6389/2016 - Możliwość łączenia klas w szkołach ponadpodstawowych oraz szkołach specjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 6389/2016 Możliwość łączenia klas w szkołach ponadpodstawowych oraz szkołach specjalnych.

Uprzejmie informuję, że przywołany w interpelacji § 5 ust. 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół 1 , w którym określono, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, dotyczy wyłącznie szkół podstawowych.

Natomiast - w odniesieniu do liceum ogólnokształcącego - w § 6-7 zał. nr 4 ww. rozporządzenia określono, że zajęcia edukacyjne w liceum, stanowiące realizację podstawy programowej ustalonej dla liceum ogólnokształcącego, są organizowane w oddziałach. Wskazano ponadto, że statut liceum może przyjąć inną niż określona powyżej organizację zajęć.

Dyrektor liceum, w porozumieniu z radą liceum albo w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym. Zajęcia edukacyjne z tych przedmiotów mogą być organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole wynosi 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.

Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.

Określono ponadto, że w liceum integracyjnym i oddziale integracyjnym w liceum ogólnodostępnym oraz w liceum specjalnym i w oddziale specjalnym w liceum ogólnodostępnym liczba uczniów w zespole odpowiada liczbie uczniów określonej odpowiednio dla oddziału liceum integracyjnego i dla oddziału liceum specjalnego.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że w odniesieniu do technikum określono - analogicznie jak w przypadku liceum - że zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla technikum, są organizowane w oddziałach. Zajęcia edukacyjne w technikum w ramach kształcenia zawodowego są organizowane w oddziałach i zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Wskazano ponadto, że statut technikum może przyjąć inną niż określona powyżej organizację zajęć edukacyjnych. 2

Równocześnie, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z brzmieniem § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych 3 w zasadniczej szkole zawodowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i szkole policealnej obowiązkowy jest podział na grupy:

- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych: komputerowych, informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów;

- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych w oddziałach liczących nie więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów;

- na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład jednej z ww. grup wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub specjalnym określona w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę specyfikę szkół ponadgimnazjalnych (np. liceum ogólnokształcące, technikum), nie wydaje się zasadne dopuszczanie możliwości organizowania nauczania w klasach łączonych, gdyż wątpliwe stałoby się zapewnienie pełnej realizacji przez poszczególne klasy przyjętych programów nauczania.

1

Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.

2

§ 6 załącznika nr 5a rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (j.w.)

3

Dz. U. z 2012 r. poz. 204, z późn. zm.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl