8993/2017 - Wprowadzone zmiany dotyczących reformy edukacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8993/2017 Wprowadzone zmiany dotyczących reformy edukacji

1. Art. 95 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) stanowi, że struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I - VIII, a w przypadku szkoły podstawowej dla dorosłych - klasy VII i VIII. W przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone samodzielne szkoły podstawowe obejmujące strukturą organizacyjną klasy I-III albo klasy I-IV oraz szkoły podstawowe filialne obejmujące strukturą organizacyjną również klasy I-III albo klasy I-IV. Ponadto, szkoła filialna może być podporządkowana organizacyjnie jedynie szkole podstawowej obejmującej strukturą organizacyjną klasy I-VIII, a szkole podstawowej obejmującej strukturą organizacyjną klasy I-VIII mogą być podporządkowane organizacyjnie nie więcej niż dwie szkoły filialne. W przypadku szkół podstawowych specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii oraz szkół w zakładach poprawczych mogą być tworzone szkoły obejmujące część klas szkoły podstawowej (np. klasy VII-VII lub inne).

2. Zgodnie z art. 206 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe. W przypadku negatywnego zaopiniowania ww. uchwały przez kuratora oświaty rada gminy nie posiada tytułu do podjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe. Jeśli kurator oświaty, zgodnie z art. 208 ust. 4 ww. ustawy, wskaże w swojej opinii zmiany, które należy uwzględnić w uchwale w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe, a rada gminy nie uwzględni tych zmian to, jak stanowi art. 210 ust. 3 ww. ustawy, przyjmuje się, że uchwała uzyskała negatywną opinię kuratora oświaty.

W przypadku niepodjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe w terminie do dnia 31 marca 2017 r.:

- uchwała dotycząca planu sieci publicznych szkół podstawowych i publicznych gimnazjów prowadzonych przez gminę, podjęta na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, pozostaje w mocy;

- organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego opracowuje i podaje do publicznej wiadomości informację w sprawie planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów, jaki będzie obowiązywał od dnia 1 września 2017 r., z uwzględnieniem zmian w sieci szkół, które nastąpią z mocy prawa;

- do przekształcenia dotychczasowego gimnazjum albo włączenia dotychczasowego gimnazjum do szkoły innego typu stosuje się przepisy art. 89 ustawy - Prawo oświatowe;

- do zmiany uchwały podjętej na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty albo do ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych na rok szkolny 2017/2018 i lata następne, stosuje się przepisy art. 39 ustawy - Prawo oświatowe.

3. W związku z wprowadzaną reformą, w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zawarte zostały regulacje zapewniające płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu, bez konieczności rozwiązywania i ponownego zawierania umów o pracę, jak również rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy nauczycieli. W przypadku gimnazjów projekt ustawy przewiduje stopniowe wygaszanie kształcenia w tych szkołach. Na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I gimnazjum. Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. Wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach, np. poprzez przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły należy do kompetencji odpowiednio organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum. W przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do jednej z ww. szkół, nauczyciele dotychczasowego gimnazjum, staną się z mocy prawa nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej. Stosownie natomiast do art. 323 ww. ustawy w przypadku szkoły, do której odpowiednio z dniem 1 września 2017 r., z dniem 1 września 2018 r. albo z dniem 1 września 2019 r. zostanie włączone gimnazjum, arkusz organizacji szkoły odpowiednio na rok szkolny 2017/2018, 2018/2019 albo 2019/2020 opracowuje dyrektor tej szkoły we współpracy z dyrektorem dotychczasowego gimnazjum. Zatem decyzję co do sposobu zorganizowania kształcenia w szkole podstawowej, do której włączone zostanie gimnazjum podejmuje wspólnie dyrektor dotychczasowego gimnazjum oraz dyrektor szkoły podstawowej, do której gimnazjum zostaje włączone.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl