8689/2017 - Gra w szachy w szkołach

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8689/2017 Gra w szachy w szkołach

Szkoły zainteresowane realizacją tego projektu zgłaszają się do Polskiego Związku Szachowego i nawiązują z nim współpracę w zakresie edukacji szachowej.

Natomiast w związku z planowaną zmianą struktury szkolnictwa 1 w Ministerstwie Edukacji Narodowej został opracowany projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W dniu 30 grudnia 2016 r. projekt rozporządzenia został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Uzgodnienia międzyresortowe zakończyły się 10 stycznia 2017 r., zaś konsultacje publiczne potrwają jeszcze do 30 stycznia br. Do tego czasu MEN oczekuje na uwagi do przedłożonego projektu rozporządzenia.

Tekst projektu rozporządzenia jest opublikowany na stronie internetowej BIP Rządowego Centrum Legislacji, do której uprzejmie załączam link: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12293659.

Preambuła nowej podstawy programowej wskazuje, że kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu m.in. rozwijanie u uczniów kompetencji takich, jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość oraz rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.

W projekcie podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) w treściach nauczania Edukacji matematycznej zawarto zapis dotyczący osiągnięć uczniów w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji, w tym wykorzystywania przez ucznia warcabów, szachów i innych gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd., jak również przekształcania gier poprzez tworzenie własnych strategii i zasad organizacyjnych.

Ponadto projekt podstawy programowej w odniesieniu do Edukacji informatycznej realizowanej na tym etapie edukacyjnym zaleca wprowadzanie uczniów w świat języka informatyki, z uwzględnieniem zbiorów, rytmów, pytań, sekwencji, planowania działań, logicznego ciągu oraz wykorzystania do tego zabaw i gier interakcyjnych, zabaw i gier planszowych, w tym strategicznych.

Jeżeli chodzi o nauczanie matematyki na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII szkoły podstawowej), to nacisk położono m.in. na doskonalenie myślenia abstrakcyjnego, a w konsekwencji na naukę przeprowadzania rozumowań i poprawnego wnioskowania w sytuacjach nowych, a także dotyczących zagadnień złożonych i nietypowych.

W realizacji przedmiotu informatyka zaakcentowano potrzebę rozwijania umiejętności informatycznego rozwiązywania problemu: od specyfikacji problemu, przez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do zaprogramowania rozwiązania, przetestowania jego poprawności i ewentualnej korekty, przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji lub języka programowania. Tak rozumiane programowanie jest częścią zajęć informatycznych od najmłodszych lat, wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów, służy właściwemu rozumieniu pojęć informatycznych i metod informatyki. Wspomaga kształcenie takich umiejętności jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej i efektywnej realizacji projektów.

Niezależnie od powyższego, pragnę poinformować, że gra w szachy jako metoda nauczania - tak jak dotychczas - może być stosowana w procesie dydaktycznym przez nauczycieli różnych przedmiotów (nie tylko matematyki czy informatyki) na każdym etapie edukacyjnym.

Warto bowiem podkreślić, że zgodnie z przepisami ustawy - Karta Nauczyciela 2 w realizacji programu nauczania nauczyciel ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania oraz pomocy dydaktycznych, jakie uważa za najwłaściwsze. Tak sformułowane przepisy pozwalają nauczycielowi na zastosowanie metody nauczania zgodnie posiadanymi umiejętnościami, którymi może podzielić się ze swoimi uczniami.

W szkole mogą również zostać zorganizowane zajęcia dedykowane grze w szachy, gdyż dyrektor szkoły może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o przyznanie godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów. 3

1

Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe stanowi, że szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: ośmioletnią szkołę podstawową; szkoły ponadpodstawowe: czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, trzyletnią branżową szkołę I stopnia, dwuletnią branżową szkołę II stopnia, szkołę policealną (Dz. U. z 2017 r. poz. 59). Ustawa - Prawo oświatowe wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.

2

Art. 12 ust. 2 (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 j.t.)

3

§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl