B.WP-3110/J/274/07 - Wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru”. Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Konsekwencje złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatków, które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2007 r. Urząd Miasta w Opolu B.WP-3110/J/274/07 Wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru”. Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Konsekwencje złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatków, które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy.

POSTANOWIE NIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w związku z zadanymi pytaniami:

1.

czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

2.

czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3.

czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatków, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

postanawiam

uznać stanowisko strony jako nieprawidłowe

UZASADNIENIE

(...) zwróciła się wnioskiem z dnia 21 czerwca 2007 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Strony. W przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

Strona zadała pytania, które zacytowano na wstępie.

Strona przedstawia także stan faktyczny, wyjaśniając, że jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Strona formułuje swoje stanowisko, informując że zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartych w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklaracje nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewidują bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Organ podatkowy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego zważył co następuje.

Artykuł 6 ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późno zm.) stwierdza, że osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:

1)

składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

2)

odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;

3)

wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

Artykuł 6 ust. 13 powyższej ustawy stwierdza z kolei, że Rada Gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Artykuł 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) stanowi, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

Artykuł 18 ust. 2 pkt 8 powyższej ustawy stanowi ponadto, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 54 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks Karny Skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765) podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Zgodnie z art. 83 § 1 kodeksu karnego skarbowego kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli skarbowej lub czynności kontrolnych w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

W świetle powyższych przepisów należy odpowiedzieć na zadane pytania w sposób następujący:

1.

Wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru", zawarte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oznacza formularz deklaracji określony przez Radę Gminy w odpowiedniej uchwale. Rozpatrując bowiem łącznie uprzednio cytowane przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o samorządzie gminnym, należy dojść do wniosku, że formularz zawarty w uchwale Rady Gminy, jest elementem prawa powszechnie obowiązującego na terenie gminy, jako że uchwała, w której określony został wzór formularza jest aktem prawa miejscowego. Ponadto ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wyraźnie zobowiązuje Radę Gminy do ustalenia wzoru formularza deklaracji, który będzie obowiązywał na terenie danej gminy. Ponieważ przepis posługuje się słowem "formularz" oraz sformułowaniem "wzór formularza" należy przez to rozumieć, poprzez zastosowanie wykładni językowej, że chodzi o formularz w znaczeniu określonego układu graficznego pól i ich opisu, służący do wypełnienia (uzupełnienia pól o stosowną treść) przez podatnika. Sformułowanie "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" zgodnie z wykładnią celowościową z pewnością nie służy temu, by słowo "formularz" utożsamiać z pozbawionym układu graficznego opisem niezbędnych danych, które podatnik ujawnia w deklaracji, lub też zbiorem wytycznych dla podatnika przy tworzeniu własnego wzoru formularza. Sformułowanie powyższe ma jedynie na celu wskazać zakres informacyjny danych, których uzyskaniu ma służyć wypełnienie formularza uchwalonego przez Radę Gminy. Tak więc zakres danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, a dotyczących przedmiotu i podmiotu opodatkowania, jest ustalany niejako pośrednio - właśnie poprzez uchwalenie wzoru formularza deklaracji, który winien być stosowany. Jeżeli zatem w danym momencie na terenie danej gminy funkcjonuje w obrocie prawnym obowiązująca uchwała, w której określono wzór formularza deklaracji na podatek od nieruchomości, to należy zastosować ten wzór. Nie można przychylić się do zdania Spółki, że każdy (dowolny) formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Podkreślić w szczególności należy, że przepis mówi o ustaleniu wzoru formularza przez Radę Gminy, a nie o ustaleniu zakresu danych pozwalających na prawidłowy wymiar i pobór podatku, pomimo faktu, że to drugie jest wypełnione przez uchwalenie wzoru formularza. Powyższe dotyczy także formularzy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, o których mowa w przepisie art. 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

2.

Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tylko w określonych przypadkach. Jak już wcześniej wykazano Rada Gminy uchwala wzór formularzy informacji i deklaracji o których mowa powyżej, w których, poprzez zastosowanie odpowiedniego układu graficznego, określony jest zakres danych niezbędny do prawidłowego wymiaru i poboru podatku. Zatem, aby wypełnić dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wystarczy uzupełnienie pól formularza o dane, które winny być tam zawarte. W praktyce w pewnych przypadkach uzasadnione jest poszerzenie zakresu danych o elementy nie znajdujące się we wzorze formularza, bądź też, z uwagi na fizyczne ograniczenia wzoru formularza (możliwą niedostateczną ilość miejsca do uzupełnienia niezbędnych danych) niezbędne jest zamieszczenie części danych poza wzorem formularza. Powyższe działania często stosowane są np. gdy składane są korekty deklaracji, gdyż ustalony wzór może nie pozwalać na precyzyjne rozpisanie przedmiotów i podstaw opodatkowania w ograniczonej ilości miejsca. Praktyka ta ma pełne uzasadnienie pod podstawowym warunkiem, którym jest nie ingerowanie we wzór formularza (np. poprzez dodanie dodatkowych, nie przewidzianych uchwałą pól), ani zastępowanie ustalonego wzoru własnym. Akceptowalne jest natomiast złożenie deklaracji wg ustalonego wzoru, w której dane z niektórych pól będą przedstawione w załącznikach do deklaracji, o dowolnie przyjętym układzie graficzno-formalnym o ile załączniki te jednoznacznie pozwalają na przypisanie odpowiedniej ich treści do odpowiednich pól we właściwym formularzu. Powyższe powinno być wyjątkiem, i zawsze należy dążyć do tego by metodę tą stosować tylko w razie konieczności. W pełni poprawne będzie też poszerzenie informacji zawartych w deklaracji o dodatkowe dane, o ile zawarte będą one w załączniku, piśmie przewodnim, bądź w inny sposób będą do tej deklaracji załączone. ZroZ1lmiałe jest dążenie Spółki do unifikacji formularzy, jednak należy zaznaczyć, że w szeroko rozumianym ratio legis i zgodnie a wykładnią celowościową celem zastosowania powyższych przepisów była między innymi unifikacja formularzy w skali danej gminy, tj. by wszyscy podatnicy składający deklaracje bądź informacje składali je na tym samym, z góry określonym wzorze, co ma w swym zamierzeniu także uproszczenie i przyspieszenie postępowania podatkowego oraz czynności sprawdzających określonych w ustawie - Ordynacja podatkowa.

3.

Przed odpowiedzią na trzecie z pytań zadanych przez podatnika należy odpowiedzieć na pytanie czy skuteczne jest złożenie informacji bądź deklaracji na formularzu własnym (którego wzór i układ graficzny sformułował sam podatnik), formularzu na którym dokonano ingerencji np. poprzez jego poszerzenie o dodatkowe pola, formularzu obowiązującym w innej gminie, bądź wszelkich innych formularzach niezgodnych ze wzorem uchwalonym i obowiązującym w gminie w której ma nastąpić fakt złożenia deklaracji bądź informacji. Ponieważ przedmiotowy formularz należy traktować jako część prawa lokalnego, oraz biorąc pod uwagę wyżej przywoływane przepisy, należy jednoznacznie stwierdzić, że przepisy nie umożliwiają składania informacji bądź deklaracji na wzorach innych niż uchwalone i obowiązujące na terenie danej gminy. Zatem złożenie informacji bądź deklaracji na innym formularzu jest bezskuteczne z formalnoprawnego punktu widzenia, pomimo że technicznie dostarczono organowi podatkowemu informacji niezbędnych do wymiaru i poboru podatku. Organ podatkowy podejmie czynności sprawdzające określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.):

- art. 272 - sprawdzenie terminowości składania deklaracji i stwierdzenie jej formalnej poprawności,

- art. 274a - wezwanie do złożenia deklaracji (na ustalonym wzorze).

Czynności powyższe, jeżeli nie będą skutkować złożeniem poprawnej deklaracji, spowodują wszczęcie postępowania podatkowego i w konsekwencji, zgodnie z art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku" nie złożył deklaracji, organ podatkowy wyda decyzję w której określi wysokość zobowiązania podatkowego.

Czynności organu podatkowego, których źródło prawne znajduje się w Ordynacji podatkowej a o których mowa powyżej, same w sobie nie mają charakteru sankcyjnego, ale stanowią element standardowych procedur podatkowych mających w swym celu określenie odpowiednich zobowiązań podatkowych i doprowadzenie do ich wykonania, tj. zapłaty podatku. Sankcyjny charakter ma natomiast działanie oparte o przepisy Kodeksu Karnego Skarbowego, jako że podstawowym ich celem jest pociągniecie podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej. W tym zakresie należy stwierdzić, że złożenie deklaracji na zindywidualizowanym wzorze nie wyczerpuje przesłanek określonych w art. 54 Kodeksu Karnego Skarbowego, jako że podmiot podjął działania zmierzające do poinformowania organu podatkowego o przedmiocie opodatkowania, podstawie opodatkowania, i wysokości zobowiązania podatkowego. Natomiast w przypadku wezwania do złożenia deklaracji na prawidłowym wzorze, jeżeli podatnik nie spełni warunków tego wezwania, to jest wezwanie nie spowoduje złożenia przez podatnika przedmiotowej deklaracji, może być to uznane za popełnienie czynu zabronionego określonego wart. 83 § 1 Kodeksu Karnego Skarbowego, i w konsekwencji spowodować zawiadomienie przez organ podatkowy organu postępowania przygotowawczego właściwego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

Podsumowując należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe składanie deklaracji i informacji podatkowych w podatku od nieruchomości na formularzu zindywidualizowanym przez podatnika. Powyższe deklaracje i informacje należy zgodnie z prawem składać na formularzach do tego przeznaczonych, których wzory zostały określone w odpowiedniej uchwale Rady Gminy.

Ponadto należy stwierdzić co następuje. W pierwszym pytaniu znajduje się sformułowanie "przesyłanym później przez organ podatkowy". Powyższe sugeruje że organ podatkowy doręcza podatnikom formularze ustalone w podjętych uchwałach Rady Gminy. W praktyce takie działanie nie ma miejsca, nie istnieje także przepis zobowiązujący organ podatkowy do podjęcia podobnych działań. Formularze deklaracji i informacji łącznie z uchwałą je wprowadzającą podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, a także udostępnione są na witrynie internetowej Urzędu Miasta Opola i Biuletynie Informacji Publicznej www.opole.pl. Obecnie, na terenie miasta Opola obowiązuje uchwała Rady Miasta Opola z dnia 7 grudnia 2006 r. Nr III/4/06 w sprawie podatku od nieruchomości na terenie miasta Opola, która między innymi określa wzory formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości.

W powyższym stanie rzeczy nie można uznać za prawidłowe stanowiska strony, zatem organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: www.bip.um.opole.pl