8106/2016 - Przyzwolenie dla prawicowej indoktrynacji uczniów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 8106/2016 Przyzwolenie dla prawicowej indoktrynacji uczniów

Ad.1.

Zgodnie z preambułą do ustawy o systemie oświaty 1 nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. Powołane stwierdzenia stanowią w istocie punkt odniesienia, a także zbiór wytycznych, według których powinna być zorganizowana i realizowana działalność edukacyjna szkoły.

Celem i zadaniem każdej szkoły powinna być dbałość o wszechstronny rozwój młodego człowieka, między innymi poprzez kształtowanie poczucia tożsamości kulturowej, lokalnej i narodowej, postaw patriotycznych, rozbudzanie zainteresowań kulturą regionu i życiem lokalnym.

Z informacji przekazanych przez Państwa Posłów wynika, że okoliczności pogadanki przeprowadzonej w jednej z łódzkich szkół, na wniosek Stowarzyszenia Przyrzecze były przedmiotem postępowania przeprowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi, które zakończyło się umorzeniem. Zgodnie ze stanowiskiem prokuratury (...) wyprodukowanie a następnie rozpowszechnianie kalendarza ściennego na 2016 rok ze zdjęciem pochodu kibiców Łódzkiego Klubu Sportowego, było ukierunkowane na propagowanie faszystowskiego ustroju państwa", tym bardziej, że "Znak krzyża celtyckiego nie został w Polsce uznany za zakazany symbol (...).

Jednakże, z uwagi na zaistniałą sytuację wiceprezydent Łodzi skierował list do dyrektorów łódzkich szkół, w którym poprosił o uważne sprawdzanie gadżetów, które otrzymują uczniowie podczas organizowanych w szkole spotkań.

Ustawa o systemie oświaty gwarantuje szkołom szeroki zakres autonomii.

W myśl art. 34b tej ustawy, organ prowadzący szkołę jak również organ sprawujący nadzór pedagogiczny mogą ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Zatem, z wielką uwagą i rozwagą dyrektorzy powinni nadzorować kierowane przez nich szkoły, by nie dochodziło do sytuacji, iż zaproszeni goście będą prowadzili rozmowy/pogadanki, na których przywoływane będą treści, które mogą odwoływać się do braku tolerancji, czy szerzenia postaw społecznie negatywnych. Kluczową rolą do spełnienia przez każdą szkołę jest osiągniecie przez nią celów kształcenia i wychowania, które z kolei odnoszą się do kształtowania refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i różnorodnych sytuacji życiowych. Natomiast dyrektor szkoły powinien być nie tylko formalnym, ale także i nieformalnym przywódcą w wypełnianiu przez szkołę jej roli.

Odnosząc się do kwestii wychowania młodego pokolenia zauważyć należy, iż jest ono zadaniem rodziny przy wspomagającej funkcji szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także kierunki polityki oświatowej państwa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 2 gwarantuje rodzicom decydujący wpływ na wychowanie dzieci poprzez przyznanie im prawa do:

* wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, przy uwzględnieniu stopnia dojrzałości dziecka, a także wolności jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania,

* zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Odpowiednio do ww. norm konstytucyjnych system oświaty zapewnia efektywne wspomaganie procesu wychowawczego.

Ad. 2.

Cele i zadania wychowawcze szkoły oraz treści nauczania, odpowiednio do poszczególnych etapów kształcenia i typów szkół, określa podstawa programowa kształcenia ogólnego 3 . Kształcenie ogólne w szkole podstawowej tworzy fundament wykształcenia - szkoła wprowadza uczniów w świat wiedzy, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny.

Jednym z podstawowych celów kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje także odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

Podstawa programowa zaleca m.in. stosowanie przez nauczycieli aktywizujących metod nauczania, na przykład organizowania wycieczek edukacyjnych, spotkań z ciekawymi ludźmi, w tym przedstawicielami różnych grup społecznych (sportowców, artystów, itp.).

Tematyka tych spotkań i zakres przekazywanych treści powinny być spójne z realizowanym w szkole programem wychowawczym. Zgodnie z art. 53 ustawy o systemie oświaty uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną, programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki należy do kompetencji rady rodziców.

Program wychowawczy i program profilaktyki szkoły, są z założenia kluczowymi dokumentami nadającymi bieg wszystkim działaniom wychowawczym podejmowanym na terenie szkoły.

Ad.3.

Działalność wychowawcza szkoły podlega nadzorowi i ocenie ze strony organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z uwzględnieniem podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ogłaszanych przez Ministra Edukacji Narodowej na każdy rok szkolny oraz z uwzględnieniem wymagań określonych w art. 21a ustawy o systemie oświaty i w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2015 r. poz. 1214).

Nadzór pedagogiczny nad szkołami sprawują właściwi terytorialnie kuratorzy oświaty. W szkole lub placówce nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor.

Powyższe nie wskazuje na potrzebę podejmowania dodatkowych działań, mających na celu zwiększanie kontroli treści prezentowanych w toku procesów dydaktyczno-wychowawczych w szkołach. Natomiast, tak jak w każdej dziedzinie życia, a tym bardziej w oświacie - potrzebne jest właściwe i zgodne z prawodawstwem wypełnianie przez każdego człowieka swojej zawodowej i ludzkiej roli.

1

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.).

2

Art. 48 ust. 1 i Art. 53 ust. 3 Konstytucji RP

3

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977, z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl