AE5/0812/4/JUR/10/87

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Ministerstwo Finansów AE5/0812/4/JUR/10/87

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 80 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 13 maja 2009 r. Nr ITPP3/443-50/09/JK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek Pana Szymona S. stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów z dnia 13 maja 2009 r. Nr ITPP3/443-50/09/JK, uznające za prawidłowe stanowisko Pana Szymona S. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2009 r., iż Wnioskodawca w przypadku otrzymania korekty faktury za zakupiony samochód może złożyć korektę deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał przedmiotową korektę.

2.

nie jest prawidłowe stanowisko Pana Szymona S. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2009 r. wskazujące, że korekta podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu wyrobów akcyzowych może zostać dokonana zarówno w miesiącu, w którym nastąpiło jego rozliczenie jak też za miesiąc otrzymania korekty pierwotnej faktury.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia korekty deklaracji podatkowej w przypadku otrzymania korekty faktury dokumentującej udzielenie rabatu po sprzedaży samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych. W październiku 2008 r. zakupiono samochód osobowy w kwocie 58.802,81 zł. Na wystawionej fakturze wykazano kwotę akcyzy w wysokości 1432 zł. Samochód został sprzedany w tym samym miesiącu, a naliczony podatek akcyzowy od tej sprzedaży wyniósł 1850 zł W załączniku do deklaracji podatkowej od sprzedaży samochodów osobowych w poz. 7 wpisano kwotę 1850 zł, natomiast w poz. 8 wpisano kwotę 1432 zł, w poz. 9 określono podatek do zapłaty w wysokości 418 zł. Zainteresowany w dniu 25 listopada zapłacił należy podatek akcyzowy. Natomiast w lutym 2009 r. otrzymano fakturę korygującą (na minus) do faktury z października 2008 r. W fakturze skorygowano podatek akcyzowy o kwotę 69 zł. Wnioskodawca wskazuje, iż takie sytuacje mają miejsce dość często, a korekty faktur otrzymuje z 3-4 miesięcznym opóźnieniem. Dodatkowo w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009 r. uzupełniającym wniosek wskazano, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej jest przepis art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w związku z przepisami § 3 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673), a przyczyną wystawienia korekty faktury jest uwzględnienie rabatu związanego z ogólnopolską promocją na określone roczniki samochodów udzielonego przez importera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym miesiącu Wnioskodawca powinien ująć korektę podatku akcyzowego od zakupionego auta, czy w miesiącu otrzymania faktury, czy też za październik 2008 r. dopłacając jednocześnie podatek wraz z odsetkami.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, żaden przepis nie precyzuje w jakim terminie podatnik powinien ująć fakturę korektę w deklaracji podatkowej. W ocenie Wnioskodawcy korekta deklaracji nie powinna dotyczyć miesiąca, w którym otrzymano pierwotną fakturę na zakup samochodu, zaś kwota podatku akcyzowego z faktury korekty powinna być ujęta w deklaracji w miesiącu otrzymania tej faktury.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w świetle obowiązującego stanu prawnego, uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia i wskazał, że jeżeli w terminie późniejszym okazało się, że kontrahent Wnioskodawcy wystawił fakturę korygującą związaną ze sprzedażą samochodu osobowego, od którego zapłacona akcyza pomniejszyła podatek należny w danym miesiącu rozliczeniowym, wówczas należy dokonać stosownej korekty deklaracji mającej na celu wyłączenie ze zmniejszeń akcyzy naliczonej. Wskazano także, że przepisy podatkowe nie regulują zagadnienia czy korekta podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu wyrobów akcyzowych powinna być dokonana w miesiącu, w którym nastąpiło jego rozliczenie, czy też za miesiąc otrzymania korekty pierwotnej faktury, zatem należy uznać, iż oba sposoby korekty są dopuszczalne. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w przypadku otrzymania korekty faktury Wnioskodawca może złożyć korektę deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał przedmiotową korektę, czyli za miesiąc luty 2009 r.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Art. 80 ust. 2 stanowi, iż podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Natomiast art. 80 ust. 3 pkt 1 wskazuje, że obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy, należną od tych wyrobów.

Wskazane przepisy nie przewidują zmniejszenia podstawy opodatkowania akcyzy po dokonanej sprzedaży o kwoty rabatów, bonifikat, upustów i uznanych reklamacji. Zatem należy uznać, że udzielenie rabatu kupującemu po sprzedaży samochodu osobowego nie będzie miało wpływu na wysokość podstawy opodatkowania akcyzą, a co za tym idzie na wysokość kwoty podatku akcyzowego wyliczonego w fakturze pierwotnej.

Pierwotny projekt ustawy o podatku akcyzowym w art. 10 ust. 2 przewidywał możliwość zmiany podstawy opodatkowania w związku z uwzględnieniem rabatu i dokonaniem korekty faktur, jednakże w drodze legislacyjnej (poprawka Senatu) wykreślono ustęp 2 art. 10 projektu ustawy, zawierający zapisy w ww. zakresie. Zatem wnioskować należy, iż intencją ustawodawcy było nie uwzględnianie rabatów, upustów i innych zmian cen sprzedaży, które mogłyby powodować zmniejszenie należnego podatku akcyzowego. Dotyczyło to zarówno sprzedawcy wyrobu akcyzowego, który nie mógł zmieniać w takiej sytuacji akcyzy należnej, jak i nabywcy, który skorzystał przy nabyciu z prawa obniżenia akcyzy należnej - z art. 79 ustawy i nie mógł zmienić zakresu tego obniżenia w związku z późniejszą zmianą ceny. Dodatkowym argumentem potwierdzającym niniejsze stanowisko jest fakt, że ustawa nie zawierała żadnych szczegółowych regulacji jak należałoby dokumentować i rozliczać zmiany ceny po sprzedaży, podczas gdy np. ustawa o podatku od towarów i usług reguluje szczegółowo obowiązek rozliczania zmian ceny (dokumenty, terminy itp.).

Reasumując, zarówno stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretację indywidualną, należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl