AE 6 033/12/IRZ/09/1739 - Zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2009 r. Ministerstwo Finansów AE 6 033/12/IRZ/09/1739 Zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego.

W związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez Dyrektorów Izb Celnych, dotyczącymi ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (Dz.U. Nr 118, poz. 745), Departament AE pragnie wyjaśnić, co następuje:

1. Termin do złożenia wniosku o wznowienie postępowania, do którego odwołuje się art. 4 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (Dz.U. Nr 118, poz. 745) - przepis art. 241 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej - jest terminem procesowym, ustawowym i zawitym. Zatem Strona, która uchybiła temu terminowi, może wnieść wniosek o jego przywrócenie na podstawie art. 162 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., w związku z art. 6 ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, który stanowi, że w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, z wyłączeniem obowiązku składania korekty deklaracji.

2. Ponadto tryb wznowienia postępowania, do którego odwołuje się art. 4 ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, nie jest jedynym trybem, w ramach którego może dojść do wzruszenia decyzji ostatecznej. Należy zauważyć, iż w przypadku wydania decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym zastosowanie może znaleźć przepis art. 253 Ordynacji podatkowej, w związku z art. 6 ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, który stanowi, że w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, z wyłączeniem obowiązku składania korekty deklaracji.

3. Departament AE pragnie podkreślić, iż przepisy ww. ustawy przewidują zwrot nadpłaty nie tylko w przypadku, gdy podatnik otrzymał zwrot nadpłaty przed dniem wejścia w życie ustawy w kwocie niższej niż wartość wyrażona literą Z (art. 3 ust. 4 - w tym przypadku jest to zwrot różnicy w nadpłacie), ale również w sytuacji, gdy nie otrzymał wcześniej zwrotu nadpłaty (gdyż np. nie składał wniosku o stwierdzenie nadpłaty), a ubiega się o ten zwrot stosownie do przepisu art. 3 ust. 1-3 ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrz wspólnotowego albo importu samochodu osobowego.

4. Podkreślić należy również, iż zgodnie z art. 9 ustawy. "Przepisy niniejszej ustawy stosuje się również do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dotyczących stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, dokonanego w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r., na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym". Z powyższego przepisu, jak i z ratio legis ustawy wyraźnie wynika, iż ustawę stosuje się nie tylko do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, ale również do postępowań, które będą wszczęte w stosunku do stanów faktycznych mających miejsce przed dniem wejścia w życie ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego oraz w przypadkach, w których postępowania zostały zakończone, a podatnik na podstawie przepisów tej ustawy dąży do wzruszenia ostatecznego rozstrzygnięcia.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2009/4/24-25