9133/2017 - Reforma edukacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 9133/2017 Reforma edukacji

W celu sprawnego przeprowadzenia szkół przez proces przekształceń w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) przewidziano rozwiązania systemowe polegające na powierzeniu tego zadania doświadczonej oświatowej kadrze kierowniczej. Dlatego też w sytuacji podjęcia przez organ prowadzący decyzji o przekształceniu polegającym na włączeniu danego gimnazjum np. do szkoły podstawowej, z mocy prawa dotychczasowy dyrektor szkoły podstawowej stanie się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej, w której będą prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, do końca okresu na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowej szkoły podstawowej, a dyrektor gimnazjum stanie się wicedyrektorem w tej szkole, również do końca okresu na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum.

Jednocześnie informuję, że regulacje zawarte w ww. ustawie przewidują możliwość ogłoszenia i przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora ośmioletniej szkoły podstawowej, w której będą prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, z tym że możliwość ta dotyczy sytuacji, gdy kadencja dyrektora dotychczasowej szkoły podstawowej kończyłaby się tuż przed dniem włączenia gimnazjum do tej szkoły. Wówczas organ prowadzący może podjąć decyzję, czy ogłasza i przeprowadza konkurs na stanowisko dyrektora ośmioletniej szkoły podstawowej, w której będą prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, czy też przedłuża powierzenie tego stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi szkoły podstawowej, jednak nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Ponadto pragnę poinformować, że w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zawarte zostały regulacje zapewniające płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu bez konieczności rozwiązywania i ponownego zawierania umów o pracę, jak również rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy nauczycieli.

Tak więc nauczyciele szkół starego systemu, z mocy prawa, staną się nauczycielami szkół nowego systemu (np. sześcioletniej szkoły podstawowej staną się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej, trzyletniego liceum ogólnokształcącego staną się nauczycielami czteroletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum staną się nauczycielami pięcioletniego technikum). W przypadku gimnazjów ustawa przewiduje stopniowe i ewolucyjne wygaszanie tych szkół. Wygaszanie dotychczasowego gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach, w szczególności poprzez przekształcenie w szkołę podstawową, liceum ogólnokształcące, technikum, branżową szkołę lub włączenie do któregoś z nowo powstałych typów szkół. Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły należy do kompetencji odpowiednio organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum.

W przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do innej szkoły nauczyciele dotychczasowego gimnazjum staną się z mocy prawa odpowiednio nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum albo branżowej szkoły I stopnia.

Jednocześnie w celu umożliwienia sprawnego rozlokowania kadry pedagogicznej w okresie wdrażania nowej struktury szkół zapewnione zostały rozwiązania uelastyczniające realizację polityki kadrowej. Rozszerza się zakres stosowania art. 18 ustawy - Karta Nauczyciela, w którym uregulowane są kwestie przenoszenia do innej szkoły lub na inne stanowisko nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania - na nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia). W okresie przejściowym zmodyfikowano dotychczasowe zasady uzupełniania etatu oraz zmniejszania obowiązkowego wymiaru zajęć, tak aby umożliwić nauczycielom zatrudnionym w wymiarze mniejszym niż ? tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć uzupełnianie etatu w innej szkole. Ponadto umożliwia to kontynuację zatrudnienia w drodze mianowania nauczycielom zatrudnionym w wymiarze niższym niż ? obowiązkowego wymiaru zajęć.

Mając na uwadze potrzebę ochrony miejsc pracy nauczycieli, zaproponowano także przepisy regulujące w sposób szczególny przydzielanie w roku szkolnym 2019/2020 godzin ponadwymiarowych w szkołach ponadpodstawowych, jak również przewidziano w okresie przejściowym wymóg uzyskania przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć zgody na dodatkowe zatrudnienie.

Ponadto zagwarantowano, aby w okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. liczba uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego, przypadających na jeden etat nauczyciela pedagoga, psychologa, logopedy, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i ich zespołach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie była wyższa od liczby uczniów przypadająca na etaty tych nauczycieli, w roku szkolnym 2016/2017.

Jednocześnie dla nauczycieli, których dalsze zatrudnienie w szkole nie będzie możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przewidziane zostały szczególne zasady przenoszenia w stan nieczynny oraz pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc się natomiast do kwestii przyszłego wykorzystania infrastruktury gimnazjów, należy w tym miejscu podkreślić, że gospodarowanie nieruchomościami wykorzystywanymi na cele edukacyjne leży wyłącznie w gestii ich właścicieli, czyli w większości przypadków jednostek samorządu terytorialnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl