4929/2016 - Plany włączenia do programu nauczania historii faktów związanych z katastrofą smoleńską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 4929/2016 Plany włączenia do programu nauczania historii faktów związanych z katastrofą smoleńską.

Kwestie dotyczące dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania reguluje art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).

Należy podkreślić, że podstawowym dokumentem określającym zakres treści nauczania, umiejętności oraz wymagań edukacyjnych jest podstawa programowa, natomiast program nauczania stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i sposobu wprowadzania treści nauczania ustalonych w podstawie programowej i jest narzędziem organizacji procesu nauczania - uczenia się.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z późn. zm.), które określa zakres celów oraz treści kształcenia jest dokumentem utworzonym na pewnym poziomie ogólności. Kwestia doboru szczegółowych treści nauczania z uwzględnionego w podstawie programowej zakresu treści i wymagań należy do kompetencji nauczyciela i jest określona w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania.

Zgodnie z art. 22a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania dopuszcza do użytku w danej szkole dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

Zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy o systemie oświaty dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.

Uprzejmie informuję także, że 27 czerwca br. zostały podsumowane wyniki ogólnokrajowej debaty pn. "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana", która toczyła się od lutego tego roku i dostarczyła wiedzy o oczekiwaniach społecznych dotyczących polskiej oświaty, w tym podstawy programowej.

W związku z powyższym podejmowane są prace nad przygotowaniem nowego projektu podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Zakres treści nauczania historii wskażą eksperci odpowiedzialni za opracowanie podstawy programowej tego przedmiotu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl