8654/2017 - Likwidacja gimnazjów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8654/2017 Likwidacja gimnazjów

Informację o powodach i przewidywanych efektach reformy systemu oświaty, z uwzględnieniem przyczyn rezygnacji z gimnazjów w nowej strukturze szkolnictwa powszechnego, uwzględniliśmy w odpowiedzi na Pani interpelację nr 8652 w sprawie "zmian w edukacji prowadzących do jej deformacji".

Odpowiadając natomiast na pytania dotyczące uwzględnienia w prowadzonych pracach nad zmianami w systemie edukacji kompetencji kluczowych uprzejmie informuję, że w skierowanym w dniu 30 grudnia 2016 r. do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekcie rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego zadania szkół związane z rozwijaniem kompetencji kluczowych uczniów zostały uwzględnione w odpowiednim zakresie. W szczególności do zadań szkoły w tym obszarze odnosi się część wstępna podstawy programowej dla 8-klasowej szkoły podstawowej, w której określa się najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, takie jak:

1.

sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych, w tym występowanie przed publicznością;

2.

efektywne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentowanie własnego stanowiska z uwzględnieniem doświadczeń i poglądów innych ludzi;

3.

sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;

4.

poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł;

5.

gotowość do twórczej i naukowej aktywności uczniów oraz zaciekawienie ich otaczającym światem;

6.

sprawne i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w procesie uczenia się oraz w prezentowaniu własnych dokonań;

7.

rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych;

8.

praca w zespole i społeczna aktywność;

9.

aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.

Sformułowane dla poszczególnych przedmiotów cele kształcenia (wymagania ogólne) również odnoszą się bezpośrednio do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów.

Odnosząc się do kwestii zapewnienia szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniom, wyniki prowadzonych w Polsce badań nie uprawniają do sformułowania tezy o nasilaniu się zagrożeń, w szczególności agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży szkolnej, jednakże wskazują na niską efektywność podejmowanych przez szkoły oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych, a także na pojawienie się nowych rodzajów zachowań agresywnych, np. związanych z korzystaniem z urządzeń elektronicznych (tzw. cyberprzemoc).

Przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych w roku 2014 badanie mające na celu pogłębienie wiedzy na temat przemocy i agresji w szkole oraz opis klimatu szkoły, w tym kwestii jakości relacji społecznych oraz panujących w szkole zasad, pokazało, "że większość uczniów w polskich szkołach przynajmniej od czasu do czasu doświadcza szeroko rozumianych agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek, przy czym częściej są to działania w sferze relacyjnej i słownej, niż agresja fizyczna (agresja relacyjna jest też dla uczniów wyjątkowo dotkliwa). Nieco ponad jedna trzecia uczniów doświadcza w ciągu miesiąca co najmniej kilku agresywnych zachowań kolegów, które uznaje za przykre, zaś ofiarami dręczenia szkolnego pada ok. jedna dziesiąta uczniów." 1 .

Warto zwrócić też uwagę na ustalenia poczynione przez Najwyższą Izbę Kontroli w toku kontroli pn. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej (P/13/068), przeprowadzonej w szkołach i organach prowadzących w latach 2011-2013: w "Informacji o wynikach kontroli" 2 podkreślono, że "trudności wychowawcze w grupie dzieci i młodzieży występują w dużym nasileniu we wszystkich typach szkół", jednak "szczególnie w gimnazjach wielu uczniów prezentuje nieprawidłowe wzorce zachowań powstałe we wczesnym dzieciństwie i utrwalone na wcześniejszych etapach edukacji".

Przywrócenie dwustopniowego systemu szkolnego obejmującego 8-letnią szkołę podstawową i szkoły ponadpodstawowe 3 ma na celu wydłużenie okresu kształcenia i wychowania w jednej szkole i w tej samej grupie rówieśniczej. Wprawdzie zmiana struktury systemu szkolnictwa nie przekłada się wprost na poziom bezpieczeństwa uczniów, jednak bezspornie sprzyja poprawie stanu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W konsekwencji przyjęcia takiego rozwiązania następuje bowiem ograniczenie konieczności częstej adaptacji uczniów do nowych warunków uczenia się (zmiana szkoły i grupy rówieśniczej), co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci i młodzieży w trudnym okresie rozwojowym. Powstaje także realna możliwość zwiększenia skuteczności procesów wychowawczych i profilaktycznych w szkołach, bowiem dłuższy pobyt uczniów w jednej szkole pozwoli na opracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych adekwatnie do zdiagnozowanych trudności wychowawczych występujących w danej grupie dzieci i młodzieży.

Jeżeli chodzi o edukację przyrodniczą, pragnę również zapewnić, że Ministerstwo Edukacji Narodowej dokłada starań, aby wzmocnić edukację przyrodniczą w kształceniu ogólnym, również przez projektowane zwiększenie łącznej puli godzin przeznaczonych na przedmioty przyrodnicze (przyroda, biologia, geografia, fizyka, chemia) w całym cyklu kształcenia ogólnego.

20 stycznia br. Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Uprzejmie zachęcamy do zapoznania się z projektem.

1

Raport z badania "Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach". IBE, Warszawa 2015

2

Informacja o wynikach kontroli Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej, Warszawa 2014.

3

Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl