5211/2016 - Wsparcie dla rolkarzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 5211/2016 Wsparcie dla rolkarzy.

Podstawa programowa wychowania fizycznego określona w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977, z późn. zm.) kładzie nacisk na rozwijanie szeroko rozumianej sprawności fizycznej uczniów, która powinna sprzyjać uprawianiu wszystkich form aktywności sportowej, w tym np. jazdy na rolkach.

Podstawa programowa formułuje wymagania na poziomie ogólności, nie wskazując konkretnych dyscyplin sportowych, bowiem dookreślenie tych wymagań ma miejsce w programie nauczania, który powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony oraz warunków, w jakich będzie realizowany.

Na etapie edukacji wczesnoszkolnej podstawa programowa w zakresie sportów całego życia i wypoczynku kładzie nacisk m.in. na udział uczniów w zabawach, grach terenowych oraz zawodach sportowych. Na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VI szkoły podstawowej) wskazuje się na potrzebę uczestnictwa uczniów w aktywności fizycznej o charakterze rekreacyjnym i sportowym. Uczniowie zdobywają umiejętności w zakresie organizowania w gronie rówieśników zabawy, gry ruchowej, rekreacyjnej z zachowaniem ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej.

Uczeń gimnazjum powinien już umieć samodzielnie opracować zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mięśnie brzucha, grzbietu oraz kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.

W szkole ponadgimnazjalnej wzmocniony został nacisk na przygotowanie i uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej przez całe życie. Uczeń powinien zatem m.in. umieć wskazać mocne i słabe strony swojej sprawności fizycznej, opracować i realizować program aktywności fizycznej dostosowany do własnych potrzeb, dokonać krytycznej analizy informacji medialnych w tym zakresie, stosować poznane elementy techniki i taktyki w wy-branych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej, jak również znać relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem.

Szkoła, uwzględniając wymagania określone w podstawie programowej, jak też możliwości kadrowe i organizacyjne oraz zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów, powinna rozwijać własną ofertę programową w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego, w tym zajęć pozalekcyjnych. Do współpracy w realizacji szkolnej oferty zajęć dla uczniów należy włączać związane ze sportem instytucje samorządowe i stowarzyszenia. Za organizację wszystkich obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, zarówno organizowanych jako zajęcia lekcyjne, jak i pozalekcyjne odpowiada dyrektor szkoły.

Podstawa programowa zaleca, aby zajęcia wychowania fizycznego były prowadzone w sali sportowej, w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu zastępczym bądź na boisku szkolnym. Szczególnie zalecane są zajęcia ruchowe na zewnątrz budynku szkolnego, w środowisku naturalnym. Szkoła powinna również zapewnić urządzenia i sprzęt sportowy niezbędny do zdobycia przez uczniów umiejętności i wiadomości oraz rozwinięcia sprawności określonych w podstawie programowej. Szkoła może korzystać również z innych obiektów sportowych.

Jednocześnie, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042), obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane m.in. w formie zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki.

Dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, radę szkoły lub radę rodziców przygotowuje propozycje form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, w ramach wymienionych wyżej form, do wyboru przez uczniów.

Przygotowując propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, należy uwzględnić potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej, biorąc pod uwagę uwarunkowania lokalne, miejsce zamieszkania uczniów, tradycje sportowe środowiska lub szkoły oraz możliwości kadrowe.

Podstawa programowa podkreśla, że wychowanie fizyczne pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne, jak również wspiera rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny oraz zdrowie uczniów, ponadto kształtuje obyczaj aktywności fizycznej i troski o zdrowie w okresie całego życia. Na każdym etapie edukacji wychowanie fizyczne powinno wzmacniać u uczniów nawyk aktywności fizycznej, rozwijając zainteresowania i postawy oraz przyczyniając się do budowania pozytywnego obrazu własnej osoby jako uczestnika aktywności fizycznej. Z tego względu szczególnie ważne jest, aby szkolna oferta wychowania fizycznego zaspokajała w możliwie najpełniejszy sposób potrzeby i zainteresowania uczniów. Konkretne rozwiązania w różnych szkołach mogą przybrać odmienną postać, w zależności od doświadczeń danej szkoły i nauczycieli w tym zakresie oraz w zależności od lokalnych warunków kształcenia. Decyzję o zakresie wyboru charakteru zajęć podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami i rodzicami.

Mając na uwadze powyższe, obowiązujące przepisy prawa oświatowego sprzyjają możliwości prowadzenia zajęć "rolkarskich" w ramach lekcji wychowania fizycznego w szkołach.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl