6208/2016 - Masowe wycieczki do kin

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 6208/2016 Masowe wycieczki do kin

Odnosząc się do postawionych w interpelacji pytań, uprzejmie informuję:

Obowiązująca podstawa programowa 1 zaleca stosowanie przez nauczycieli aktywizujących metod nauczania. Takie podejście ma na celu m.in. zachęcenie uczniów do większego angażowania się w proces nauczania - uczenia się, jak również podniesienie atrakcyjności programu nauczania.

Wśród zalecanych metod nauczania podstawa programowa wskazuje wycieczki edukacyjne. Np. w realizacji przedmiotów artystycznych zaleca się udział uczniów w koncertach, wystawach, przeglądach i konkursach, w realizacji przedmiotów przyrodniczych są to m.in. obserwacje bezpośrednie prowadzone podczas wycieczek i zajęć w terenie, w zakresie realizacji przedmiotów humanistycznych proponuje się wyjścia uczniów na koncerty, do kina, do teatru, do muzeum itp. Wybór w tym zakresie należy do nauczycieli.

Nauczyciel, decydując o temacie i formie takiej wycieczki, projektuje cele dydaktyczne i wychowawcze, jakie zamierza osiągnąć. Cele te powinny być zgodne z realizowanym przez nauczyciela programem nauczania.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że zgodnie z wymaganiami podstawy programowej na każdym etapie edukacyjnym są rozwijane umiejętności uczniów w zakresie recepcji sztuki.

Dlatego podstawa programowa kształcenia ogólnego zaleca, aby nauczyciele umożliwiali i zachęcali uczniów do bezpośredniego kontaktu z kulturą, aby kształtowali postawę świadomego i krytycznego odbiorcy kultury. Edukacja filmowa ma na celu wprowadzanie uczniów w świat filmu, poszerzanie poprzez ciekawe obrazy filmowe ich wiedzy o świecie i Polsce, dostarczanie im nowych doświadczeń społecznych i artystycznych.

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 7 pkt 1 i 4 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych 2 .

Zgodnie z przepisami prawa 3 nauczyciele w realizacji zajęć edukacyjnych mają prawo swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważają za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne oraz do wyboru innych pomocy naukowych.

Dobór metod nauczania powinien gwarantować spełnienie zaplanowanych celów kształcenia i wychowania.

Wszystkie cele i zadania wychowawcze oraz treści nauczania zostały określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w której działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

- szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;

- program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;

- program profilaktyki, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.

Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły i program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 54 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, to do kompetencji rady rodziców należy uchwalanie programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli.

Za organizację i realizację pracy w szkole odpowiada jej dyrektor. Natomiast nadzór pedagogiczny nad szkołami w danym województwie sprawuje właściwy terytorialnie kurator oświaty.

1

Podstawę programową reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2102 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z 2014 r. poz. 803 oraz z 2016 r. poz. 895).

2

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.)

3

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 191, poz. 674, z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl