BP.II.310.1.2013 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Urząd Miesjki w Radomiu BP.II.310.1.2013 Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art.14c, art.14j § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Prezydent Miasta Radomia stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia (...) przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 20 lutego 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku od nieruchomości w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 19 lutego 2013 r. (uzupełnionym w dniach 04,06 i 13 marca 2013 r.) Stowarzyszenie (...) z siedzibą w Radomiu przy ul. (...) zwróciło się do organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku od nieruchomości w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z treści przedłożonego wniosku i załączonych dokumentów wynika, że Stowarzyszenie (...) jest wpisane od dn. (...).2010 r. do Krajowego Rejestru Sądowego, Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Stowarzyszenie działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia, celem Stowarzyszenia jest działalność na rzecz osób niepełnosprawnych zarówno dzieci, młodzieży i dorosłych oraz ich rodzin. Działalność Stowarzyszenia ma na celu mi.in.: organizowanie i prowadzenie działalności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, leczniczej, edukacyjnej dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin, organizowanie i prowadzenie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej dla osób niepełnosprawnych, organizowanie i prowadzenie pracy oświatowej, kulturalnej i społecznej w środowisku osób niepełnosprawnych i ich rodzin, współpraca i kontakty z organizacjami oświatowo-wychowawczymi oraz szkołami w celu kształtowania właściwych postaw u dzieci i młodzieży. Stosownie do Oświadczenia Wnioskodawcy, Stowarzyszenie (...) nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej.

W dniu 17 września 2012 r. Stowarzyszenie zawarło z Gminą Miasta Radomia Umowę użyczenia z mocą obowiązującą od dnia (...) do dnia (...) r. Zgodnie z tą Umową przedmiot użyczenia, tj. jest działka nr (...) o pow.(...) m2, położona w Radomiu przy ul.(...), na której znajduje się budynek murowany, wolnostojący, dwukondygnacyjny, o powierzchni użytkowej 1.130 m2 i plac zabaw (zestaw rekreacyjny, piaskownica, ważka, huśtawki) ma być wykorzystywany do realizowania celów statutowych, nie związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, tj. na zorganizowanie Przedszkola specjalnego i Środowiskowego Domu Samopomocy.

Obecnie Stowarzyszenie prowadzi Przedszkole Specjalne przy ul. (...) w Radomiu. Przedszkole działa od (...).2010 r. na podstawie wpisu od ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydanego przez Prezydenta Miasta Radomia. Realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Działalność Przedszkola (...) zostanie przeniesiona po dokonaniu stosownych prac remontowych na teren otrzymany od Gminy Miasta Radomia w drodze użyczenia. Zmiana adresu prowadzonej działalności zostanie dokonana w maju 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż cała powierzchnia działki przy ul. (...) przeznaczona będzie na zorganizowanie placu zabaw dla przedszkola, I-sza kondygnacja budynku - parter przeznaczony będzie na prowadzenie przedszkola, działalności statutowej w zakresie oświaty i edukacji wśród dzieci, natomiast II-ga kondygnacja budynku - piętro przeznaczone będzie na prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy na rzecz osób niepełnosprawnych w tym dzieci, młodzieży i dorosłych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości od dnia 1 listopada 2012 r. w części budynku zajętej na prowadzenie Przedszkola (...) oraz w odniesieniu do całej powierzchni działki zajętej celem zorganizowania placu zabaw dla ww. Przedszkola na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy budynek w części zajętej na potrzeby prowadzenia przedszkola tj. parter oraz cała powierzchnia działki zajęta celem zorganizowania placu zabaw dla przedszkola podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnieniu podlegają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu. Stosownie do powyższego wnioskodawca nadmienia, iż jednym z celów statutowych Stowarzyszenia jest działalność na rzecz osób niepełnosprawnych przede wszystkim dzieci i młodzieży, a także dorosłych i ich rodzin w dziedzinie oświaty, kultury fizycznej i sportu.

Organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz stanowiska przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty oraz budynki lub ich części. Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 pkt 4 tej ustawy podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, a nawet jest bez tytułu prawnego.

Wobec powyższego w obowiązującym stanie prawnym zawarcie umowy użyczenia nieruchomości Gminy Miasta Radomia przenosi obowiązek podatkowy z właściciela na posiadacza nieruchomości - Stowarzyszenie.

W art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od nieruchomości dla nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości jest prowadzenie na tej nieruchomości przez stowarzyszenie ww. działalności wśród dzieci i młodzieży. Przepis nie odnosi się w żaden sposób do tytułu prawnego, w oparciu o który działalność ta na danej nieruchomości jest prowadzona. Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowy, co oznacza, iż ze zwolnienia korzystają nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie przez stowarzyszenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży we wskazanym zakresie za wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Przedszkole (...) prowadzone przez Stowarzyszenie (...) jest placówką niepubliczną, przeznaczoną dla dzieci z wieloraką złożoną niepełnosprawnością, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych stosownie do art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Art. 83a ustawy stwierdza, że prowadzenie szkoły lub placówki oraz zespołu szkół lub placówek, nie jest działalnością gospodarczą, natomiast działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zapis dotyczy zarówno szkół publicznych jak i niepublicznych, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną i niepubliczną. Z powyższego wynika, że nieruchomości zajęte przez stowarzyszenia na działalność oświatową nie są traktowane jak nieruchomości zajęte na działalność gospodarczą.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz osób niepełnosprawnych zarówno dzieci, młodzieży i dorosłych oraz ich rodzin. Działalność Stowarzyszenia ma na celu m.in. organizowanie i prowadzenie pracy oświatowej, kulturalnej i społecznej, sportowej, rekreacyjnej w środowisku osób niepełnosprawnych, współpracę i kontakty z organizacjami oświatowo-wychowawczymi oraz szkołami w celu kształtowania właściwych postaw u dzieci i młodzieży.

Zdaniem organu podatkowego przytoczone wyżej zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy określone nieruchomości lub ich części są w rzeczywistości zajęte na potrzeby prowadzenia określonej działalności wśród dzieci i młodzieży. Warunek zwolnienia nie zostanie zachowany, jeżeli nieruchomości lub ich części będą zajęte na prowadzenie przez stowarzyszenie działalności wśród dorosłych. Niewątpliwie prowadzenie przedszkola jest prowadzeniem działalności w zakresie oświaty, wychowania wśród dzieci. Dlatego organ podatkowy podziela zdanie Wnioskodawcy, że I-sza kondygnacja budynku (parter), położonego w Radomiu przy ul., przeznaczona na prowadzenie Przedszkola (...) będzie podlegała zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach, jednakże od momentu faktycznego zajęcia jej na prowadzenie przedszkola, a nie jak wskazuje Wnioskodawca od momentu przejęcia nieruchomości na podstawie Umowy użyczenia, tj. od dnia 1 listopada 2012 r. W odniesieniu do gruntów ozn. nr dz. (...) o pow.(...) m2 organ podatkowy nie podziela poglądu Wnioskodawcy. Przesłanką negatywną zastosowania zwolnienia określonego w art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w odniesieniu do całej powierzchni działki jest fakt, iż nie cała nieruchomość będzie zajęta na prowadzenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty. Część budynku, tj. II-ga kondygnacja (piętro) ma być przeznaczona na prowadzenie przez Stowarzyszenie działalności wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych i ich rodzin (działalności m.in. rehabilitacyjnej, terapeutycznej, leczniczej, edukacyjnej), tj. na potrzeby prowadzenia Środowiskowego Domu Pomocy. Zważywszy, iż na przedmiotowym terenie również będzie funkcjonować ww. Dom Pomocy, nie można uznać, iż działka będzie w całości zajęta na prowadzenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty. W tej sytuacji zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podlegać będzie jedynie ta część działki, która zajęta będzie wyłącznie na prowadzenie ww. działalności uprawniającej do zastosowania zwolnienia. Zwolnienie to będzie przysługiwało dopiero od momentu zajęcia nieruchomości lub jej części tj. od chwili faktycznego wykorzystywania nieruchomości ww. celu.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wydział VIII Zamiejscowy w Radomiu ul. Słowackiego 7, po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu, który wydał interpretację, w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem organu, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.-Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Zgodnie z art. 57 ww. ustawy skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym.

Opublikowano: www.bip.radom.pl