BP.II.310.1.2014 - Stawka podatku dla prowadzenia działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2014 r. Urząd Miesjki w Radomiu BP.II.310.1.2014 Stawka podatku dla prowadzenia działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14c, art. 14j § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Prezydent Miasta Radomia stwierdza, że stanowisko (...) z siedzibą w Radomiu przy ul. (...), przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie stosowania stawki dla nieruchomości dzierżawionych dla (...) przez (...) w Radomiu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (uzupełnionym w dniu 07 i 20 maja 2014 r.- data wpływu) (...) z siedzibą w Radomiu przy ul. (...), zwrócił się do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania stawki dla nieruchomości dzierżawionych dla (...) przez (...) w Radomiu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

(...) w Radomiu na podstawie umowy najmu wydzierżawia cały budynek dla (...) w Radomiu, a sam nie prowadzi w tym budynku żadnej działalności leczniczej. Z tytułu dzierżawy pobierany jest czynsz, w którym wyodrębniona jest pozycja podatku od nieruchomości. (...) jako właściciel nieruchomości obowiązany jest do zapłaty podatku od nieruchomości, a dzierżawca obciążany jest kosztami z tytułu poniesionych opłat w tym podatkiem od nieruchomości.

(...) w Radomiu jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. (...) została wpisana do Rejestru podmiotów leczniczych, prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod poz. (...) jako jednostka budżetowa - przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego udzielającego ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych. W związku z prowadzoną działalnością w budynku przy ul. (...) wykonuje świadczenia zdrowotne (służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia (...)) w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej, tj.: prowadzi punkt szczepień, wykonuje badania laboratoryjne z zakresu epidemiologii, żywności, wody, kosmetyków, higieny pracy, prowadzi działalność w zakresie nadzoru epidemiologicznego. Ponadto część administracyjna mieszcząca się w budynku przy ul. (...) służy obsłudze sekcji nadzoru mieszczących się w budynku przy ul. (...). W związku z tym w budynku dzierżawionym przez (...) w Radomiu przy ul. (...) są udzielane świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy. (...) wynajmując pomieszczenia przy ul. (...) podmiotowi leczniczemu jakim jest (...) w Radomiu (który w budynku tym udziela świadczeń zdrowotnych) powinien zastosować stawkę podatku od nieruchomości przewidzianą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioski Wnioskodawcy:

Zdaniem (...) od budynku przy ul. (...) który jest wydzierżawiony podmiotowi leczniczemu, udzielającemu świadczeń zdrowotnych tj. (...) w Radomiu powinna być zastosowana stawka podatku dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, ponieważ najem lub dzierżawa jest formą prowadzenia działalności gospodarczej przez (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Organ podatkowy po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., preferencyjna stawka podatku od nieruchomości obejmuje budynki lub ich części związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń. Ustawodawca jednoznacznie wskazuje na dwa warunki (przedmiotowy i podmiotowy), których spełnienie jest niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości. W danym budynku muszą być udzielane świadczenia zdrowotne oraz budynek musi być zajęty przez podmiot uprawniony do udzielania tych świadczeń. Termin "świadczenia zdrowotne" nie został zdefiniowany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jednakże legalną definicję określa ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 wymienionej ustawy świadczenia zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Z art. 3 powyższej ustawy, wynika, iż udzielanie świadczeń zdrowotnych zostało zakwalifikowane do działalności leczniczej. Zatem podmiot wykonujący działalność leczniczą musi mieć uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych, wynikające z ustawy. Działalność lecznicza, a więc udzielanie świadczeń zdrowotnych można rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (art. 103 ustawy o działalności leczniczej). Podmiotami, które wykonują świadczenia zdrowotne, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej są:

1)

przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2)

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3)

jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

4)

instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092),

5)

fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a)

posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Zatem by móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku muszą być spełnione dwa wymogi:

1)

budynek musi być związany z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (faktyczne udzielanie w budynku świadczeń zdrowotnych),

2)

budynek musi być zajęty przez podmiot udzielający tych świadczeń.

Reasumując, (...) w Radomiu posiada wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzi działalność polegającą na udzielaniu ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, w formie organizacyjno-prawnej jako jednostka budżetowa.

W oparciu o obowiązujący stan prawny, pojęcie związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych należy rozumieć jako związek z faktycznym udzielaniem w danym budynku świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego czy świadczenia te wykonuje podmiot będący podatnikiem podatku od nieruchomości czy też inna osoba, np. najemca, dzierżawca budynku. Dla zastosowania preferencyjnej stawki nie ma znaczenia, czy podatnik osobiście prowadzi w budynku działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, czy osoba trzecia. Wystarczy, że zostaną spełnione łącznie warunki, przedmiot opodatkowania - budynek jest związany z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej i jest zajęty przez podmiot udzielający tych świadczeń.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawcy, w omawianym przypadku spełnione są kryteria, pozwalające na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości. Przedmiotowy budynek związany jest z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i zajęty jest przez podmiot udzielający tych świadczeń (...) posiadający wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Zatem (...) w Radomiu, w odniesieniu do budynku wydzierżawionego winien zastosować preferencyjną stawkę od budynków lub ich części zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a nie przewidzianą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe-orzeczono jak w osnowie niniejszej interpretacji.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wydział VIII Zamiejscowy w Radomiu ul. Słowackiego 7, po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu, który wydał interpretację, w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem organu, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Zgodnie z art. 57 ww. ustawy skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym.

Opublikowano: www.bip.radom.pl