8769/2017 - Nauczanie języka łacińskiego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8769/2017 Nauczanie języka łacińskiego

IER Przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekt ramowych planów nauczania dla nowej struktury szkół (projekt wkrótce zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych) - w katalogu przedmiotów w zakresie rozszerzonym - przewiduje również przedmiot: język łaciński i kultura antyczna.

Przedmiot ten jest w grupie przedmiotów rozszerzonych, na realizację których w czteroletnim okresie nauczania w liceum przeznacza się największą liczbę godzin, tj. 8 godzin tygodniowo. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli rada liceum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, będzie ustalał przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybierze od 2 do 3 przedmiotów.

Z uwagi na ograniczenia budżetowe Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ma możliwości zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na ten przedmiot.

Odnosząc się do opisanej przez Pana Posła w piśmie z dnia 9 stycznia br. inicjatywy utworzenia w I Liceum Ogólnokształcącym w Lesznie "klasy klasycznej" (od roku szkolnego 2017/2018), w której nauczana będzie m.in. łacina oraz greka, uprzejmie informuję, że przepisy prawa oświatowego sprzyjają wprowadzaniu takich rozwiązań.

W kwestii programów nauczania szkoły mają bowiem autonomię, wyrażającą się w możliwości decydowania o szkolnym zestawie programów nauczania, który może również uwzględniać organizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa (np. greka), lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej tego rodzaju projekty, również dzięki zaangażowaniu w nie szkół wyższych, niewątpliwie wzbogacają ofertę edukacyjną systemu oświaty i wpływają na lepsze przygotowanie uczniów do dalszej nauki na studiach.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl