AE6/8012/30/KKU/10/3630

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Ministerstwo Finansów AE6/8012/30/KKU/10/3630

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 102 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 15 grudnia 2009 r. Nr ITPP3/443-160/09/ZG wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek Wnioskodawcy

stwierdzając, że:

1.

stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą usługi pośrednictwa w sprzedaży samochodu osobowego, przed jego pierwszą rejestracją, w stanie prawnym obowiązującym od 1 marca 2004 r. do dnia 1 marca 2009 r. tj. podczas obowiązywania ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - jest prawidłowe;

2.

stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą usługi pośrednictwa w sprzedaży samochodu osobowego, przed jego pierwszą rejestracją, w stanie prawnym obowiązującym w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania interpretacji indywidualnej tj. na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą usługi pośrednictwa w sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność między innymi w zakresie:

1.

nabywania i sprzedaży samochodów (faktura, umowa zakupu pojazdu - sprzedaż z wystawieniem faktury VAT za pojazd),

2.

komisu (umowa przyjęcia pojazdu do komisu - sprzedaż dokumentowana fakturą VAT za pojazd),

3.

pośrednictwa czyli kojarzeniem nabywcy ze sprzedawcą (umowa kupna - sprzedaży pomiędzy właścicielem pojazdu a nabywcą, na której wskazane jest, iż Wnioskodawca pośredniczy w umowie i wysokość prowizji; dodatkowo Wnioskodawca wystawia fakturę na prowizję za pośredniczenie w umowie).

Jeżeli auta nie są zarejestrowane w kraju to w przypadkach określonych w pkt 1 i 2, Wnioskodawca wystawia fakturę za pojazd, a transakcje podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Natomiast w zakresie pkt 3 stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdza, że nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż z umowy wynika, że sprzedającym jest właściciel pojazdu. Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na skojarzeniu zainteresowanych stron, za którą pobiera prowizję nieopodatkowaną podatkiem akcyzowym.

Zainteresowany załączył do wniosku wzór umowy, jaką spisuje oraz fakturę wystawioną za pobraną prowizję.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w sytuacji opisanego w pkt 3 stanu faktycznego, wystawiając fakturę na prowizję, Zainteresowany powinien odprowadzić podatek akcyzowy. Jeżeli tak to jaką należy przyjąć podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji pośrednictwa nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż nie jest podmiotem dokonującym sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju. W tym przypadku zdaniem Zainteresowanego świadczy on usługę.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznał za prawidłowe i wyjaśnił co następuje.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

W przypadku samochodów osobowych zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są:

1.

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2.

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wnioskodawca wskazał, iż świadczy usługi polegające na pośredniczeniu pomiędzy stronami zbycia bądź nabycia samochodu osobowego, za które pobiera prowizję.

Odnosząc przytoczoną regulację do opisu stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, iż zakres podmiotowy podatników podatku akcyzowego określony w ustawie nawiązuje do czynności, jak i stanów, które zostały uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wskazany przepis ustawy o podatku akcyzowym nie ustanawia podatnikami akcyzy podmiotów świadczących usługi pośrednictwa poprzez kojarzenie nabywcy ze sprzedawcą samochodu osobowego, gdyż czynność ta nie jest sprzedażą samochodu osobowego przez Wnioskodawcę.

Zatem w opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy należy uznać, iż podmiot świadczący wymienione usługi pośrednictwa przy nabyciu bądź sprzedaży samochodu osobowego, nie jest podatnikiem podatku akcyzowego.

Po zapoznaniu się ze sprawą Minister Finansów zważył, co następuje:

Wniosek o wydanie interpretacji w niniejszej sprawie został złożony w dniu 5 października 2009 r. i dotyczył zaistniałego stanu faktycznego. W dacie złożenia wniosku obowiązywała ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Wprawdzie Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji wskazał art. 80 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), to jednak opisując zdarzenie będące przedmiotem interpretacji używał czasu teraźniejszego. W dacie złożenia wniosku, przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. już nie obowiązywały.

W wydanej interpretacji nr ITPP3/443-160/09/ZG z dnia 15 grudnia 2009 r. wskazano, że dotyczy ona stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Jednakże założenie to nie wynika jednoznacznie z wyraźnie wyrażonej woli Wnioskodawcy. Należy zauważyć, że składając wniosek o wydanie interpretacji Wnioskodawca przedstawił stan rzeczywisty. Interpretacja winna być wydana na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania chyba, że Wnioskodawca wyraża wyraźną wolę dokonanie wykładni prawa obowiązującego w innej dacie. Na podstawie uzasadnienia wniosku takiej woli nie można jednoznacznie potwierdzić. Z treści wniosku o wydanie interpretacji nie wynika, że Wnioskodawcy chodzi o okres obowiązywania ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, a Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie wystąpił na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa o doprecyzowanie i wskazanie, czy rzeczywiście wniosek dotyczy ustawy już nieobowiązującej.

W związku z powyższym Minister Finansów uznał, iż dokonaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ocenę stanowiska wnioskodawcy należy uzupełnić o ocenę stanowiska wnioskodawcy na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 i 2 ww. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W odniesieniu do samochodu osobowego podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje opisanych powyżej czynności.

Jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel (art. 102 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem, to podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która wystąpiła o rejestrację tego samochodu na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 102 ust. 3 ww. ustawy).

W złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał, iż świadczy usługi polegające na pośredniczeniu pomiędzy stronami zbycia lub nabycia samochodu osobowego, za które pobiera prowizję.

Wskazane powyżej przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie ustanawiają podatnikami akcyzy podmiotów świadczących usługi pośrednictwa w handlu samochodami osobowymi. Tego rodzaju usługa nie jest sprzedażą samochodu przez Wnioskodawcę ani też żadną inną czynnością opodatkowaną akcyzą.

Tym samym należy uznać, że podmiot świadczący wymienione usługi pośrednictwa przy nabyciu lub sprzedaży samochodu osobowego, nie jest podatnikiem podatku akcyzowego.

Zmieniona interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl