AE-II-033-1/AM/JA/07/118 - Zwolnienia od podatku akcyzowego biokomponentów oraz paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2007 r. Ministerstwo Finansów AE-II-033-1/AM/JA/07/118 Zwolnienia od podatku akcyzowego biokomponentów oraz paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów.

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi stosowania przepisów prawa w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego biokomponentów oraz paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwolnieniu od akcyzy podlegają biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych oraz paliwa zawierające w swoim składzie biokomponenty, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Podstawowym warunkiem stosowania zwolnienia od akcyzy dla biokomponentów oraz paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów (wynikającym z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym) jest objęcie tych wyrobów procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji ww. wyroby muszą być produkowane w składzie podatkowym lub wprowadzane na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Produkcja przedmiotowych wyrobów lub ich wprowadzanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nabywane wewnątrzwspólnotowo biokomponenty oraz paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe z zawartością biokomponentów mogą podlegać zwolnieniu od akcyzy, pod warunkiem jednak, że przemieszczanie tych wyrobów z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczanie to musi odbywać się pomiędzy składami podatkowymi.

W odniesieniu do biokomponentów oraz paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów pochodzących z importu wskazać należy, że wyroby te nie zostały ujęte w katalogu wyrobów importowanych, które mogą zostać wprowadzone do składu podatkowego i być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). Jednocześnie z przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie wynika możliwość bezpośredniego zwolnienia od akcyzy importu ww. wyrobów (bez konieczności ich wprowadzenia do składu podatkowego na terytorium kraju).

Jednocześnie Departament AE zauważa, iż stosownie do postanowień art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności wymienionych w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z tym przyjąć należy, że w przypadku wyprowadzenia paliw z udziałem biokomponentów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a następnie ich sprzedaży przez pośrednika, pierwszą i zarazem jedyną czynnością rodzącą zobowiązanie podatkowe będzie wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego. Stąd tylko wyprowadzający wyroby ze składu podatkowego będzie podmiotem korzystającym ze zwolnienia, niezależnie od tego, czy sam wyprodukuje te wyroby, czy też nabędzie je w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego składu podatkowego. W tym miejscu wskazać również należy na fakt, iż w § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zarówno w pkt 1, jak i w pkt 2, mówi się o podmiocie korzystającym ze zwolnienia. Mając powyższe na uwadze uznać należy, że przedmiotowy ustęp, odnosząc się do warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego dla paliw z udziałem biokomponentów i biopaliw, odnosi się do dwóch różnych stanów faktycznych. Paragraf 12 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia jest skierowany do prowadzących składy podatkowe, będących producentami paliw ciekłych z udziałem biokomponentów, z kolei § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia odnosi się do prowadzących składy podatkowe, którzy wprowadzają do obrotu ww. paliwa wyprodukowane przez inne podmioty. Warunki wskazane w powyższych przepisach należy zatem stosować rozłącznie.

Dodatkowo wskazać należy na przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 216, poz. 1825 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 166, poz. 1182). Paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe, aby mogły być dopuszczone do obrotu w kraju, muszą bowiem spełniać określone wymagania jakościowe. Powyższe rozporządzenia określają takie wymagania jakościowe dla:

*

benzyn silnikowych zawierających w swoim składzie do 5% bioetanolu oraz do 15% eterów, stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,

*

oleju napędowego zawierającego do 5% estrów, stosowanego w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,

*

estrów stanowiących samoistne paliwo w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego, oraz

*

oleju napędowego zawierającego 20% estrów, stosowanego w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego.

Zauważyć przy tym należy, iż rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych wprowadza dla tych biopaliw (estrów stanowiących samoistne paliwo oraz oleju napędowego zawierającego 20% estrów), wyprodukowanych lub wprowadzonych do obrotu m.in. w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, możliwość stosowania wymagań jakościowych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie, pod warunkiem że przepisy tego państwa zapewniają ochronę zdrowia oraz życia ludzi i zwierząt, środowiska, a także interesu konsumentów w stopniu odpowiadającym przepisom przedmiotowego rozporządzenia.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2007/1/21