8448/2016 - Przebranżowienie lub powołanie nowych szkół o profilu górniczym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8448/2016 Przebranżowienie lub powołanie nowych szkół o profilu górniczym

Obecny model kształcenia zawodowego w systemie edukacji cechuje niska efektywność. Dlatego też od roku szkolnego 2017/2018 w systemie oświaty będą funkcjonowały trzyletnie branżowe szkoły I stopnia, których absolwenci będą mogli kontynuować naukę w dwuletniej branżowej szkole II stopnia, a od roku szkolnego 2019/2020 czteroletnie technika zostaną przekształcone w technika o pięcioletnim okresie nauczania.

Od 1 września 2017 r., zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przekazanym do konsultacji i opiniowania w dniu 22 grudnia br., kształcenie w zawodach górniczych będzie mogło być realizowane w branżowych szkołach I stopnia - w zawodach: Górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, Górnik eksploatacji otworowej, Górnik eksploatacji podziemnej oraz w technikach - w zawodach: Technik górnictwa odkrywkowego, Technik górnictwa otworowego, Technik górnictwa podziemnego, a od roku szkolnego 2020/2021 również w branżowych szkołach II stopnia (w zawodach na poziomie technika).

Jednostkom samorządu terytorialnego powierzono kompetencje w zakresie zakładania i prowadzenia szkół i placówek publicznych, a zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki zdefiniowano jako zadanie oświatowe jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 5 ust. 5a i art. 5a ust. 2b ustawy o systemie oświaty 1 zakładanie i prowadzenie publicznych szkół ponadgimnazjalnych (w tym szkół prowadzących kształcenie zawodowe) oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3a (m.in. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego), z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych (oświatowych) powiatu. Zadaniem oświatowym powiatu jest także zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat.

Zawody, w których kształci dana szkoła ustala dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe w porozumieniu z organem prowadzącym, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy co do zgodności z potrzebami rynku pracy 2 .

W świetle powyższego, ustalenie struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego oraz kształtowanie sieci szkół kształcących w zawodach w zależności od uwarunkowań lokalnych należy do wyłącznej kompetencji powiatu, jako organu prowadzącego te typy szkół. Wybór zawodu, w którym kształci szkoła powinien być uzależniony od potrzeb lokalnego rynku pracy.

Należy przy tym nadmienić, że w kwalifikacjach wyodrębnionych w zawodach górniczych istnieje możliwość kształcenia osób dorosłych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, które są krótszą formą zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych. Absolwenci kwalifikacyjnych kursów zawodowych po zdaniu egzaminu zawodowego mogą uzyskać świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

Ponadto uprzejmie informuję, że minister właściwy dla danego zawodu może wspierać materialnie i organizacyjnie szkoły i placówki prowadzące kształcenie w tym zawodzie w zakresie zajęć praktycznych i stosowania nowoczesnych technik i technologii w procesie kształcenia zawodowego w odniesieniu do potrzeb rynku pracy. 3

Przedkładając powyższe informacje i wyjaśnienia, uprzejmie proszę Pana Posła o ich przyjęcie.

1

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943)

2

Art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943)

3

Art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r.,

Opublikowano: www.sejm.gov.pl