te będą również sprzedawane przy użyciu kasy fiskalnej znajdującej się w pawilonie.

Interesuje mnie, czy przy założeniach opisanych powyżej, za plac ok. 1.250 m2 naokoło pawilonu, na którym wystawione będą artykuły ogrodnicze i rośliny ozdobne zgodnie z obowiązującymi Uchwałami Rady Miasta Stołecznego Warszawa pobierana będzie przez inkasentów opłata targowa, jeżeli tak, to, w jakiej wysokości i za ile metrów. W razie wątpliwości proszę o kontakt telefoniczny pod numerem 091 4314423.

W mojej ocenie w wyżej opisanej sytuacji nie będę zobowiązana do ponoszenia opłaty targowej, ponieważ, jak wyżej wskazałam z tytułu posiadania własnego pawilonu handlowego będę podatnikiem podatku od nieruchomości i fakt ten zwalnia z obowiązku uiszczania opłaty targowej. Ponadto artykuły ogrodnicze, które będą znajdowały się na zewnątrz pawilonu, czyli na placu, nie będą podlegały opłacie targowej, ponieważ ich sprzedaż poprzez kasę fiskalną odbywać się będzie w środku pawilonu a nie na placu targowym. Wyjaśniam również, iż konieczność uzyskania wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest dla mnie niezbędna, ponieważ przy obowiązku uiszczania dziennej opłaty targowej przedsięwzięcie przestaje być opłacane ekonomicznie.

W załączeniu przekazuję dowód opłaty w wysokości 75 zł.

Opublikowano: bip.warszawa.pl