9281/2017 - Reforma edukacji
Pismo z dnia 7 lutego 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 9281/2017 Reforma edukacji
Przepisy art. 128 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe 1 określają następujące rozwiązania dla niepromowanych uczniów gimnazjów:
- uczeń klasy I gimnazjum, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzyma promocji do klasy II, z dniem 1 września 2017 r. stanie się uczniem klasy VII szkoły podstawowej;
- uczeń klasy II gimnazjum, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzyma promocji do klasy III, z dniem 1 września 2018 r. stanie się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej;
- uczeń klasy III gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończy tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. stanie się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej.
Dyrektor gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, będzie miał obowiązek poinformować tego ucznia, w której szkole podstawowej będzie realizował obowiązek szkolny.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe 2 upoważnia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia podstaw programowych z uwzględnieniem w szczególności zestawów celów kształcenia i treści nauczania, zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły, a także warunków i sposobu realizacji tych podstaw programowych.
W związku ze zmianą struktury szkolnictwa w Ministerstwie Edukacji Narodowej został opracowany, a następnie skierowany do uzgodnień i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 3
Podstawa programowa określona w projektowanym rozporządzeniu będzie obowiązywała, począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w:
* przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego,
* klasach: I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
* szkołach podstawowych ? dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
* w branżowej szkole I stopnia,
* szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
* w semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły.
Projekt rozporządzenia nie obejmuje podstawy programowej dla 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum i branżowej szkoły II stopnia, gdyż w przypadku tych szkół zmiany programowe rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020 (liceum i technikum) i od roku szkolnego 2020/2021 (branżowa szkoła II stopnia).
Jednocześnie pragnę poinformować, że do końca czerwca br. wszyscy nauczyciele klas I, IV i VII szkół podstawowych, które jako pierwsze obejmie reforma, zostaną przygotowani do realizacji nowych podstaw programowych.
Dotychczasowa podstawa programowa określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół 4 będzie obowiązywała:
* w roku szkolnym 2017/2018:
* w klasach II, III, V i VI szkoły podstawowej,
* w klasach zasadniczej szkoły zawodowej;
* w semestrach II-V szkoły policealnej;
* w roku szkolnym 2018/2019:
* w klasach III i VI szkoły podstawowej,
* w klasach zasadniczej szkoły zawodowej,
* w semestrach IV i V szkoły policealnej.
Uczniowie klas wskazanych przez Państwa Posłów w interpelacji, którzy nie uzyskają promocji, będą realizowali wymagania tej podstawy programowej dla szkoły podstawowej lub gimnazjum, która - zgodnie z harmonogramem wprowadzania reformy oświatowej - będzie obowiązywała w danym roku szkolnym.
Odnosząc się do kwestii podręczników szkolnych, uprzejmie wyjaśniam, że są one opracowywane przez wydawnictwa edukacyjne, które przedkładają je Ministrowi Edukacji Narodowej w celu uzyskania dopuszczenia do użytku szkolnego.
Podręcznik, aby mógł być dopuszczony do użytku szkolnego, musi spełniać warunek zgodności z podstawą programową, czyli uwzględniać wszystkie cele i treści kształcenia ustalone w podstawie programowej dla danego przedmiotu.
Zgodnie z art. 22ao ust. 3 pkt 1-2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 5 podręcznik powinien zawierać systematyczną prezentację treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Dobór szczegółowych treści nauczania zamieszczonych w konkretnym podręczniku jest efektem koncepcji merytoryczno-dydaktycznej, jaką przyjmują autorzy, zachowując warunek uwzględnienia wszystkich treści nauczania podstawy programowej.
Zgodnie z art. 22an ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dopuszcza podręczniki do użytku szkolnego po uzyskaniu pozytywnych opinii rzeczoznawców wyznaczonych z listy rzeczoznawców prowadzonej przez ministra.
Rolą rzeczoznawcy jest analizowanie treści podręczników, m.in. w kontekście zgodności z podstawą programową oraz ocenianie ich poprawności merytorycznej, dydaktycznej, wychowawczej i językowej.
Dz. U. z 2017 r. poz. 60.
Dz. U. z 2017 r. poz. 59.
W dniu 30 grudnia 2016 r. projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej został skierowany do uzgodnień oraz konsultacji publicznych., które zakończyły się 30 stycznia 2017 r.
Dz. U. poz. 977, z późn. zm.
Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 j.t.