BI/4117-0053/06 - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez podatnika pochodzących w części z bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/4117-0053/06 Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez podatnika pochodzących w części z bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Pytanie podatnika

Czy uzyskane przez podatnika dochody z tytułu wykonania umowy pochodzących w części z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia... na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 15 maja 2006 r. Nr DZ/415-9/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 22 lutego 2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 13.03.2006 r.) podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą we wrześniu 2004 r. podpisał umowę na osobiste wykonanie usług w zakresie pełnienia funkcji Specjalisty ds. Rozliczeń ze spółką z o.o. bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego w 82% ze środków pomocowych.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy uzyskane przez podatnika dochody z tytułu wykonania w/w umowy w części pochodzącej z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Przedstawiając własne stanowisko podatnik twierdzi, że uzyskane przez niego dochody z pracy na kontrakcie w części finansowanej z bezzwrotnej pomocy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 15 maja 2006 r. Nr DZ/415-9/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Podatnik, korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie na powyższe postanowienie, w którym twierdzi, że interpretacja przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego nie uwzględnia wszystkich przesłanek, które w sposób jednoznaczny definiują określenie "bezpośrednia realizacja"

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie wyżej powołanych przepisów ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli kumulatywnie spełnione są następujące przesłanki:

- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, międzynarodowych instytucji finansowych lub organizacji międzynarodowych oraz

- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem bez potrącania podatku (zaliczki na podatek) otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy i osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli bezpośrednio realizują program objęty pomocą, a ich wynagrodzenia są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym zleceniodawca bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

W przedstawionym stanie faktycznym projekt wspófinansowany ze środków unijnych to: Budowa autostrady A2, odcinek: Konin - Emilia - 2004/PL/16/C/PT/001. Projekt ten - jak wynika z materiałów zamieszczonych na stronie internetowej - obejmuje m.in. budowę 4 nowych węzłów, budowę 78 mostów i wiaduktów, 4 przejazdów gospodarczych, 2 kładek dla zwierząt, przejścia podziemnego dla pieszych, budowę przepustów, miejsc obsługi podróżnych, budowę oświetlenia drogi, urządzeń bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. W ramach projektu podpisano kilka kontraktów na budowę poszczególnych odcinków autostrady oraz nadzór. Wykonawcą jednego z kontraktów Nr 2004/PL/16/C/PT/001-3 Nadzór - odcinek Konin - Dąbie została spółka z o.o., z którą podatnik podpisał umowę na osobiste wykonanie usług w zakresie pełnienia funkcji Specjalisty ds. Rozliczeń.

Z powyższego wynika, że głównym celem projektu współfinansowanego ze środków unijnych jest budowa autostrady oraz infrastruktury z nią związanej. Częściowym wykonawcą projektu i beneficjentem tzn. korzystającym ze środków pomocowych była spółka z o.o., która będąc biurem zajmującym się konsultingiem inżynierskim w infrastrukturze technicznej prowadziła nadzór inżynierski nad budową odcinka autostrady Konin - Dąbie. Tym samym bezpośrednio realizowała cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podatnik natomiast wykonywał określone zadania (usługi w zakresie rozliczeń) w związku z realizowaniem przez tą spółkę bezpośredniego celu programu.

Zatem dochody osiągnięte przez podatnika z tytułu umowy zawartej ze spółką z o.o. pomimo, że w 82% pochodziły z unijnych funduszy strukturalnych, zostały wyłączone ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 21 lipca 1991 r. Zwolnienie to bowiem nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Odnosząc się do argumentów zażalenia - Dyrektor tut. Izby nie podważa faktów, że podatnik osobiście wykonywał usługi Specjalisty ds. Rozliczeń, że był bezpośrednio zaangażowany przy realizacji projektu oraz, że główna umowa pomiędzy GDDKiA a spółką przewidywała powołanie takich ekspertów. Należy jednak stwierdzić, że omawiane powyżej zwolnienie podatkowe adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, którym była w tym przypadku budowa autostrady. Podatnik zaś wykonywał usługi w zakresie rozliczeń i pomimo, że wykonywał je osobiście (bezpośrednio) to czynności te wykonywane były jedynie w związku z budową autostrady.

Reasumując dochody osiągnięte przez podatnika z tytułu realizacji umowy z dnia 1 września 2004 r. zawartej ze spółką z o.o. nie będą korzystały - na podstawie wyżej powołanych przepisów - ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl