6699/2016 - Powołanie Ośrodków Wsparcia Wychowawczego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 6699/2016 Powołanie Ośrodków Wsparcia Wychowawczego

Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania 1 . Wychowanie jest procesem, który odbywa się w każdym momencie życia dziecka: w domu, w szkole, na wakacjach, tam, gdzie młody człowiek przebywa - wszystko co się dzieje wokół dziecka ma znaczenie wychowawcze.

Nauczanie i wychowanie są ze sobą integralnie powiązane. Dlatego też integralnym elementem projektowanej reformy edukacji jest wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły, w szczególności w zakresie budowania kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Zadania szkoły w obszarze wychowania określa podstawa programowa kształcenia ogólnego wskazująca cele kształcenia i treści nauczania. Obecnie trwają też prace nad nową podstawą programową, która rozszerzona zostanie w zakresie treści wychowawczych, w oparciu o oczekiwania społeczne, które wybrzmiały w trakcie Ogólnopolskiej Debaty o Edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana".

Odnosząc się do pytań Pana Posła, uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej nie są aktualnie prowadzone prace związane z powołaniem Ośrodków Wsparcia Wychowawczego. Natomiast, Minister Edukacji Narodowej ma świadomość istnienia problemów związanych z organizacją kształcenia i wychowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie w szkołach ogólnodostępnych.

Zarówno młodzieżowe ośrodki wychowawcze jak i młodzieżowe ośrodki socjoterapii są obowiązane do podejmowania współpracy ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczęszczających do tych szkół 2 .

Ponadto szkoły ogólnodostępne mogą korzystać ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie udzielania i organizowania przez szkoły pomocy psychologiczno-pedagogicznej 3 .

Szanowny Panie Pośle, realizacja wychowawczej funkcji szkoły i rozwiązywanie problemów zagrażających bezpiecznemu funkcjonowaniu uczniów w szkole pozostaje w szczególnym zainteresowaniu Ministra Edukacji Narodowej. Analizowane są dotychczas funkcjonujące rozwiązania. W przypadku stwierdzenia konieczności wprowadzenia zmian, zostaną przygotowane i wdrożone nowe rozwiązania w tym zakresie.

1

Art. 48 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)

2

§ 31 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz. 1872).

3

§ 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl