BI/005-0001/05 - Opodatkowanie dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym z pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza nim.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2005 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/005-0001/05 Opodatkowanie dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym z pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza nim.

Pytanie podatnika

1) Czy w przedstawionej sytuacji, podatnik będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu?

2) Czy podatnik jest zobowiązany do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od dochodów zagranicznych?

Stan faktyczny:

Podatnik mający w Polsce miejsce zamieszkania w okresie od stycznia 2004 r. do października 2004 r. przebywał i pracował w Irlandii. Wynagrodzenie wypłacane mu było przez pracodawcę mającego swoją siedzibę w Irlandii. Ponadto w 2004 r. uzyskał również dochody z umowy o pracę świadczoną w Polsce.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad. 1) Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy ).

W myśl postanowień art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy dnia 13 listopada 1995 r. zawartej między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129, sprost. Dz. U. z 2000 r. Nr 53, poz. 650) pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zaś ust. 2 powyższego przepisu stanowi: bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiągane z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w danym roku podatkowym tego drugiego Państwa,

wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie i

wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje w tym przypadku art. 24 ust. 1 lit a powyższej umowy, który stanowi, iż: w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Irlandii, lub otrzymuje dywidendy, których dotyczą postanowienia artykułu 10 ustęp 3, to Polska zwolni od podatku taki dochód lub dywidendy.

Mając powyższe na uwadze dochody osiągnięte przez podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2004 r. z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywanej na terenie Irlandii, podlegają opodatkowaniu w Irlandii i na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a umowy z dnia 13 listopada 1995 r. są zwolnione w Polsce od opodatkowania. Dochody takie podlegałyby opodatkowaniu w Polsce tylko w przypadku spełnienia przesłanek zawartych w treści art. 15 ust. 2 umowy z dnia 13 listopada 1995 r. tj. podatnik przebywałby w Irlandii przez okres krótszy niż 183 dni, wynagrodzenia wypłacane byłyby przez pracodawcę, który nie ma siedziby na terytorium Irlandii tj. nie podlegałby tam opodatkowaniu i wynagrodzenia nie byłyby ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Irlandii.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik przebywał na terytorium Irlandii przez okres dłuższy niż 183 dni i wynagrodzenie było mu płacone przez pracodawcę mającego swoją siedzibę na terytorium Irlandii, zatem postanowienia zawarte w treści art. 15 ust. 2 umowy z dnia 13 listopada 1995 r nie będą miały tu zastosowania. Mając więc na uwadze treść wyżej powołanych przepisów dochody osiągnięte przez podatnika z pracy wykonywanej na terytorium Irlandii są w Polsce zwolnione z opodatkowania.

Jednakże w myśl art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. - w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. - jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasada opodatkowania przedstawiona w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ma zastosowanie w przypadku, jeżeli podatnicy oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnęli inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach- tak jak w przedstawionym stanie faktycznym. Reasumując powyższe podatnik będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu a dochody uzyskane przez podatnika w Polsce będą podlegały opodatkowaniu wg stopy procentowej ustalonej z uwzględnieniem dochodów osiągniętych w Irlandii. Zatem tylko w sytuacji jeżeli podatnik oprócz dochodów z tytułu wynagrodzenia za pracę najemną wykonywaną na terytorium Irlandii nie osiągnąłby w 2004 r. innych dochodów - nie podlegałby obowiązkowi podatkowemu w Polsce, a co za tym idzie nie byłby również zobowiązany do złożenia rocznej deklaracji podatkowej.

Ad. 2) Zgodnie z treścią art. 44 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19% tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju. Jednakże przepis ten ma zastosowanie do dochodów, które zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania są opodatkowane w Polsce (art. 44 ust. 3e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.). Zatem w przedstawionym stanie faktycznym podatnik nie miał obowiązku po powrocie do kraju odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od dochodów osiągniętych w Irlandii bowiem dochody te w tym przypadku były w Polsce zwolnione z opodatkowania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl